پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آیین “محرم پلاخوار” کیاسر ثبت ملی شد

0

سیف الله فرزانه روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری همایش شورای ثبت میراث ناملموس کشور در استان اردبیل که در حال برگزاری است، گفت: از تعداد ۱۱ اثر نا ملموس ارسال شده به همایش شورای ملی ثبت میراث نا ملموس، ٩ اثر توانستند با رتبه نخست به ثبت برسند.

به گفته او؛ همراه با آئین مذهبی “محرم پلاخوار” کیاسر، آئین مذهبی “قتل الحسین” شهرستان گلوگاه نیز به ثبت ملی رسید.

وی همچنین از ثبت مهارت پخت حلوای محلی سیوحلوا، حلوای سنتی اسبه حلوا، مهارت سنتی تهیه فرآورده های انجیر و تمشک، مهارت سنتی ساخت تنور “تندیر”، مهارت پخت نان محلی”کِلِن” در فهرست آثار ملی، خبرداد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، به ۲ اثر دیگر ارسال شده که رقص و سماع محلی بود نیز اشاره کرد و گفت: این ۲ اثر قرار است در شورای مرکزی در تهران به ثبت برسد.

وی ضمن اهمیت حوزه ثبت در راستای معرفی آئین، آداب و رسوم مردمان سرزمین مازندران گفت: مراسم سنتی تهیه آش چهل گیاه در شهرستان گلوگاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

فرزانه با بیان اینکه پیش از این ۷۴ اثر میراثی ناملموس ثبت ملی شده بود، افزود: با این ۹ اثر تعداد آثار ثبتی ما به ۸۳ اثر رسیده است.

به گفته او در حال حاضر ۱۰ پرونده دیگر آثار ناملموس استان در دست بررسی برای ثبت ملی است.

استان مازندران بیش از ۲ هزا رو ۸۰۰ اثر تاریخی شناخته شده دارد که حدود ۷۰۰ اثر آن ثبت ملی شده که شامل آثار تاریخی، معنوی و طبیعی می شود.

بر اساس تعریف یونسکو، میراث فرهنگی ناملموس مواردی هستند که حفظ آن‌ها برای نسل‌های بعدی ما اهمیت دارد که ممکن است اهمیت آن‌ها به خاطر ارزش اقتصادی کنونی یا بالقوه‌شان باشد.

از طرفی نیز این اهمیت می‌تواند بدان خاطر باشد که این موارد، عواطفی خاص را در ما زنده می‌کنند یا احساسی از تعلق به چیزی را به ما القا می‌کنند.

۷۳۳۵/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.