پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از ظرفیت ها برای قدرت اجتماعی و فرهنگی کشور استفاده شود

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، سید ضیاء هاشمی روز پنجشنبه در نشست معاونان، مدیران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای منطقه ۲ و ۴ کشور در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر  با دفاع از آزادی به عنوان یکی دیگر از آرمان های انقلاب اسلامی ، افزود: آزادی به معنای امکان ایفای نقش اجتماعی و بهره گیری از ظرفیت های فکری شهروندانی است که بخواهند در چارچوب قانون فعالیت داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر بحث آزادی سیاسی و اجتماعی شهروندان نیز مطرح می شود بدین معناست که شهروندان آزاد باشند در چارچوب قانون اساسی ایفای نقش کنند.
هاشمی یادآور شد: آزادیخواهی لازمه حرکت انقلابی است و نگاه یک بعدی به این مقوله می تواند عوارض زیادی را به جامعه تحمیل کند.
مدیرعامل ایرنا اظهار داشت : ما نباید استقلال را فدای آزادی و یا آزادی را فدای استقلال کنیم، بلکه باید از این دو آرمان انقلابی به درستی دفاع کنیم.
وی پرهیز از افراط و تفریط را از ویژگی های انقلابی بودن دانست و گفت: کسانی که با تندروی دست به ساختار شکنی بزنند یا اکثریت را فدای اقلیت و اقلیت را فدای اکثریت کنند، نباید به اشتباه به عنوان جریان انقلابی معرفی شوند.
مدیرعامل ایرنا اضافه کرد: باید تفکری در دانشگاهها ترویج شود که نه به دنبال حذف اکثریت و نه حذف اقلیت باشد و فعالیتش منافاتی با قانون و قانونمتداری نداشته باشد.
هاشمی اظهار داشت : بایدبه گونه ای عمل شود که تمام گروهها و سلایق امکان بروز و ظهور در حوزه مدیریتی را داشته باشند و اگر مشارکتی نیز رخ می دهد باید در راستای پرهیز از بی عدالتی و تبعیض باشد.
وی تاکید کرد: دانشجویان ما از افراد نخبه جامعه هستند که مراحل سخت را برای رسیدن به این درجه در دانشگاه پشت سر گذاشته اند و باید به عنوان یک فرد فرهیخته در جامعه معرفی شوند و از وجودشان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بیشتر استفاده شود تا مسئولیت پذیری و قانونمداری در آنها افزایش یابد.
هاشمی با اشاره به سرعت  تحولات در جامعه ، اظهار داشت: توسعه شبکه های ارتباطی و رسانه ها سیر این تحولات را چندین برابر کرده و امکان کنش گری و نقش آفرینی نخبگان را در جامعه افزایش داده است و نگرش ها هم در معرض دگرگونی سریع قرار گرفته اند.
مدیرعامل ایرنا افزود: در جامعه امروز کار  فرهنگی بدون توجه به رویدادهای بیرونی نمی تواند منجر به تربیت اجتماعی شود. در این مسیر رویکردهای اقناعی در عرصه های فرهنگی بدون اتکاء به شناخت الزامات بیرونی به ویژه در دانشگاهها جواب نمی دهد.

وی ادامه داد: امروز دانشگاهها باید  برنامه های فرهنگی و اجتماعی را در بستر مشارکت های اجتماعی انجام دهند.
هاشمی وجود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را فرصتی بالقوه برای اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی در جامعه برشمرد و تاکید کرد : کسانی که از مزیت های فضای مجازی آگاهی دارند، هیچ وقت این فرصت را از دست نخواهند داد.
مدیرعامل ایرنا گفت: وجود شبکه های مجازی فرصت جدید و بسیار مغتنمی است که با وجود برخی تهدیدات، با شفافیت و آگاهی و شناخت مشکلاتش، می توان استفاده های زیادی از آن داشت.
هاشمی با اشاره به باقی ماندن دو سال دیگر از دولت تدبیر و امید گفت: برخی منتقدان به دنبال این هستند که این فرصت باقی مانده را تمام شده تلقی کنند تا کاری انجام نشود و این در حالیست که این زمان مناسبی برای ایجاد تحرک و تحول است .
وی اضافه کرد: باید این زمان باقی مانده که با رشد سرعت تحولات، زمان زیادی به حساب می آید، برای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و آسیب شناسی و فرصت شناسی و اصلاح برنامه های گذشته مورد استفاده بهتر قرار گیرد.

۶۹۸۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.