پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آمادگی کامل برای اجرای طرح فنی حفاظتی در جنگل‌های هیرکانی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، استان مازندران دارای بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتع است که در راستای حفاظت بهتر از جنگل‌ها، طرح تنفس جنگل‌های شمال در برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ تهیه و در سال ۹۶ وارد مجلس شد تا برای یک دوره چهار ساله از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ اجرا شود.

این طرح موافقان و مخالفان خود را داشت درست است کمک زیادی به حفاظت از جنگل‌ها کرد اما در عمل باز هم مشکلاتی داشت از جمله اینکه مشکلات بسیاری را برای صنایع وارد کرد که باید تعیین تکلیف می‌شد به همین دلیل راهکار حل آن اجرای طرح تنفس جنگل نیازمند اجرای طرح‌های دیگری به موازات آن است.

هر چند این طرح توانست به حفاظت از جنگل کمک کند ولی مشکلاتی هم داشت که برای حل مسائل راهکار مهم اقدام عملی در سطح ملی بوده است.

 موضوع قاچاق چوب، برداشت غیرمجاز و جنگل‌خواری کماکان موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه دوستداران طبیعت امیدوار هستند در طرح جایگزین همه این موارد دیده شود.

*اقدامات احیا لاک‌پشتی اما اقدامات تخریب هواپیمایی است

داریوش عبادی رئیس تشکل‌های منابع طبیعی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث از بین بردن جنگل‌ها، اراضی طبیعی و کشاورزی، قاچاق چوب و همچنین از بین بردن عرصه جنگلی از مواردی است که در استان مازندران شاهد آن هستیم.

 

وی با بیان اینکه بخشی از افراد برای حفظ منافع چوب‌های جنگلی را قاچاق می‌کنند، افزود: در این زمینه سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی نظارت کافی ندارد؛ چرا که باتوجه به گستردگی مناطق جنگلی نیروهای منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ه به میزان کافی نیست و اشراف کاملی روی مناطق ندارند.

رئیس تشکل‌های منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه یکی از مصادیق ویلاسازی توسعه نامتوازن روستاها و ویلاها در داخل جنگل است، تصریح کرد: روستاهایی که در گذشته ۱۰خانوار داشتند اکنون تعداد آن به ۲۰۰ خانوار رسید که اراضی جنگلی را هم حتی تصرف کردند.

عبادی ادامه داد: در کنار تصرف اراضی برای استفاده از امکانات زیرساختی از جمله آب با مرگ رودخانه‌های و آبراهه‌های جنگلی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری با وسعت بالا در حال انجام است، خاطرنشان کرد: درست طی سال‌های گذشته گام‌های خوبی در راستای جلوگیری از تغییر کاربری برداشته شده اما می‌توان گفت اقدامات در راستای احیای جنگل به‌صورت لاک‌پشتی اما  تخریب به‌صورت هواپیمایی درحال انجام است.

رئیس تشکل‌های منابع طبیعی مازندران در پایان گفت: لازم است برنامه‌های توسعه‌ای در روستاها و کشاورزی به‌گونه‌ای باشد که جنگل و طبیعت به‌عنوان محور برنامه دیده شود.

*تهیه طرح جایگزین در ۱۹۷ کتابچه

فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره با اشاره به اصلاح طرح تنفس جنگل‌های شمال، اظهار کرد: طرح تنفس  یک ایده، نظر یا دیدگاه بوده که برداشت از جنگل را متوقع کرد که در قالب بند ف ماده ۳۸ برنامه ششم اجرایی شد.

 

وی با بیان اینکه در طرح تنفس جنگل، برداشت چوب از جنگل، کلا ممنوع شد، تصریح کرد: در این زمینه در تبصره اشاره می‌کند بعد از سال سوم چنانچه درختی شکسته و افتاده باشد باید در استان طرحی باشد به تایید سازمان جنگل‌ها برسد که در همین راستا دستور طرح تصویب طرح‌های جایگزین را در دستور کار قرار گرفت.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با اشاره به اینکه تمام مسایلی که مربوط به احیا و مدیریت جنگل بود پیش‌بینی شد، افزود:  بعد از پنج ساله ششم سازمان مکلف شد طرح جایگزین پیشنهاد دهند که در این زمینه نیازسنجی‌ها دیده و مشاور آماده شد.

غفاری به تهیه کتابچه طرح در قالب ۱۹۷ سری، اظهار کرد: کتابچه طرح تهیه شود که حتی عملیات نهال‌کاری، حصارکشی و سایر پیش‌بینی شد.

وی با اعلام هزینه‌بر بودن طرح فنی حفاظتی جنگل‌های شمال، بیان کرد: در طرح‌های قبلی آگهی می‌کردیم که از سوی مجریان طرح اجرا شود ولی الان در طرح جدید این اتفاق نمی‌افتد و اگر درخت خشکیده و یا شکسته در سطح جنگل‌ها باشد برعهده سازمان است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ  منطقه ساری یادآور شد: موضوع دیگر اینکه باتوجه به اینکه نهال‌کاری، حصارکشی و سایر اقدامات مشمول هزینه است این مهم درحال پیگیری است و برای سازمان نیز  ارسال شده تا اعتبار ابلاغ شود.

غفاری با اشاره به اعلام آمادگی کامل برای اجرای طرح فنی حفاظتی یا طرح جایگزین در جنگل‌های شمال، گفت: اجرای این مهم مستلزم اعتبار است که در صورت تحقق شاهد تحولی در جنگل‌ها خواهیم بود.

به گزارش فارس، در همین حریق‌های سریالی که هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم درختان خشکیده و افتاده در سطح جنگل‌ها موجب گسترش حریق شده که در این زمینه باید تدبیر شود.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.