پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از کارخانه زباله‌سوز ساری چه خبر؟

پس از تعطیلی محل دفن سمسکنده در این منطقه پسماندهای این شهرستان که حدود 350 تن در روز است به منطقه کیاسر در نزدیکی استان سمنان با 120 کیلومتر فاصله از ساری منتقل می‌شود که موجب کاهش توان مالی شهر ساری و ایجاد شرایط نامناسب زیست محیطی شده است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری، حسن پسندیده در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مشکلات شهرداری ساری و شهرها و روستاهای اطراف برای مکان یابی محل دفن و بازیافت گفت: پس از تعطیلی محل دفن سمسکنده در این منطقه پسماندهای این شهرستان که حدود 350 تن در روز است به منطقه کیاسر در نزدیکی استان سمنان با 120 کیلومتر فاصله از ساری منتقل می‌شود که موجب کاهش توان مالی شهر ساری و ایجاد شرایط نامناسب زیست محیطی شده است.

 

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات این شهرستان و احداث کارخانه کمپوست، دو قطعه زمین به مساحت 2.8 هکتار جهت ساخت زباله سوز در مناطق مختلف اطراف ساری مکان یابی شد و قرارداد ساخت زباله سوز با شرکتی خصوصی از سوی شهرداری‌ها منعقد شده که تا کنون در حد پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با پروژه زباله سوز نوشهر نیز اظهار کرد: این زباله سوز با ظرفیت 200 تن در روز برای جمعیت حدود 150 هزار نفر توسط بخش خصوصی در حال اجرا و تاکنون حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

پسندیده با بیان اینکه مشخص نیست این زباله‌ سوزها با چه غلظت‌های خروجی مربوط به آلودگی هوا کار می‌کنند، گفت: در راه‌بری این پروژه نیز ابهاماتی وجود دارد، بنابراین پیشنهاد شده است که استانداردهای آلودگی شیرابه، خاکستر و هوای خروجی از زباله سوز قبل از نصب در قرارداد ذکر شود و در صورت کسب استانداردها، ضمانت‌های کافی و قابل ارائه به مراجع قضایی از سازنده تجهیزات اخذ شود.

 

وی افزود: در مطالعات طرح جدید مدیریت پسماند شهرستان ساری در سال 1388 و مطالعات بازیافت 10 منطقه کشور در سال 1386 در هیچ یک از مطالعات مذکور اجرای پروژه زباله سوز به عنوان راه کار اصلی معرفی نشده است.

 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تاکید بر این‌که احداث زباله سوز در شهرهای ساری و نوشهر بدون انجام مطالعات امکان سنجی صورت گرفته است، گفت: احداث این زبتله‌سوزها پایه علمی لازم جهت پاسخ گویی به بسیاری از پرسشها و ابهامات پیش رو را ندارد.

 

به گفته وی، بر اساس مراجع معتبر نشریات فنی اتحادیه اروپا و سایر کتب معتبر، زباله سوزهای با سیستم گازسازی و پیرولیز فقط برای پسماندهای یک شکل و یکنواخت که احتراق پذیری خوبی دارند مناسب است.

 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که زباله‌سوزها برای پسماندهای شهری کاربرد ندارند، گفت: زباله‌سوزها برای پسماندهای تفکیک شده که درصد خلوص خوبی دارند به میزان ضعیف می‌تواند استفاده شود و برای پسماندهای مخلوط به هیچ عنوان جوابگو نیست.

 

پسندیده در رابطه با پروژه زباله سوز گیلان نیز گفت: این پروژه برای 600 تن در روز پیش بینی و مکان یابی آن انجام شده است.

 

وی افزود: قرارداد برای شروع پروژه منعقد شده است ولی از بودجه و اعتبارات در حال حاضر اطلاعی در دست نیست.

 

به گزارش ایسنا، زباله‌سوزی یکی از روش‌های نابودسازی زباله‌ است که طی آن پسماندهای آلی، در کوره‌هایی تحت شرایطی کنترل‌شده سوزانده می‌شوند. دستگاهی که در آن پسماند به‌کمک شعله سوزانده می‌شود زباله‌سوز حرارتی نام دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.