پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احتمال تعلق داشتن آثار تاریخی کشف‌شده در دودانگه ساری به دوران اشکانیان

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: سه انگشتر، تعدادی مهره و سه گور خمره در عملیات عمرانی روستای پاچی بخش دودانگه ساری کشف شد که احتمال تعلق داشتن آثار تاریخی به دوران اشکانیان وجود دارد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، روز گذشته در عملیات احداث جاده در روستای پاچی بخش دودانگه ساری سه کوزه تاریخی و چند انگشتر مفرغ کشف شد.

 

بخشدار دودانگه ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این کوزه‌ها طی فعالیت بولدزر از خاک بیرون زده شد و هنوز قدمت قطعی این کوزه‌ها مشخص نیست و کارشناسان میراث فرهنگی باید بررسی کنند.

 

لطف‌الله عباسی با بیان اینکه درون کوزه‌ها خالی بوده است، اظهار کرد: با حضور پاسگاه بخش دودانگه ساری تمامی شواهد و اقلام کشف شده، صورت جلسه شد.

 

 

علی رمضانی‌پاچی استاد دانشگاه رشته علوم تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی که در صحنه کشف گور خمره‌ چندین هزار ساله حضور داشت، در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: طی فعالیت بولدزر برای احداث جاده تعدادی از کوزه‌ها شکسته شد.

 

وی با بیان اینکه تعداد اندکی از کوزه‌ها و انگشترهای مفرغ با بیل سالم از خاک بیرون آورده شد، اظهار کرد: سه انگشتر، تعدادی مهره و سه گور خمره در این عملیات عمرانی از درون خاک کشف شد.

 

استاد دانشگاه رشته علوم تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی با بیان اینکه بیش از ۲۰ قبر در این مجموعه تاریخی وجود دارد، افزود: این قبرستان بسیار قدیمی است و باید از سوی متخصصان بررسی شود.

 

 

رمضانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در این روستا سکه‌های اشکانی کشف شد که نشان از تاریخ قدیمی آن دارد، ادامه داد: روستای پاچی از مکان‌های قدیمی و باستانی منطقه است.

 

وی با اشاره به اینکه شهرهای تاریخی آراد، بولا و دژ تاریخی گوگلی‌دژ که تنها محل ارتباط تبرستان کهن با سمنان بوده است در این منطقه حضور داشتند، یادآور شد: نزدیکی این منطقه به شهر «صد دروازه» که پایتخت اشکانیان بوده، احتمال تعلق داشتن این آثار با دوران اشکانیان وجود دارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: گورْدَخمه نوعی معماری صخره‌ای و فضایی است که در صخره‌ها، کوه‌ها و یا تپه‌ها برای خاکسپاری متوفیان ساخته می‌شد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.