پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از گورخوابی تا کارآفرینی/ روایت مردی که دو بار متولد شد+عکس و فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران، زری طاهری پرکوهی| اعتیاد یکی از بلاهای خانمان‌سوز در تمام جهان است‌، به مسمومیت یا حالتی اطلاق می‌شود که برای مصرف کننده و جامعه مضرات فراوانی دارد.

اولین بار در سالیان دور ماده خشخاش به عنوان ماده افیونی شناخته شد و پس از آن انواع اقسام مواد مخدر سنتی و صنعتی تولید و جوانان را معرض هدف قرار داد‌، اولین و آسیب‌پذیرترین قشر در بحث اعتیاد نوجوانان و جوانان هستند‌.

فرد مصرف‌کننده معتاد نامیده می‌شود که پس از مصرف در روزهای اولیه با احساس لذت و توانایی برای انجام بسیاری از کارها در وجودش روبرو می‌شود ولی رفته رفته تغییرات ظاهری در جسم و سپس در روحیه خود احساس می‌کند به‌طوری که بدون مصرف مواد موردنظر خودش را هیچ می‌داند!

۲۶ ژوئن برابر با پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جهان است، از این رو اقدامات مقابله‌ای در شهرها و کشورهای مختلف برای مقابله با این اختاپوس زیان‌بار صورت می‌گیرد تا به کاهش تعداد افراد معتاد در جوامع امروزی کمک کند.

از دیدگاه اجتماع و مردم‌، یک معتاد جز آسیب به اطرافیان و ضرر و زیان کاری نمی‌کند، معتادان اول از خانواده کوچک خود و سپس از اجتماع ترد شده و به حال خودشان رها می‌شوند‌، بسیاری از آنها معتقدند که پایان راه اعتیاد مرگ است و راه نجاتی برایشان نیست.

*دوران ۱۷ ساله مصرف مواد مخدر 

خبر خوب اینکه، ما در خبرگزاری فارس مازندران به سراغ فردی رفتیم که پس از ۱۷ سال مصرف انواع مواد مخدر به خصوص کراک و شیشه نه تنها موفق به ترک این مواد شد بلکه با عزمی راسخ توانست خانواده و هر آنچه را که از دست داده بود به خودش بازگرداند ولی این همه ماجرا نیست…. ادامه این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم؛

سیدمهدی هاشمی ۴۲ ساله از شهرستان بابل، این بهبود یافته، به دورانی که به عنوان یک معتاد شناخته می‌شد اشاره می‌کند و می‌گوید؛ من در یک خانواده پرجمعیت متولد شدم فرزند پنجم این خانواده بودم، از ۱۴ سالگی احساس کردم از روزمرگی خسته شدم و دلم می‌خواهد کار نویی انجام بدم، به این دلیل جذب مواد مخدر شدم و این کار را از سیگار شروع کردم.

دوران پرتلاطم اعتیادم مرا تبدیل به یک آدم تابلو کرده بود همه می‌دانستند مهدی یک معتاد است و اولویت برای مصرف مواد است حتی پس از ازدواج و تولد دو فرزندم هم به مصرف ادامه دادم ضعیف و بی‌روح شده بودم تا جایی که از خانه و خانواده ترد شدم.

*خوابیدن در قبرهای آماده و خالی !

وی می‌گوید؛ مدت دو سال و نیم کارتن خواب شدم و شب‌ها قبرهای آماده می‌خوابیدم، سپس به مدت ۹ ماه به زندان رفتم در بند مجزایی بازداشت بودم اعتیادم همچنان ادامه داشت تا زمانی که طعم آزادی را چشیدم، باور کردنی نیست اگر بگویم پس از آزادی هیچ کس حتی نیم نگاهی به من نمی‌انداخت مکان، شغل و حتی غذا هیچ چیز در کار نبود.

*جدایی از همسر و فرزندان

زن و فرزندانم از همان دوران کارتن خوابی خانه را ترک کرده بودند و در طول مدتی که در زندان بودم همسرم از من جدا شد، دیگر خانواده‌ام هم چشم براهم نبودند، این حال مرا فقط کسانی درک می‌کنند که طعم تلخ اعتیاد را چشیدند.

*۲۳روز و شب سخت تا ترک 

آقای هاشمی ادامه می‌دهد؛ در این بحبوحه تصمیم به ترک اعتیاد گرفتم، ایـنک من که یک معتاد تزریقی بودم روزهای سختی را جلوی چشمانم می‌دیدم برای ترک مواد مخدر انواع راه‌ها وجود دارد حضور در جلسات کمپ‌ها و مراجعه به روانپزشکان، دارو درمانی و غیره ولی من هیچکدام از این راه‌ها را نرفتم، در طول ۲۳ شبانه روز، بدون خواب بدون پول در گوشه خیابان‌ها و پارک دراز کشیدم پس از خماری موفق به ترک شدم و کم کم به روال عادی برگشتم.

* گرایش در نوآوری را در جای دیگری خرج کردم

 سپس با خودم گفتم باید کاری کرد تصمیم گرفتم روی پاهای خودم بایستم و این بار این حس نوآوری و گرایش به اعمال خاص را برای به‌دست آوردن شغلی مناسب خرج کنم، از این رو به دیدن یکی از دوستانم رفتم و درخواست یک میز اجاره‌ای موقت برای کار دادم،  او هم پذیرفت تا در گوشه‌ای از محیط کارش مشغول به کار شوم و این آغاز راه پیشرفت من بود.

*تولید اولین قاب پرده‌های سه بعدی در کشور

این بهبودیافته بیان می‌کند؛ ایده‌ای نو فکرم را به خودش مشغول کرد و آن تولید قاب پرده‌های سه بعدی بود، برای بار اول اقدام به تولید این محصول کردم و موفق به ساخت اولین قاب پرده سه‌بعدی در کشور شدم، و افزایش تعداد تولید را با به‌کارگیری نیروهایی از جنس خودم آغاز کردم.

*خطبه عقدی که با جاری شدنش شوق زندگی داد 

سپس با سماجت و اصرار به سراغ زن و بچه‌هایم رفتم و این اعتماد را دادم که من دیگر معتاد نخواهم شد تغییر کردم و مهدی دیگری متولد شد، گرچه باورش سخت بود ولی پس از یک سال و نیم پیگیری و تعهد همسرم قبول کرد به زندگی برگردد در این راستا بین من و همسرم دوباره خطبه عقد جاری شد به همسرم گفتم پشتوانه من فقط خداست و باری دیگر با معجزه و نگاه خداوند به زندگی شخصی‌ام بازگشتم.

*کارآفرینی برای ۳۷ نفر از بهبودیافتگان بی پناه

وی ابراز می‌کند؛ خانه‌ای را در بابل رهن کردیم و وسایل اولیه تهیه شد و زندگی دوباره ما با تولد دوباره من آغاز شد‌، برای تولید قاب پرده‌ها احساس کردم نیاز به نیروهای بیشتری دارم از این رو در یک بازه زمانی دو ساله ۳۷ نفر از کسانی که مثل خودم مأمنی در جامعه نداشتند و از اعتیاد جان سالم بدر برده بودند در کنارم مشغول به کار شدند و بعد از دو سال دیگر به توانمندی رسیدیم.

*اشتغال برای ۱۷۸ نفر در صنایع چوبی پاسارگاد

پس از طی چهار سال از تولید قاب پرده اقدام به تاسیس شرکت تولید صنایع چوبی با برند پاسارگاد کردم،  و در طول ۶ سال، با ۱۷۸ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم کار کردیم بچه‌ها به‌صورت حرفه‌ای کارآموز شدن و در سراسر استان مشغول به‌کار شدند پس از آن متاسفانه بازار فروش رکود پیدا کرد و من مجبور به تغییر شغل شدم.

*رکود بازار باعث شکستم نشد از نو شروع کردم/ کارآفرینی برای ۱۶ نفر آسیب‌دیده از مواد مخدر

هاشمی یادآور می‌شود؛ خلاصه اقدام به تأسیس صنایع بازیافت هاشمی کردم و شرکت با خرید لوازم در بخش صنایع بازیافت فعال شدم و با بارگیری ۱۶ نفر از افرادی که دچار اسیب‌های ناشی از اعتیاد هستند شروع به کار کردم، به این صورت که مواد پلاستیکی را طبق قرارداد از برخی شرکت‌ها دریافت و پس از بازیافت تبدیل به مواد اولیه پلاستیکی و اسباب بازی می‌کنیم، تولید ما در ماه حدود ۴۰ تن است.

*علت تغییر در فرد تابلویی چون من برای دیگران جاذبه داشت

 من آدم تابلویی بودم از اینکه مهدی تغییر کرد برای بسیاری جاذبه داشت، منی که از صبح تا غروب در خیابان‌ها چرت می‌زدم امروز تبدیل به کارآفرین شدم از این رو همه می‌خواستند با تجربه‌های من آشنا شوند، من پس از ترک هر دستی را به سمتم دراز می‌شد را می‌گرفتم، حتی بیش از توانم برای دیگران کار انجام می‌دهم.

*دلم می‌خواهد دست یکی مثل مهدی را بگیرم

این کارآفرین می‌گوید؛ سود حاصل از مشاغلم را در این فرآیند بین همه تقسیم می‌کردم در همه بحث انجام کارهای خیر پیش قدم هستم چرا که درد کشیده هستم، تنهایی و بی‌کسی را می‌شناسم، خداوند را شاکرم که فرصت زندگی دوباره را به من داد، دلم می‌خواهد من هم دست یکی مثل مهدی را بگیرم و طعم شیرین حمایت از دیگران را درک کنم من به دنبال مادیات نبوده و نیستم.

یک روز مهدی با آن همه ابهت از چشم همه افتاد و باید در قبرهای قبرهای آماده می‌خوابید کسی نبود دستم را بگیرد ولی امروز مهدی دوباره متولد شد و دست دیگران را خواهد گرفت.

*همدلی در کار ما در اولویت قرار دارد

وی بیان می‌کند؛ همدلی در میان کارکنان ما شرط اصلی کار است تا جایی که در بحران کرونا نه تعدیل نیرو داشتیم و نه ضررو زیانی،  هدفم از زندگی این است که یکی مثل مهدی را که در محیط بد گیر کرده از اعتیاد خلاص کنم چرا که دیدگاه‌های مردم نسبت به کسی که سابقه اعتیاد دارد خیلی بد است ولی من می‌خواهم به بهبودیافتگان اعتماد کنم.

*۱۱سال از پاک شدنم می‌گذرد/ ۸ سال کارآفرین موفق شدم

امروز ۱۱ سال است که پاکم حدود ۸ سال کارآفرین نمونه استان شدم،  بیشترین حامی من شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر بود، در خانواده ای که اصلا دیده نمی‌شدم امروز تصمیمات نهایی به من محول می‌شود، خوشحالم از اینکه توانستم رسالت خودم را در مسیر کارآفرینی بهبودیافتگان اعتیاد انجام بدهم.

*از اولین بار مصرف بپرهیزید 

آقای هاشمی ابراز می‌کند؛ توصیه‌ام به جوانان این است که از اولین بار مصرف پرهیز کنند چرا که خیلی خیلی مهم است و به‌ویژه آنهایی که درگیر هستند تنها راه نجات‌شان اگاهی و تمایل به قطع مصرف است، اعتیاد پایان زندگی نیست، امروز ۱۱ سال بدون هیچ‌ مواد محرک زندگی می‌کنم.

*حرف آخر
 

این بهبودیافته و کارآفرین بابلی در پایان تأکید می‌کند؛ انسان جایزالخطا نیست بلکه حتمی الخطا است،  اشتباه شاید متفاوت باشد به هر شکلی بهترین راه درمان از چرخه خطا صداقت با خانواده است که با جامعه خیلی کوچکمان صادق باشیم، هیچ اهرمی به اندازه خانواده تاثیرگذار نیست، اگر خدا بخواهد هر ناممکنی ممکن خواهد شد.

به گزارش فارس؛ شنیدن حرف‌ها و تجربیات این بهبودیافته موفق همه ناامیدی‌ها و موج‌های منفی در چهارپوب اعتیاد و معتادان جامعه را از ذهن‌ها پاک کرده و درک این موضوع که ترک اعتیاد شدنی است و افراد معتاد فرصت دوباره زندگی کردن و موفق بودن را دارند را راحت‌تر می‌کند، تغییر دیدگاه خانواده و جامعه در برخورد با معتادان به‌طور حتم مؤثر خواهد بود.
 /۸۶۰۴۸/ج/ی


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.