پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از غسل و تدفین در کرونا تا فعالیت فرهنگی در سواحل + فیلم و عکس

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ محمدرضا کاظم‌پور ۲۴۰ هیأت مذهبی برای مقابله کرونا در موج نخست این بیماری از اسفندماه در استان مازندران در قالب گروه‌های جهادی که کار غسل و کفن و تدفین، کمک به نیروهای درمانی و دوخت ماسک و لباس‌های پزشکی، کمک مومنانه فعالیت داشتند.

در بین این گروه‌های جهادی شاهد حضور طلبه‌ها در قالب گروه‌های فرهنگی در سواحل استان هم هستیم چرا که با وجود اعلام در خانه ماندن باز هم مسافران راهی شمال و طبیعتا در فصل گرم در سواحل حضور دارند؛ در این شرایط نیز آنها از کار فرهنگی در سواحل نیز غافل نشدند و سعی کردند در رویه‌های مختلف در کنار مردم باشند.

به سراغ  یک گروه گروه تبلیغاتی “بقیه‌الله” رفتیم که چند سالی است در ساحل مازندران کارهای فرهنگی انجام می‌دهند؛  حجت‌الاسلام سیدمرتضی پورعلی دارای مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه قم و سطح چهارم حوزه علمیه قم با ۳۱ سال سن سرپرست این گروه است که درباره فعالیت این گروه از سال 94 تاکنون توضیحاتی می‌دهد…

فارس: به عنوان سوال نخست در دوران اوج کرونا هم فعالیت داشتید و  فعالیت شما به چه صورت بوده است؟

پورعلی: فعالیت ما در دوران کرونا در دو بخش خدمات کرونایی و ایجاد نشاط در میان خانواده‌ها صورت گرفت. در بخش اول تعدادی از دوستان در بحث غسل و کفن بیماران کرونایی داشتند. افراد گروه ما جز اولین افرادی بودند که در سطح بابلسر و حتی شهرهای استان در بابلسر شروع به غسل و تدفین بیماران کرونایی کردند. 

همچنین تعدادی از افراد گروه ما در حد توان خود به صورت مشترک و محدود با گروه‌ها و نهادهای مختلف در ضدعفونی کردن معابر، توزیع ماسک و تهیه سبد کالا برای نیازمندان فعالیت داشتند.

*فارس: در سواحل هم در دوران کرونا فعالیت داشتید؟

پورعلی: در بخش دوم در دوران کرونا نیز متناسب با فعالیت و دغدغه گروه ما که ایجاد شادی و نشاط حلال است در تولید کلیپ‌های یک دقیقه ای به صورت ۴۰ قسمت در قالب ویژه برنامه شادانه در جهت بهبود روحیه و نشاط خانواده ها در فضای مجازی تولید محتوا کردیم. ما تمام سعی خود را کردیم که با معرفی بازی و برنامه برای خانواده‌ها و کودکان جهت سرگرمی و نشاط مردم در دوران سخت قرنطینه‌ای از شادی و روحیه دادن به مردم غافل نشویم. همچنین برنامه ویژه کودکان با نام بیسکوئیت جهت طراحی مسابقات و بازی کودکان در فضای مجازی تولید کردیم.

* فارس: آقای پورعلی برگردیم به دوران قبل از کرونا اگر امکان دارد درباره فعالیت این گروه فرهنگی در سواحل که از سال 94 شروع به کار کرده است؛ توضیح بدهید..

*فعالیت تبلیغی جدید در ساحل

پورعلی: در روز عید فطر ۹۴ متناسب با فعالیت‌های تبلیغی که از قبل داشتم، بسیار علاقه‌مند بودم که فعالیت تبلیغاتی جدیدی آغاز کنم، به این فکر می‌کردم که در دنیا و عصر جدید باید روش تبلیغاتی جدیدی داشته باشیم و برای ارائه مطالب دینی فضای تبلیغاتی جدید به روش جدید ایجاد کنیم.

دنیایی که که هر روز با رنگ و لعاب‌های جذاب و زیبا برای جوانان و مردم تازگی دارد و هر شغلی امروزه به دنبال انجام روش های جدید جهت جذب مشتری جدید است، روش‌های تبلیغاتی ما نیز باید تغییر پیدا کند و شیوه جدید داشته باشد تا بتواند پاسخگو نیازهای جامعه باشد.

  این تصاویر مربوط به سال گذشته است!

 

*فارس: چه جرقه‌ای در ذهن شما منجر به آغاز فعالیت شد؟

پورعلی:  شروع فعالیت ما را لطف خدا می‌دانم چرا که خدا در ذهن ما و دوستان ما قرار داد که ما یک وظیفه نسبت به ساحل داریم و باید با برنامه تبلیغ دین ور کنار ساحل دریا داشته باشیم.

با این نگاه؛ که به عنوان یک طلبه در مسائل مختلف دینی چه سهم و وظیفه‌ای داریم، وارد شدیم نگاه ما بر این مسئله بود به عنوان یک طلبه در مسائل مختلف دینی چه سهم و وظیفه‌ای داریم و چه اقداماتی می‌توانیم انجام بدهیم، به همین جهت به صورت خودجوش ورود پیدا کردیم.

این تصاویر مربوط به سال گذشته است!

*فارس: چه چیزی باعث شد که مثل دیگران بی‌تفاوت از کنار این مسائل فرهنگی بعضا نامناسب در سواحل به سادگی عبور نکردید؟

پورعلی: ما به عنوان یک مسلمان شیعه وظیفه داریم به اندازه توان خود در مسائل دینی قدم برداریم و وظیفه طلبه این هست که دین را به مردم ارائه دهد، ما باید به سمت مردم برویم و تبلیغ دین داشته باشیم نه اینکه هیچ اقدامی نکنیم و منتظر بمانیم مردم به سمت ما بیایند.

فضای ساحل همچون؛ مسجد، حسینیه ، دانشگاه و مدرسه نیست و مردم به ساحل نمی‌آیند که سخنرانی گوش بدهند بلکه برای شادی و تفریح به سواحل می‌آیند که تفریح و شادی درستی است و اسلام تأیید می‌کند.

با تمام ظرفیت که داشتیم ورود پیدا کردیم اما فضای ساحل همچون؛ مسجد، حسینیه ، دانشگاه و مدرسه نیست و مردم به ساحل نمی‌آیند که سخنرانی گوش بدهند بلکه برای شادی و تفریح به سواحل می‌آیند که تفریح و شادی درستی است و اسلام تأیید می‌کند.

 

 

 

*فارس: با توجه به فراوانی عدم رعایت عفاف و حجاب، آیا فعالیت شما تاثیری بر رفع این معضل واقعا داشت؟

 

پورعلی: بله تأثیر داشت، ما به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر در ساحل می‌خواهیم کار فرهنگی کنیم باید متناسب با نیاز مردم که شادی و تفریح است فعالیت کنیم، پس با هدف تبلیغ دین در کنار شادی و تفریح شروع به فعالیت کردیم.

این تصاویر مربوط به سال گذشته است!

با توجه به فراوانی عدم رعایت عفاف و حجاب، فعالیت ما بر رفع این معضل، تأثیر داشت، در  مسئله حجاب و عفاف به چند روش باید ورود پیدا کرد، افرادی باید بیایند که حتی به مسؤولان پلاژدارها و پارکینگ‌ها طبق قانون تذکر بدهند که مسافرها و مردم با چه چارچوب و قوانینی وارد ساحل شوند.

*برنامه‌های تفریح حلال با اولویت حجاب و عفاف

به صورت ایجابی می‌توانیم فعالیت‌های خود را به سمت عفاف و حجاب سوق دهیم، با برگزاری جشن‌ها و مسابقات، شادی حلال را به مردم ارائه می‌کنیم که با سرگرم شدن مردم به برنامه‌های تفریح حلال آنها را از انجام گناه باز می‌دارد.

ساحل ما اگر تمیز و امن همراه با برنامه‌های مفید باشد و روش‌های مناسب زندگی معرفی شود روی پوشش تأثیر می‌گذارد و به صورت خودجوش پوشش درست می‌شود و ما این تأثیرات را مشاهده کردیم.

ما سعی می‌کردیم با برگزاری برنامه‌ها و مسابقات، غیرمستقیم در قالب پیام‌های درست مباحث آسیب‌های اجتماعی را بیان کنیم که اثرات بسیار خوبی داشته است، هر چه برنامه‌های فرهنگی بیشتر برگزار شود،  معضلات اجتماعی کمتر می‌شود.

*فارس: از مسؤولان و متولیان مربوطه چه انتظار و درخواستی دارید ؟ و چه اقداماتی تا به الان باید صورت می‌گرفت ولی نشد؟

پورعلی: فعالیت و حضور ما به صورت خودجوش است و وابسته به هیچ نهادی نیستیم، از وجب به وجب سواحل استان می‌توان فعالیت اقتصادی خوبی انجام داد اما ساحلی که ما شاهد آن هستیم شایسته و در شأن مردم مازندران و مسافران نیست. 

این تصاویر مربوط به سال گذشته است!

*مشاهده عدم امکانات کافی و حداقلی در سواحل 

سواحل مازندران از امکانات حداقلی نظیر سرویس بهداشتی، دوش مناسب و تعداد کافی سطل زباله  برخوردار نیستند، اگر این ساحل در اختیار کشورهای اروپایی، غربی و آسیایی بود به همین صورت واقعا استفاده می‌کردند؟ 

در شهرهای ساحلی شمال اگر برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد هیچ بیکاری در این شهرها نباید وجود داشته باشد، در این پنج سال که فعالیت کردم نمی‌دانم متولی و مسؤول ساحل چه کسی است و چه برنامه‌ریزی برای ساماندهی ساحل صورت گرفته است.

*غفلت نهادهای فرهنگی و تبلیغی به سواحل

 نهادهای فرهنگی و تبلیغی دیدگاه خوبی به ساحل ندارند و از این ظرفیت عظیم غافل شده‌اند، نهادهای مرتبط به سواحل باید در طول ساحل برنامه‌ریزی کنند نه اینکه یک هفته مانده به تابستان به یاد ساحل بی‌افتند.

هیچ نهادی به فکر ساحل نیست، ساحل مکان قابل مقایسه با مکان‌های تبلیغی جاهای دیگر نیست، در سواحل از سراسر ایران و از تمام طیف‌ها و سنین مسافر وجود دارد، اما این ظرفیت عظیم را خالی از برنامه‌های فرهنگی رها کرده‌اند.

* اولویت‌ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بودن سواحل

 انتظار ما از مسؤولان این است ساحل را به عنوان اولویت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در نظر داشته باشند، در شرایط کنونی چه اقداماتی جهت جلوگیری از پیشرفت بی‌حجابی می‌توان انجام داد و چه مسؤولانی در این بخش می‌توانند کمک کنند؟

*فارس: در شرایط کنونی چه اقداماتی جهت جلوگیری از پیشرفت بی‌حجابی می‌توان انجام داد و چه مسؤولانی در این بخش می‌توانند کمک کنند؟

پورعلی: دیدگاه اسلام این است که همه حق استفاده و بهره‌مندی از نعمت‌های خداوند را دارند، وقتی ظرفیت و برنامه‌ریزی برای سواحل وجود ندارد، زن‌ها و مردها با هم در دریا شنا می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند، چون ساحل متولی مشخصی ندارد و در نبود حجاب،  آسیب‌های اجتماعی زیاد می‌شود.

این تصاویر مربوط به سال گذشته است!

*ارائه طرح و خدمات مناسب با شأن مردم 

 ما  سال‌های قبل طرحی را خدمت امام جمعه بابلسر در خصوص ایجاد ساحل اختصاصی ویژه بانوان ارائه دادیم و در شورای فرهنگ عمومی استان مازندران نیز تصویب شد، وقتی خدمات مناسب در شأن مردم ارائه شود بسیاری از معضلات اجتماعی سواحل کم می‌شود و خانم‌ها می‌توانند آزادانه تفریح کنند.

 

*نگاه ابتدایی مردم و کسبه در سواحل نسبت به ما منفی بود

ما طلبه‌ها و نهادهای فرهنگی در عرصه شادی و نشاط نتوانستیم ورود کنیم و فعالیت داشته باشیم، روزهای اول فعالیت ما مردم فکر می‌کردند قرار است در سواحل حق تفریح را از آنها بگیریم و نگاه ابتدایی مردم نسبت به ما منفی بود.

حتی کاسبان سواحل به ما می‌گفتند حضور شما باعث از رونق افتادن کار ما می‌شود و این دست ذهنیت‌های منفی وجود داشت که مقصر خود ما طلبه‌ها بودیم که مردم ما را در زمینه‌های شادی و نشاط ندیده بودند و به عنوان مانع شادی و تذکر دهنده ما را می‌شناسند.

این تصاویر مربوط به سال گذشته است!

برای تغییر دیدگاه مردم نیازمند صبر و زمان بودیم و با عمل نشان دادیم که برای تفریح مردم با برگزاری مسابقات و نمایش ها فعالیت می‌کنیم، ما حتی جوایزی که برندگان مسابقات می‌دادیم از همین کاسبان خریداری می‌کردیم و همکاری داشتیم.

*از بین رفتن ذهنیت‌ منفی و حمایت از طرف کسبه

آنها دیدند نه تنها مانع کسب و کارشان نشدیم بلکه درآمد اقتصادی هم برایشان داریم، ذهنیت‌ منفی کم‌کم از بین رفت و کاسبان در ادامه از ما حمایت می‌کردند، برای مردم هم تعجب برانگیز بود که چند طلبه با لباس روحانیت در کنار ساحل برنامه اجرا می‌کنند اما با تماشای برنامه‌ها نظرشان مثبت می‌شد.

*فارس: باتوجه به اهداف و ایده‌آل‌های شما در ابتدای کار، الان در چه شرایطی هستید؟

پورعلی؛ دیدگاه ما این است که دین اسلام برای تمام عرصه‌های زندگی و اجتماعی برنامه دارد و در اسلام ظرفیت پاسخ به نیاز تفریح و شادی وجود دارد، ما طلبه ها باید تلاش کنیم با روش‌هایی تفریح سالم متناسب با شرایط روز بر اساس اسلام به مردم ارائه دهیم. 

*سواحل اروپایی و عربی و خلاصه شدن اوج تفریح در رابطه جنسی 

 در سواحل کشورهای اروپایی و عربی اوج تفریح در رابطه جنسی خلاصه می‌شود که ما باید ساحل امن و اخلاقی را به مردم دنیا معرفی کنیم، ساحلی که به نیازهای درست مردم به صورت حلال پاسخ دهد، ما معتقد هستیم که باید به نقطه‌ای برسیم که غرب در زمینه شادی و نشاط در سواحل و تفرجگاه‌ها از ما تقلید کند.

*ظرفیت ما محدود است، نیاز به پشتیبانی داریم

ظرفیت ما محدود است و نیاز به همکاری و حمایت مسؤولان باید از سواحل به عنوان مدل تفریحی درست در زمینه‌های تبلیغی و اشتغال‌زایی بهره‌برداری شود، ما بسیار فراتر از فعالیت‌های اکنون می‌توانیم فعالیت کنیم که نیاز به پشتیبانی مسؤولان است.

 

 

به گزارش فارس، این گروه جهادی و طلبه در دوران کرونا نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمانی که حضور مردم در ساحل را دیدند، با وجود شرایط سخت کار فرهنگی را رعایت نکردند و ضمن هشدارهای بهداشتی در زمینه کرونا؛ ترویج مسائل فرهنگی را هم در دستور کار دارند.

 /۳۱۴۱/ج/م


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.