پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اختراع دستگاه بیوگاز به عنوان “اولین نیروگاه بیوگاز ایرانی” در مازندران

0

ایسنا/مازندران یک دانشجوی مخترع مازندرانی از انجام پروژه‌های فاضلاب‌ انسانی در دانشگاه مازندران به وسیله دستگاه بیوگاز به عنوان اولین نیروگاه بیوگاز ایرانی در این استان خبر داد.

محمد فاضل حاجی اندواری در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: در فکر انجام دادن پروژه‌های فاضلاب انسانی در دانشگاه مازندران که به صورت مرکزی در جمع آوری می‌شود هستیم تا بتوانیم شاهد اولین نیروگاه بیوگاز ایرانی باشیم.

وی تصریح کرد: این دستگاه شامل چند مرحله است که در مرحله نخست توسط خرد کن‌ها اندازه ذرات به صورت کوچک در آمده و در مرحله دوم با آب مخلوط می‌شود.

این دانشجوی مخترع مازندرانی با اشاره به اینکه در مرحله سوم توسط یک مخزن استراحت به حجم مورد نظر می‌رسد، گفت: بعد از آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی نمونه‌برداری از مخزن استراحت انجام می‌شود، قبل از انجام این روند وارد رآکتور اصلی شده و به صورت هضم بی‌هوازی مواد آلی درون خوراک را تجزیه می‌کند چراکه فرآیند هوازی و باکتری‌های بی‌هوازی شرایط رشدشان فراهم می‌شود و از مواد تغذیه می‌کند.

حاجی اندواری با بیان اینکه این فرآیند تولید باکتری متان‌زا دارند و در خروجی این دستگاه گاز متان توسط کمپرسورها ذخیره‌سازی می‌شود، افزود: در این مرحله برای انتقال جرم رآکتور اصلی گاز فشرده شده و توسط کمپرسور دوباره از کف مخزن به داخل مخزن برمی‌گردد که باعث تولید بیشتر شده است.

وی ادامه داد: انتقال جرم در راکتور علاوه بر این بعد از تولید گاز و انجام فرآیند بیوگاز خروجی این دستگاه کود غنی کشاورزی است که برای گیاهان آپارتمانی، صیفی‌جات و باغ‌ها از آن استفاده می‌کنیم.

این دانشجوی مخترع مازندرانی در مورد اثرات محیط زیستی این دستگاه خاطرنشان کرد: این دستگاه به علت هضم بی‌هوازی و سی او دی آلودگی‌های آلی در درون مواد را کاهش و تجزیه می‌کند و به همین خاطر ما کاهش آلودگی در درون رآکتور را شاهد هستیم.

حاجی اندواری بیان کرد: در خروجی فاضلاب انسانی که برای طبیعت مضر است، آلودگی‌ها از بین می‌رود و برای محیط زیست مفید واقع می‌شود که از ویژگی‌های این کود جذب آسان آن در خاک، فاقد عناصر شیمیایی و جلوگیری از رشد علف‌های هرز است.

وی با تاکید بر اینکه صد درصد هزینه‌ها برای ساخت دستگاه با دانشگاه مازندران بوده است، افزود: کاربرد این دستگاه در صنعت دامداری، دریافت کود حیوانی و در درجه دوم افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که از دریافت انرژی محروم هستند به صورت خانگی و منطقه‌ای می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

این دانشجوی مخترع مازندرانی با اشاره به اینکه امروزه در مناطق شمالی کشور شاهد سوزاندن کاه در زمین‌های کشاورزی  هستیم، اظهار کرد: با جمع‌آوری کاه‌ها و استفاده از این سیستم برای تولید انرژی با هدف حفاظت از محیط زیست و مدیریت سبز می‎توان استفاده کرد.

حاجی اندواری یادآور شد: میزان تولید این دستگاه متفاوت است و بنا به نیاز مشتریان مخازن طراحی می‌شود، دستگاهی که در دانشگاه ساخته شده به میزان یک و نیم متر مربع گاز تولید می‌کند، اگر مخزن‌ها افزایش یابد در ظرفیت‌های بالا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، محمد فاضل حاجی اندواری و علی درویش دو دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی دانشگاه مازندران هستند که با حمایت‌های مالی دانشگاه توانستند در مجاورت سلف پردیس دانشگاه، دستگاه تولید گاز از زباله‌های سلف، کود حیوانی و فاضلاب شهری را طراحی و اجرا کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.