پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساری تنها مرکز استان فاقد دانشگاه جامع
آیا تعارض منافع مانع تاسیس دانشگاه جامع ساری شده‌است؟!

 در پی نخستین سفر استانی دولت نهم به استان مازندران در ۱۶ آذر ۱۳۸۵ هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور، مصوب کرد که مجتمع فنی بابل به دانشگاه صنعتی نوشیروانی و مجتمع کشاورزی ساری به دانشگاه ارتقا یابد.

0

در یک تعریف کلی، منظور از تعارض منافع، قرارگیری در موقعیت انتخاب بین دو نفع است: نفع به‌جا (یا نفع اولیه) (Proper or Primary Interest) و نفع نابه‌جا (یا ثانویه) (Improper or Secondary Interest). منظور از نفع به‌جا نفعی است که از منظر قانونی، اخلاقی یا عرفی از فرد، گروه یا سازمان انتظار می‌رود در یک موقعیت خاص، به دنبال تحقق آن نفع باشد. بدیهی است هر نفعی به جز نفع به‌جا در زمره‌ی منافع نابه‌جا (یا ثانویه) قرار می‌گیرد. 

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد گسترش آموزش عالی در کشور و تاسیس دانشگاه جامع و تخصصی در  مراکز استان‌ها و حتی شهرستان‌های کوچک می‌باشیم، اما شهرستان ساری، تنها مرکز استانی در کشور است که فاقد دانشگاه جامع می‌باشد. در صورتی که بعضی از مراکز استان یک یا چند دانشگاه جامع و چند دانشگاه تخصصی مانند دانشگاه صنعتی، هنر و کشاورزی نیز می‌باشند.( مانند تبریز دانشگاه جامع تبریز، دانشگاه جامع شهید مدنی تبریز، دانشگاه صنعتی سهند تبریز و دانشگاه هنر تبریز)، حتی مراکز استان‌های تازه تاسیس مانند گلستان دارای دانشگاه جامع گلستان و دانشگاه  علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می‌باشد.

شهرستان ساری  و میاندورود با جمعیت ۵۶۵ هزار نفر جمعیت و داشتن راه هوایی، ریلی و حمل نقل جاده‌ای، پیشینه تاریخی بهترین شرایط را برای داشتن دانشگاه جامع برخوردار است. حق جوانان مرکز استان است که فرصت تحصیل در شهر آنها وجود داشته باشد.

 در پی نخستین سفر استانی دولت نهم به استان مازندران در ۱۶ آذر ۱۳۸۵ هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور، مصوب کرد که مجتمع فنی بابل به دانشگاه صنعتی نوشیروانی و مجتمع کشاورزی ساری به دانشگاه ارتقا یابد. در این مصوبه بطور واضح و روشن ذکر کرده است به دانشگاه( منظور دانشگاه جامع) نه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ارتقاء پیدا کند.متاسفانه این مصوبه مهم در پی منفعت طلبی عده‌ای ذینفع به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تنزل پیدا کرد.

در 22 مرداد 1394 در مورد چرایی عدم تاسیس دانشگاه جامع از دکتر شجاعی نماینده وقت در مجلس شورای اسلامی پرسیدم، ایشان گفت: مجوز دانشگاه جامع در دولت قبلی صادر شد، اما متاسفانه رییس دانشگاه علوم کشاورزی ساری قبلی و فعلی زیر بار قبول این مسئولیت نرفتند و هزینه احداث هم خیلی بلا می‌باشد و دولت در شرایط فعلی از نظر اقتصادی در مضیقه می‌باشد.https://4dangehnews.ir/%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d8%af-%d8%b1%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%ac%d8%a7%d8%b9%db%8c-%da%a9%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%b1%db%8c-%d9%86/ در صورتی که در همان بازه زمانی خیلی از دانشگاه های جامع و تخصصی در مراکز استان و شهرستان ها تاسیس شد.

دکتر شجاعی عدم پیگیری روسای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری را مانع تحقق تاسیس دانشگاه جامع در مرکز استان دانست، این موضوع نشان می دهد چون الان روسای دانشگاه و معاونین از حوزه کشاورزی انتخاب می‌شوند، نمی‌خواهند این فرصت کسب قدرت را با تاسیس دانشگاه جامع از دست بدهند، در صورتی که ساری مرکز یکی از استان های قدیمی کشور را از داشتن دانشگاه جامع محروم کردند.

از تصویب مصوبه مهم تاسیس دانشگاه جامع ساری، 17 سال می گذرد متاسفانه شاهد پیگیری برای تحقق این مصوبه مهم در بین نمایندگان، مسئولین استانی،شهرستانی و اهالی رسانه تاکنون نبوده ایم.

مسؤلین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، همیشه از عنوان پرطمطراق دانشگاه تخصصی کشاورزی در قطب کشاورزی استان صحبت می کنند. همان عنوان پرطمطراق قطب کشاورزی که استان مازندران را ذبح کرد و از چرخه توسعه و پیشرفت عقب نگه داشت، الان عنوان دانشگاه تخصصی کشاورزی ساری را به تنها مر کز استانی بدل کرد که دانشگاه جامع ندارد. حتی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با چهار دانشکده، با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با نه دانشکده قابل مقایسه نیست. همیشه ما مردم مازندران گول نام های بزرگ و توخالی را می‌خوریم مانند قطب کشاورزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.