پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آیا 9 سال فرصت کمی برای حل معظل زباله ساری بود؟-حامد خليلي ازني

اگر اراده مسئولین محترم بر حل این مشکل بود و دست های پیدا و ناپیدا مانع آن نمی شد ، فرصت نه ساله زمان کمی نبود. اما متاسفانه مردم اراده ای جدی برای حل این مشکل احساس نمی کنند.

1

 

نزدیک به نه سال از اولین روزهایی که کامیون های حامل زباله شهر ساری در منطقه چهاردانگه به غرش در آمدند و بدون توجه به نظر مردم فهیم و مظلوم چهاردانگه حجم انبوه زباله  شهر ساری را به منطقه انتقال دادند می گذرد. از همان روز اول، مردم محروم  از امکانات رفاهی و بهداشتی مخالف انتقال زباله به منطقه بودند اما حجم عظیم زباله جمع شده در سطح شهر ساری و بحران ایجاد شده ناشی آن، مسئولین وقت را به این فکر انداخت که به هر صورت ممکن زباله شهر ساری به منطقه چهاردانگه انتقال یابد. در آن زمان نمایندگان محترم شهرستان ساری و شواری بخش به هر دلیلی مانع انجام این کار نشدند و یا نتوانستند مانع انتقال زباله به منطقه شوند و در همان زمان مسئولین محترم وقت، وعده دادند انتقال زباله به منطقه کوتاه مدت خواهد بود و با احداث کارخانه  کمپوست، مسئله انتقال زباله به بخش چهاردانگه برای همیشه حل خواهد شد.

 

اما سال ها گذشت و خبری از احداث کارخانه کمپوست نشد. بعد از مطالعه فراوان و بازدید چندین باره شورای شهر ساری از کشور چین، این ابتکار در ذهن آنها رسوخ نمود که با احداث کارخانه زباله این معظل قدیمی شهر ساری و بخش چهاردانگه حل شود. اما تا کنون این طرح نیز به نتیجه نرسید.

 

اگر اراده مسئولین محترم  بر حل این مشکل بود و دست های پیدا و ناپیدا مانع آن نمی شد، فرصت نه ساله زمان کمی نبود. اما متاسفانه مردم اراده ای جدی برای حل این مشکل احساس نمی کنند.

 

مردم محروم منطقه وقتی می بینند تمام مشکلات آنها اگر چه حل نمی شود لااقل از سوی مسئولین محترم بیان می گردد، مردم فهیم متوجه می شوند آنها به فکر حل مشکلات مردم هستند. اما مردم احساس می نمایند مسئولین محترم مهمترین مشکل منطقه، یعنی دپوی زباله شهر ساری را فراموش نمودند و برای حل آن اقدام عاجلی به عمل نمی آورند وگرنه مدت نه سال، فرصت بسیار زیادی برای حل این مشکل اساسی مرکز استان بود.

 

این همه هزینه  ای  که برای انتقال زباله به منطقه می شود ، اگر برای حل معظل زباله صرف می شد ، پول کافی برای حل اساسی مشکل زباله بود. هم شاهد آلودگی محیط زیست و ترافیک سنگین جاده ساری – کیاسر نبودیم.

 

مسئولین محترم! مسئولین محترم  محیط زیست! شیرابه زباله که در طول مسیر 110 کیلومتری بر سطح جاده ریخته می شود و رنگ جاده در مسیر رفت و برگشت را کاملا متمایز کرده است، بهداشت مردم و محیط زیست را به شدت به خطر انداخته است. همانطوری اگر در جاهای دیگر اندکی آلودگی محیط زیست مشاهده می شود، ندای وای اسفا بلند می شود و حق هم همین گونه است. به فکر محیط زیست و مردم بخش محروم چهاردانگه باشید.

 

شیرابه زباله، این جاده زیبا و ترانزیتی اما پر خطر ساری – کیاسر را خطرناک تر نموده است. اندکی بارندگی باعث لغزنده شدن شدید سطح جاده شده و هر بار شاهد تصادفات مرگبار در این مسیر هستیم.

 

شیرابه زباله، به آب های زیرزمینی نفوذ پیدا می نماید و باعث آلودگی شدید سفره های آب زیر زمینی و چشمه های منطقه  خواهد شد.

 

حمل زباله باعث تردد انبوه کامیون ها و تریلرهای حامل زیاله به جاده باریک و خطر ناک ساری – کیاسر شده که این امر باعث افزایش ترافیک و خطر جانی برای مردمی شده است که سالیان مدیدی است چشم انتظار آسفالت این جاده بودند تا در یک جاده ایمن تردد نمایند. اما اکنون خسته تر از همیشه در ترافیک شدید این جاده آسایش و آرامش خود را از دست داده اند.

 

مسئولین و نمایندگان محترم! حمل زباله به منطقه باعث رنج روحی مردم 100 روستای محروم چهاردانگه شده و این ذهنیت را برای آنها ایجاد نموده است که صدایشان به جایی نمی رسد و گوش شنوایی برای حل این مشکل نیست و مسئولین محترم آنها را فراموش کردند و آنها فدای مردم شهر ساری شده اند.

 

شایسته است مسئولین محترم همانگونه که همیشه دغدغه خدمت به مردم، به خصوص مردم محروم را دارند و به قول امام راحل «مردم ولی نعمت های ما هستند»، آستین همت خود را بالا زنند و برای حل این مشکل اساسی هرچه زودتر قدمی در خور ستایش بردارند و مردم محروم و صبور منطقه را از رنج حمل زباله به منطقه رهایی بخشند.

 

نويسنده: حامد خليلي ازني

 

1 نظر
  1. رضا می گوید

    اگر آقای شجاعی نمایندگی خود را در دوره بعدی در خطر میدید حتما اقدام میکرد. اما چون به صورت طایفه ای و قومی گری در آن منطقه رأی میآورد خیالش جمع است و اقدام نمیکند و برایش مهم نیست! اما سوال اینجاست اقدامی که برای مشکلات چهاردانگه انجام نمیشود پافشاری کردن برای نمایندگی ایشان واقعا چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.