پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از شاخ آفریقا تا مازندران/ پزشک بدون مرزی که پشت کرونا را به خاک مالید

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی| حتما نام “پزشک بدون مرز” به گوش‌تان خورده، به این مفهوم که یک پزشک با خودش عهد کند تا هر کسی در هر گوشه‌ای از جهان به طبابتش نیاز داشت فارغ از رنگ و نژاد و زبان و هر چیز دیگری برای کمک حاضر شده و به اندازه توانش طبابت کند.

دکتر بودن خود مسؤولیت بزرگی است آن هم پزشک بدون مرز بودن! که در درجه اول نیاز به ایثار و روحیه جهادی دارد، خوشبختانه در دنیای امروز پزشکان بدون مرز زیادی در سراسر جهان مشغول خدمت‌رسانی هستند.

شیوع ویروس ناشناخته کرونا در کشور عزیزمان ایران، موجب شد تا پزشک معروف بدون مرز از خطه شمال، استان مازندران، نوروز امسال را به جای اینکه آن سوی مرزهای کشور خدمت کند صرف رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا کند.

این خبر بهانه‌ای بود تا بتوانیم از احوالات این روزهای آقای دکتر با خبر شویم؛ سید ناصر عمادی متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ۵۳ ساله اهل شهرستان قائم‌شهر است، که از سال ۱۳۸۶ فعالیت برون‌مرزی خود را با عنوان پزشک بدون مرز آغاز کرده است.

 

*و اما چه خبر از آقای دکتر؟ از اول اسفند ماه با شیوع کرونا در کشور، فعالیتش را در خصوص درمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌های امام خمینی و یاس تهران و بوعلی سینا و رازی مازندران آغاز کرد.

وی مأموریتش را در طول روزهای هفته تقسیم‌بندی کرد تا از محل کارش یعنی همان بیمارستان‌های تهران جا نماند و هم به مردم استانش خدمت کرده باشد، وی تعلق خاطر به آب و خاکش را بسیار با ارزش می‌داند و در این خصوص بطور دائم مشغول رفت و آمد، است.

طبابت و درمان بیماران کرونایی هم در تهران ( بیمارستان امام، یاس و رازی) و هم در مازندران بیمارستان‌های رازی، بوعلی و سوادکوه،  آموزش دستیاران و دانشجویان پزشکی در دانشگاه تهران و مازندران در مبارزه با بیماری کرونا از فعالیت های آقای دکتر است.

وی در مسیر مبارزه با کرونا اقداماتی چون دفاع از حقوق و حقانیت ملت ایران در عرصه بین‌المللی، با کمک به چاپ مقاله ارزشمند در مجله علمی معتبر جهانی ساینس، مبارزه شجاعانه ملت و دولت در مقابل کرونا و نیز از قطع‌نامه ظالمانه آمریکا علیه سلامتی مردم ایران و یادآوری جانبازان شیمیایی در این روزگار سخت و نیز یاد و خاطره پزشک شهید خدمت مهدی وریجی را با جان و دل انجام داد.

دکتر عمادی به اهدای خون و پلاسما در آغاز سال نو پرداخت تا الگو و مشوق دوستان و دانشجویان خود با اهدای پلاسما برای نجات جان مبتلایان کرونا باشد، همچنین آموزش روزانه مردم از پیشگیری و درمان کرونا و پاسخ به سوالات مردم از طریق صفحه مجازی،  شرکت در جلسات مهم علمی و عملی ملی و استانی در مبارزه با کرونا و به درمان خود و خانواده‌اش پرداخت.

ناگفته نماند؛ که این پزشک امروز در جبهه مبارزه با کرونا قرار دارد، روزی هم در جبهه مبارزه با دشمن ایران غرب کشور محور حاج عمران حضور فعال داشت.

*خاطرات شیرین آقای دکتر در سال‌های گذشته در آفریقا 

وی  از سال ۱۳۸۶  فعالیت برون مرزی خود را آغاز کرد و مهم‌ترین هدفش این بود که به دنیا ثابت کند ایرانیان در هر لباسی که باشند فداکار هستند و هرگز محدود به مکان و زمان خاصی نیستند.

*شرط موفقیت؛ عمل به قرآن و دستورات دینی

دکتر عمادی قسم یاد کرد که در حد توانش دانشش را وقف بیماران کند، چرا که شرط دینداری را توجه به قرآن می‌داند و این کتاب آسمانی بعد از عبادت به خدا برترین کار  را خدمت به خلق خدا می‌داند، فرهنگ و اصالت ایرانی در شخصیت این پزشک موج می‌زد تا جایی که خودش را خدمت‌‌گزار همه انسان‌ها  می‌داند.

 این پزشک به حضور هشت ساله‌اش در مناطق محروم آفریقا اشاره کرد، که مرکز کارش در بیمارستانی بود که مردم بیشتر از بیماری ایدز و مشکلات پوستی رنج می‌بردند.

*افتتاح درمانگاهی مزین با نام سیدالشهداء در کشور آفریقا 

سرانجام مسؤولان شهر کنیا به پاس زحمت‌هایش در این بیمارستان در سال ۲۰۱۴ میلادی درمانگاهی از آن شهر را به پرچم کشور ایران مزین کرده و با نظر آقای دکتر نام درمانگاه را به درمانگاه “امام حسین (ع)” تغییر دادند.

*یادآوری بدترین اتفاق در آفریقا  

چون سلامت جسمی آقای دکتر برای خود در اولویت قرار نداشت، در سال ۲۰۱۰ میلادی در حین خدمت‌رسانی به بیماری مالاریا مبتلا شد که به اعتقاد آفریقایی‌ها شانسی برای نجات و درمان نداشت، از طرفی کسی را برای مراقبت نداشت در شهر اکرا غنا تحت مراقبت و درمان قرار گرفت تا اینکه خوشبختانه جان سالم به در برد.

*ماجرای مثبت شدن تست دکتر عمادی و همسرش

 آقای دکتر به دلیل حضور دائم در محیط آلوده دوم اسفند ماه امسال به کرونا مبتلا شد، پس از 10 روز در قرنطینه ماندن حالش بهتر شد، همسرش هم در اواخر اسفند ماه مبتلا به کرونا شد که در حال حاضر حال هر دوی ‌آن‌ها مساعد است.

* توصیه‌های دکتر عمادی به مردم در خصوص ویروس کرونا

وی می‌گوید؛ اگر می‌خواهیم این ویروس را کنترل کنیم مهم‌ترین اقدام “ماندن در خانه” است حلقه انتقال در خانه نباید شکسته شود، هیچ ویروسی درمان قطعی ندارد و مهم‌ترین درمان ویروس‌ها پیشگیری است و بعد اگر مبتلا شدیم با استراحت مطلق بدن خود به خود تقویت سیستم ایمنی را  افزایش می‌دهد.

 از نیازهای اول سیستم ایمنی دوری از استرس، نگرانی، کم‌خوابی و بد خوابی، داشتن تغذیه مناسب، ورزش و تحرک کافی است،  در نتیجه سیستم ایمنی بدن خودش داروی مهار ویروس را ترشح می‌کند و نیازی از استفاده از هیچ دارویی نیست.

اما وقتی یک فرد نتواند از استرس و اضطراب دور بماند نیاز به تجویز داروهای کمکی توسط پزشکان ضرورت پیدا میکند پس مشاوره با پزشک باید صورت بگیرد،  تب سرفه و ضعف و بیحالی، و هر علامت دیگر از هیچ علامت تا بدترین علامت که تنگی و کوتاهی نفس هست ممکن است متغیر باشد.

 

ممکن است یک بیمار که سیستم ایمنی قوی داشته و هیچ علائمی نداشته باشد ویروس را هم پشت سر گذاشته باشد و ممکن هم هست که فردی علائمی شدیدی همچون اسهال و ضعف را داشته باشد.

مصرف مایعات فراوان تغذیه مناسب استفاده از قرصهای ویتامین سی و قرص سلنیوم ضرورت دارد، خوشبختانه در ایران تا به حال گزارش نشده که یک نفر دوبار به این ویروس مبتلا شده باشد .

*خاطره خوب از دوران مقابله با کرونا در قائم‌شهر

یکی از دوستان آقای دکتر به نام  مازیار مردانی که از طرفداران پروپاقرص تیم نساجی قائم‌شهر است به دلیل ابتلا به کرونا بستری و حال بدی داشت‌، حضور دکتر عمادی و تلاش پزشکان موجب شد تا با لباس نساجی به افتخار تیم نساجی با شعار ” من برگشتم به لطف خدا و پزشکان و پرستاران” از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

*طبابت در منزل از روزمرگی‌های این روزهای دکتر عمادی

با شیوع ویروس کرونا و لزوم ماندن در خانه بسیاری از مردم در منزل‌شان می‌مانند، از اقدامات دیگر آقای دکتر این است در مواقع لزوم برای طبابت به منزل بیماران خود رفته و مشغول درمان می‌شود.

این کودک قائم‌شهری که در اثر سوختگی دچار جراحت زیادی شد توسطـ امدادهای دکتر عمادی حال نسبتا خوبی دارد.

*تعلق خاطر دکتر عمادی به پزشک شهید دکتر وریجی

 دوستی طولانی بین این دو پزشک فداکار وجود داشته به طوری که ابتلای دکتر وریجی به کرونا و خاکسپاری غریبانه او در دل شب برای دکتر عمادی غم سنگینی بوده است‌. وی معتقد است که دکتر وریجی همه عمر را تا آخرین لحظه وقف خدمت به مردم کرده است.

وی از مردم خواست سعی کنند پیرو دانش روز باشند نه خرافات! بیماری را با علم و دانش و تجربه علمی مهار می‌شود، همه مردم قدردان کادر درمان باشند چرا که شجاعانه در کنار این بیماری ایستادند تا اهدای جان خودشان تا مردم در سلامت باشند‌، باید روحیه بدهیم تا اگر حادثه‌ای در آینده اتفاق افتاد باز هم قوی و محکم بایستیم و در کنار همدیگر باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.