پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز سال تحصیلی و ضرورت توجه به مدارس مازندران در برابر سیلاب

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، استان مازندران به واسطه قرارگیری در جوار رشته کوه‌های بلند البرز و دریای خزر دارای آب و هوایی معتدل و بارانی است که به دلیل بارش‌های متناوب و همچنین شیب دار بودن سطح استان از مستعدترین مناطق سیلابی کشور است.

سیلاب حداقل به طور میانگین در سال برای یکبار هم شده آسیبی به زیرساختهای استان مازندران وارد می‌کند و تازه‌ترین نمونه آن بارش باران و برف پایان سال ۹۷ که بعد از سال نو نیز ادامه داشت که منجر به سیلاب در مناطق شرقی و غربی استان شد و به بسیاری از زیرساخت ها، منابع کشاورزی ، منازل مسکونی و مدارس و مراکز آموزشی و پژوهشی استان خسارت وارد کرد.

طبق آخرین برآوردها هزینه آسیب سیلاب نوروزی به مدارس مازندران در مجموع ۱۲ و نیم میلیارد تومان گزارش شد که البته تعداد قابل توجهی از آنها در چند هفته اولیه پس از سیل به روال عادی برگشتند.

با وجود اینکه خوشبختانه سیل در ایام تعطیل اتفاق افتاد و برای دانش آموزان مدارس تهدید جانی نداشت ، اما منجر به تخریب هفت مدرسه ، هشت پژوهشسرا ، یک خوابگاه ، ۲ مدرسه استثنایی ، ۲کانون پرورش فکری و دهها مدرسه دولتی دیگر شد.

همچنین سیل ناخوانده اول فروردین امسال به ۲۰۰ میز ونیمکت ، ۵۲ رایانه ، ۱۰ دستگاه فتوکوپی ، ۵۰۰ تخته موکت ، ۱۰دستگاه پرینتر ، ۲۵ کمد آزمایشگاهی ، ۱۲ اسکنر و پنج یخچال آسیب وارد کرد که علت اصلی آن قدیمی بودن مدارس و نفوذ آب به درون آنها بود.

علاوه بر این سیل نوروزی منجر به خسارت جدی به یکی از مدارس بزرگ استان در شهر زیراب شد که هنوز به حالت عادی بازنگشته است و به گفته مسئولان نوسازی اکنون در مرحله انتظار برای مشخص کردن مهندس مشاور برای تعمیرات و همچنین ایجاد دیواره سیل بند توسط آب منطقه ای است.مدرسه ای که به گفته مسئولان نوسازی پیش‌بینی می‌شود تعمیر آن بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه در بر داشته باشد.

البته معاون توسعه پشتیبانی آموزش و پرورش مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که بیشتر خسارت سیل در کمتر از یک ماه از سوی دولت به صورت مالی و یا امکاناتی تامین شد تا فعالیت مدرسه متوقف نشود.

عابدی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از خسارات سیل از سوی دولت تامین شد ، افزود: حدود ۳۰ درصد خسارت ها نیز از سوی خیرین رفع نیاز شد.

 بیشترین خسارت به مدارس در استان مازندران مربوط به واحدهای کنار رودخانه می‌باشد و جالب است بدانید که بر اساس تازه‌ترین گزارش آموزش و پرورش مازندران در حال حاضر۱۷۴ مدرسه در معرض خطر سیل واقع در حاشیه رودخانه دراستان مازندران داریم که رودخانه های مجاورشان فاقد دیواره سیل گیر است.

حال بماند که حدود ۴۰ درصد از چهار هزار و ۴۰۰ مدرسه استان تخریبی و فرسوده است و عمری بیش از ۲۵ سال دارند که قدمت برخی از آنها هم سن با انقلاب اسلامی است.

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران به عنوان متولی ساخت فضای آموزشی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از مدارس ما فرسوده است که ساخت آن مربوط به چند دهه قبل می باشد و بر اساس معماری و شاخص های ایمنی پایینی ساخته شده اند.

قربانعلی شیرزاد افزود: اگر نگاهی به مدارس قدیمی استان بیاندازید خواهید دید که بسیاری از آنها به شکل کف سازی ساخته شدندو با وجود شرایط آب‌گیر بودن مازندران از ارتفاع مناسبی برخوردار نیست که در زمان باران‌های شدید و یا سیلاب شاهد خسارت به ساختمان و تجهیزات آنها هستیم.

وی افزود: علاوه بر این تعداد قابل توجهی از مدارس استان نیز در حریم رودخانه ها قرار دارند که با آب شستگی دیواره های رودخانه ها شاهد کاهش فاصله با مدارس هستیم که در هنگام وقوع سیلاب خسارت ها به مدارس نیز میرسد.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران با اشاره به اینکه تعداد مدارس فرسوده و تخریبی و حتی غیر ایمن در مازندران زیاد است ، افزود: جایگزینی هر مدرسه با مدرسه جدید و تجهیز آن اعتباری بالغ بر ۲ تا ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد که حتی در بهترین شرایط اقتصادی نیز رقم بزرگی می باشد.

شیرزاد با اشاره به اینکه مدارس نوساز مازندران به خصوص در یک دهه اخیر از استاندارد و شرایط جغرافیایی خوبی برخوردار است، گفت: در سیل اخیر هیچکدام از مدارس نوساز ما به جز آب گرفتگی حیاط مدرسه هیچ خسارتی ندیدند.

وی با تکرار این مسئله که حدود ۴۰ درصد مدارس استان فرسوده و تخریبی است، افزود: زمان زیادی خواهد برد تا تمامی مدارس استان نوساز شود و چون سازه ها مصرفی هستند همواره باید جایگزین شوند.

 شیرزاد با بیان اینکه اعتبارات دولتی ملی و استانی سال گذشته کاملا جذب و شاهد تحقق ۷۰ درصدی تعهدات خیرین استان بودیم ، اما هنوز کار بسیار است.

/۱۸۹۹/۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.