پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اداره کل و یک انتخاب سخت / کشتی خط قرمز مازندران !

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس ورزشی | این روزها اکثر بازنشسته‌های دستگاه ورزش به قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها برخوردند و حالا دیگر بازنشسته‌ها جایی در هیأت‌های ورزشی ندارند. اما این قانون این روزها یقه دو هیأت بزرگ ورزش مازندران که سال‌ها و حتی بیش از دو دهه با یک سیتم مدیریتی کار می کردند را گرفته و تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

فوتبال و کشتی دو هیأت بزرگی بودند که با این قانون باید در راس خود تغییراتی را شاهد باشند. کشتی خیلی زود رئیس پرسابقه‌اش را از دست داد تا وارد فاز جدیدی شود. با پیشنهاد مدیرکل، معاونش سرپرست هیأت شد تا شرایط را برای انتخابات مهیا سازد.

حالا دیگر کشتی وارد فاز جدیدی شد و عالیشان که سابقه طولانی در ورزش استان دارد و چم و خم کار را به خوبی می‌داند، با عزمی جدی برای سربلندی کشتی گام بر می‌دارد. وی بلافاصله تغییراتی را در هیأت صورت داد. شاید این تغییرات به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده باشد، اما عالیشان نشان داد اعتقاد جدی به جوان گرایی و تخصص گرایی دارد.

** انتخاباتی عادلانه و بی‌طرفانه برگزار خواهیم کرد

عادل عالیشان سرپرست هیأت کشتی مازندران بعد از نخستین نشستش با اعضای هیأت کشتی مازندران در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص انتخابات کشتی، اظهار کرد: همه‌ ما اهمیت کشتی را واقف هستیم، کشتی ورزش اول کشور و مدال‌آورترین رشته است.

وی در خصوص انتخابات و کاندیدای ریاست این هیأت گفت: ۱۱ نفر برای ریاست این هیأت بزرگ، کاندید شدند و ما سعی می‌کنیم عادلانه و بی‌طرفانه این انتخابات را به بهترین نحو برگزار کنیم.

وی ادامه داد: رفع هرگونه شائبه و محفوظ نگهداشتن حقوق تمامی کاندیدا ها ثبت‌نام شده و اعضای مجمع جهت حضور در انتخابات آینده این هیأت یکی از اهداف تغییرات است.

سرپرست هیأت کشتی مازندران از اهدافش گفت و افزود: هدف دیگر من ایجاد یک تحرک و پویایی و تزریق انرژی به بدنه هیأت است. به‌دنبال جوان‌گرایی و استفاده از جوانان متخصص سالم هستم.

وی با اشاره به انتصابات صورت گرفته، بیان کرد: باید از ظرفیت جوانان کاربلد و متخصص در بدنه‌ هیأت‌ها استفاده شود.

عالیشان همچنین خاطرنشان کرد: دیگر اجازه داده نخواهد شد تصمیمات و سیاست‌های کلان در دکان‌ها و ویلاها انجام شود. تصمیمات موثر و تاثیرگذار باید در ادارات و هیات های مربوطه صورت گیرد و اجازه نخواهیم داد افراد سودجو با سمت و سو دادن به تخریب ورزش استان بپردازند.

سرپرست هیات کشتی مازندران با بیان اینکه یک روز خدمت هم در این سمت افتخار بزرگی برای من است و از مدیرکل ورزش و جوانان بابت این اعتماد سپاسگذارم، به معرفی انتصابات جدیدش پرداخت و گفت : آقای مهرنوش شاهرخی بعنوان سرپرست نایب رئیسی آقایان، دکتر فرزادفعلی از اساتید برجسته دانشگاهی و از رسانه ای های موفق کشور بعنوان سرپرست دبیری هیات کشتی و شعبان وفایی نژاد از پیشکسوتان عرصه رسانه و کشتی بعنوان سرپرست روابط عمومی هیات کشتی استان مازندران منصوب شدند.

** همه به صف شدند/ هر 11 کاندید تایید شدند

بعد از پایان نام‌نویسی، اشخاص زیادی برای کسب کرسی ریاست هیأت کشتی مازندران اسم نوشتند. حمید محمدنژاد، بهنام طیبی ، محسن بابایی،  عسکری محمدیان شهرام جعفری، نقی کلانتری، مرتضی قربانی، مجتبی ابراهیمی،  عمران زارع، سید جواد هاشمیان و فرامرز نقیبی یازده نفری هستند که امید دارند با حضور در راس کشتی مازندران تحولات بزرگی را برای این هیات بزرگ رقم بزنند.

حضور بهنام طیبی، عسگری محمدیان، نقی کلانتری سه تن از بزرگان کشتی که سال ها خاک خورده این رشته هستند، بخت آنها را نسبت به سایر رقبا بیشتر کرده است. نقی کلانتری هم سال ها در کشتی زحمت کشد و حتی در فدراسیون و کشتی پایتخت نیز سمت های مهمی داشت که قطعا می تواند تجربیاتش را مجدد در اختیار کشتی استانش قرار دهد.

اما در این بین، حضور فرامرز نقیبی عضو شورای شهر ساری بعنوان یک چهره سیاسی هم در نوع خودش جالب است.

البته نقیبی به عنوان یک چهره سیاسی، سال ها در ورزش فعالیت های مثبتی نیز داشته است و با ورزش بیگانه نیست و حضورش در این عرصه بدون شک بی برنامه نبوده و قطعا یکی از بخت  های اصلی خواهد بود. نقیبی خودش هم یک کشتی گیر ساده است و علاقه شدیدش به این رشته باعث شد او همیشه در جمع ورزشکاران این رشته به تمرین بپردازد.

** حضور افتخار آفرینان در جمع کاندیدا

بهنام طیبی اهل قائمشهر است. طیبی یک مدال نقره بازی‌های آسیایی و یک مدال طلا و یک مدال برنز قهرمانی آسیا را در سبک‌وزن به دست آورده‌است. طیبی در دوران اوج کشتی خود رقابت نزدیکی با غلام‌رضا محمدی برای عضویت تیم ملی در دسته ۵۴ کیلو داشت. او در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی برای اولین بار عضو تیم ملی در رقابت‌های جهانی یا المپیک شد اما بر اثر افت بدن ناشی از کاهش بسیار زیاد وزن شکست خورد. طیبی در قهرمانی جهان ۲۰۰۶ هم عضو کادر فنی تیم ملی کشتی بود.

عسکری محمدیان را همه میشناسند. کشتی‌گیر آزادکار پیشکسوت که دو مدال نقره المپیک در ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون را به دست آورده‌است.وی در المپیک سئول در دیدار پایانی مغلوب سرگئی بلوگلازوف از شوروی شد که در این دیدار کتفش دچار شکستگی شد که موجب شکست شش بر یک او شد و در بارسلونا در مسابقه نهایی مغلوب جان اسمیت آمریکایی شد. وی نتیجه را شش بر صفر واگذار کرد و مدال نقره المپیک را برای دومین بار بر گردن آویخت.

محمدیان در المپیک سئول یکی از رفتارهای عجیب تاریخ المپیک را رقم زد. او در رقابت کسب نشان طلا پس از شکست از بلوگازوف به سوی او رفته، با او دست داد و او را روی دست بلند کرده و گرد تشک گردانید. بلند کردن حریف روی دست، گاه از سوی برنده صورت می‌گرفت اما تا آن زمان دیده نشده بود که کشتی‌گیر مغلوب فرد پیروز را بر دست بلند کند و پیروزی او را چنین شادباش گوید.

وی سابقه مدیرعاملی و سرمربی‌گری تیم کشتی آزاد باشگاه عسگری محمدیان ساری را در کارنامه دارد. این تیم در لیگ کشتی ایران هم شرکت کرده‌است.  عسکری محمدیان امروزه مربی‌گری را در باشگاه‌های استان مازندران در شهرستان ساری و نکا برعهده دارد. و حالا کاندید انتخابات هیات کشتی مازندران است.

** همه در انتظار تاییده کرونا

هر یازده نفر خوب کشتی را می شناسند و حالا کشتی منتظر است تا کرونا اجازه برگزاری مجمع را بدهد. قرار بود در سه ماه اول سال 99 انتخابات هیات کشتی مازندران برگزار گردد. حالا با تایید صلاحیت هر 11 کاندید باید منتظر ماند و دید، اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون کشتی چه تاریخی را برای برگزاری انتخابات این هیات بزرگ تعیین خواهد کرد.

کشتی ورزش اول کشور و استان مازندران است و قطعا حساسیت های زیادی هم در این انتخابات شاهد خواهیم بود. همه این 11 کاندید در نوع خودشان خبره هستند و شاید انتخاب یکی از 11 نفر دلخوری ها و سو برداشت هایی را در بر داشته باشد، اما نباید منفعت طلبی ها و جانبداری ها سبب شود این رشته مهم ورزشی که اتفاقا بیشترین مدال ها را در طول این سال ها در رقابت های مهم آسیایی و جهانی برای ما داشته، وارد حاشیه شود.

**جذب سرمایه گذار نیاز مبرم کشتی

کشتی مازندران به اندازه کافی استعداد و توانایی دارد. شاید این رشته حتی بدون رئیس هم بتواند در سطح کشور، آسیا و جهان بدرخشد اما لزوما تصدی پست ریاست هیأت کشتی مازندران نباید هدف باشد.

کشتی نیازمند شخصیتی است که بتواند مدیریت کند. این ۱۱ کاندید لزوما نباید کشتی‌گیر باشند. کشتی شخصی را در راسش می‌خواهد که بتواند از حق ورزشکاران و مربیانش دفاع کند،کسی که بتواند سرمایه‌گذار جذب کند.

کشتی شخصی را نیاز دارد که بتواند هوای کشتی‌گیران و مربیان را داشته باشد و با پاداش‌های به موقع و درک درست موقعیت این رشته را به سمت پیشرفت و کشف استعدادهای بیشتر سوق دهد، معضل بزرگ قهرمانان ما دوران پساقهرمانی است.

اکثر قهرمانان این رشته بعد از دوران حرفه ای با مشکل و معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و کسی نیست به داد این قهرمانانی که روزی یک ملت را شاد می‌کردند برسد. کشتی نیازمند یک نگاه موشکافانه است.

در برخی از شهرهای قهرمان پرور ما، قهرمانان از داشتن یک سالن تخصصی کشتی رنج می‌برند و رئیس جدید هیأت کشتی مازندران باید جذب سرمایه‌گذار و اسپانسر و همچنین طریقه رایزنی ها با مقامات بالادست را برای جذب بودجه بداند تا بتواند به پیشرفت کشتی کمک کند.

کشتی را نمی شود با هیچ رشته دیگری مقایسه کرد و از الان رای دهندگان باید بدانند انتخاب فرد اصلح از نان شب هم برای کشتی و کشتی گیران واجب تر است.

** شخصیت‌های سیاسی در ورزش خوب یا بد !؟

حضور سیاسیون و علاقه آنها به ورزش، دیگر به یک عادت تبدیل شده و همگان به این باور رسیدند که نمی شود جلوی این موضوع را گرفت. اما همیشه هم نمی‌شود ایراد گرفت.

برخی کارها را می‌شود از طریق سیاسیون پیش برد؛ در هیأت‌های ورزشی استان مازندران هستند شخصیت‌های سیاسی ورزشی‌ای که اتفاقا موفق هم ظاهر شدند و تا فدراسیون‌ها هم پیش رفتند. به‌عنوان مثال؛ آخرین شخصیت سیاسی که در ورزش استان مازندران توانسته حضوری موفق داشته باشد، سید میلاد تقوی رئیس هیأت والیبال بود که به دبیرکلی فدراسیون والیبال رسید و اتفاقا در والیبال استان نیز موفق ظاهر شد.

امثال این چهره‌های سیاسی موفق هم در ورزش مازندران زیاد بودند و نمی‌شود به حضور سیاسیون در ورزش خرده گرفت، بحث اشتغال‌زایی قهرمانان و گره جذب سرمایه‌گذار و جذب بودجه های کلان شاید به دست روسای سیاسی بهتر از روسای غیرسیاسی باز شود. پس به طور کامل نمی‌شود گفت که سیاسیون در ورزش نمی‌توانند موفق شوند.

در انتخابات هیأت کشتی مازندران نیز دو سه چهره سیاسی ـ ورزشی حضور دارند که اتفاقا بیگانه با ورزش نیستند و مخصوصا با کشتی و کشتی‌گیران ارتباط نزدیکی دارند. به هر حال کشتی خط قرمز ورزش استان مازندران است و باید در انتخاب رئیس جدید نهایت حساسیت و دقت را به‌کار برد.

در روزهای آینده به گفت‌وگو با این ۱۱ کاندید خواهیم پرداخت و اهداف و برنامه‌هایشان را به سمع و نظر شما خواهیم رساند.

به گزارش فارس؛ به هر حال، انتخاب هیأت کشتی استان مازندران در هفته های آینده برگزار خواهد شد و تکلیف رئیس جدید این هیأت از بین کاندیدای نامبرده مشخص خواهد شد. کشتی با حضور قهرمانان و مدال‌آوران مختلف، از هیأت‌های بزرگ ورزشی در استان مازندران است که نیاز است تصمیم درستی برای این هیأت مهم گرفته شود.

 /۸۶۰۵۹/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.