پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ابهام در وضعیت قرمز و سفید کرونایی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، حدود ۸۰ روز از آغاز یکه‌تازی کوید-۱۹ که به کرونا معروف شد در کشور می‌گذرد و مجموعه اقدامات، برنامه‌ها، پرتو کل‌ها و همکاری‌های مختلف برای کرونا را در کشور شاهد بودیم.

*وضعیت سفید در ۱۳۲ شهر کشور

رنگ‌بندی وضعیت شهرستان‌های به عنوان یکی از راهکار‌های تبدیل فاصله‌گذاری هوشمند به بازگشایی هوشمند‌ آن در سطح کشور مطرح و اجرایی شد و رئیس جمهور در جلسه روز یک‌شنبه از وضعیت سفید در ۱۳۲ شهر کشور خبر داد.

 

استاندار مازندران هم در ستاد مقابله با کرونای استان مازندران از وجود نام شهرستان‌های میاندورود، محمودآباد، سوادکوه شمالی و کلاردشت استان مازندران در لیست شهر‌های دارای وضعیت سفید خبر داد که بازگشایی مساجد و برگزاری نماز جمعه در آنها با رعایت شرایط بهداشتی اجرایی می‌شود.

شهرستان‌های سوادکوه و گلوگاه هم به عنوان شهرستان‌های قرمز استان مازندران در رسانه‌ها معرفی شدند.

 

*تعاریف رنگ‌بندی‌های کرونایی

منظور از وضعیت سفید یا کم‌خطر شامل شهرستان‌هایی می‌شود که در دوره زمانی ۳۰ فروردین‌ماه تا ۵ اردیبهشت‌ماه متوسط میزان بستری روزانه به ازای هر صد هزار نفر جمعیت حداکثر یک و متوسط تعداد بستری روزانه آن حداکثر یک(حداکثر ۷ بستری در طول هفته) باشد.

وضعیت قرمز با خطر بالا به شهرستان‌های اطلاق می‌شود که در بازه زمانی ۳۰ فروردین‌ماه تا ۵ اردیبهشت‌ماه متوسط میزان بستری روزانه آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بالاتر از ۳ نفر باشد و شهرهایی که در گروه قرمز و سفید قرار نگیرند با نام شهر‌های زرد معرفی شدند.

 

*گَمانه‌زنی‌های رنگی

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس مازندران، اعلام اسامی شهرهای دارای وضعیت قرمز و سفید را گمانه‌زنی توصیف کرد.

حامد روحانی‌زاده، افزود: اعلام رنگ‌بندی و تعاریف و مصادیق بیان‌شده مورد تأیید ما نیست.

 

*انتقاد به رنگ‌بندی کرونایی

فرماندار سوادکوه به عنوان یکی از اولین مدیران ارشد شهرستانی بود که به اعلام اسامی شهر‌ها و رنگ‌بندی آن انتقاد کرد.

سعید یزدانی با اشاره به اینکه در بازه زمانی مورد نظر شهرستان سوادکوه دارای ۵ بستری‌شده بود به وضعیت ورودی شهرستان، عشایر‌پذیر‌بودن آن و حضور بیماران شهر‌ستان مجاور به بیمارستان سوادکوه اشاره کرد و تقسیم‌بندی اعلام‌شده را غیرکارشناسی توصیف کرد.

* آموزش ویژه برای شهرهای سفید

فرماندار سوادکوه‌شمالی که شهرستانش از ۴ شهرستان با وضعیت سفید کرونایی مازندران توصیف شد خواستار آموزش ویژه برای شرایط جدید شد.

 

* مازندران در وضعیت کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به به‌روز‌رسانی سامانه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: هیچ شهر مازندران در وضعیت سفید یا کم‌خطر قرار ندارند.

سید‌عباس موسوی خواستار ضرورت رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید کرد.

 

* بازگشایی درب بقاع متبرکه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از بازگشایی درب مساجد، بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان به روی نمازگزاران و زائران در شهرهای با وضعیت سفید خبر داد.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌، بازگشایی اماکن دینی را بر طبق ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا و معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ذکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: اماکن مذهبی شهرستان‌های میاندورود، سوادکوه‌شمالی، محمودآباد و کلاردشت با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا به روی زائران باز خواهد شد.

 

*امکان برگزاری نماز جمعه در ۵ شهر مازندران

مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران با اشاره به اینکه بر طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، ۴ شهرستان‌ استان مازندران که ۵ نماز جمعه استان را در سوادکوه‌شمالی، محمود‌آباد، سرخ‌رود، کلاردشت و میاندورود را تشکیل می‌دهند، امکان برگزاری نماز جمعه در ۱۹ اردیبهشت‌ماه را دارند.

حجت‌الاسلام محمد انتظاری، افزود: ما تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و با احترام به تخصص و مسؤولیت‌های مدیران اقدام می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی احتمالی برای عدم برگزاری در شهرها با اعلام ستاد مقابله با کرونای استان به ستاد ملی مقابله با کرونای کشور و ابلاغ آنها، اجرایی می‌شود.

* سردرگمی مردم از اعلام متفاوت شرایط رنگی کرونا در مازندران

اعلام متفاوت شرایط رنگی کرونا در مازندران از طرف مدیران سیاسی، بهداشتی و فرهنگی به همراه خود شرایطی جدیدی را هم رقم می‌زند و پراکندگی دیدگاه‌ها و عدم تمرکز لازم برای اعلام وضعیت رنگی کرونا در استان مازندران باعث سردرگمی مردم می‌شود و به نظر می‌رسد دیدگاه‌های بهداشتی علوم پزشکی باید برتر از دیدگاه‌های سیاسی نگریسته شود.

گزارش از عمران اکبرنژاد

 /۸۶۰۱۵/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.