پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز رزمایش مقابله با آفت مگس میوه در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، رزمایش پدافند غیر عامل مقابله با مگس میوه مدیترانه ای  با حضور نیروهای مختلف مردمی ، تشکل های کشاورزی و  باغداران  با محوریت سازمان جهاد کشاورزی مازندران صبح امروز با رمز ” یا علی بن ابی طالب ” با حضور معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور مدیر کل پدافند غیر عامل مازندران و رئیس و معاون جهاد کشاورزی استان در ساری آغاز شد. 

هدف از برگزاری این رزمایش حساس کردن آحاد مردم مازندران به اهمیت مقابله با آفت مگس میوه اعلام و برای این منظور نیز همزمان در همه شهرستان های استان رزمایش با حرکت کردن خودروهای خدمات جهاد کشاورزی در کنار خودروهای انتظامی در جاده ها اجرا شد.

این رزمایش در ساری اما شکل اجرایی به خود گرفت و مقابله با آفت مگس در یک باغ یک هکتاری مرکبات واقع در جاده فرح آباد این شهرستان عملیاتی شد و باغداران پیشرو در کنار کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی نحوه تله گذاری ، مقدار و چگونگی محلول پاشی ، جمع آوری میوه های پوسیده و دفن آن را با هدف  پیشگیری و مبارزه بیولوژیک با مگس میوه تمرین کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه در جلسه ستاد فرماندهی رزمایش مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای به وجود ۵۰۰ هزار باغدار خرد و حرفه ای به ویژه باغداران مرکبات اشاره کرد و گفت: افزایش جمعیت مگس میوه در سال جاری سبب شده تا احتمال خسارت زایی برای محصولات باغی از جمله مرکبات بسیار جدی قلمداد شود.

مجید بهادری افزود: نارنگی های پیش رس که حدود ۳۰ هزار هکتار از باغات استان را تشکیل می دهند در معرض جدی حمله مگس میوه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همه مردم ، تشکل ها و مسئولان استان مازندران در آماده باش مقابله با مگس میوه قرار گرفتند، گفت: اطلاع رسانی ، برگزاری دوره های آموزشی و فنی برای مقابله با مگس میوه از ۲ ماه پیش آغاز شده و همچنان در حال انجام است ولی اگر  اهتمام جدی در باغداران ایجاد نشود و موضوع  را جدی گرفته نشود با طغیان این آفت و خسارت سنگینی مواجه می شویم.

معاون جهاد کشاورزی مازندران در عین حال گفت که نهاده های مورد نیاز برای مقابله با مگس میوه در استان فراهم شده است و در بازار به اندازه کافی همه این نهاده ها وجود دارد و بازرسان و ناظرین نیز بر عرضه و فروش انواع سموم و نهاده های مختلف نظارت دارند.

بهادری با هشدار این که در صورت هرگونه غفلت ، باغداری مازندران با طغیان آفت مگس میوه مواجه خواهد شد ، تاکید کرد:  در حالی که اگر طغیان روی دهد کاری از دست کسی بر نمی آید ولی در شرایط حاضر آفت مگس میوه به راحتی قابل کنترل و مقابله است فقط به همکاری و توجه جدی باغداران نیاز دارد.

مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران؛ ۳۰ هزار هکتار از باغ مرکبات مازندران را انواع نارنگی شامل انشو، یافا و یا نارنگی رقم پیش رس “ایواساکی” تشکیل می دهد که برداشت آن  از نیمه دوم شهریور آغاز می شود.

مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند.
حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

برداشت سریع و کامل تمامی میوه‌های مرکبات باقیمانده سال قبل و میوه‌های رسیده سال جاری مانند هلو، شلیل، آلوچه، ازگیل ژاپنی، گلابی و سیب برای فرار از خسارت و پیشگیری از افزایش جمعیت آفت و رعایت بهداشت عمومی باغ شامل جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک ضروری است.

نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، فرمون و سراتینکس برای شکار انبوه، طعمه پاشی باغات آلوده با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره کش مالاتیون بر اساس دستورالعمل، ۲۰ تا ۲۵ روز قبل از رسیدن میوه، رعایت مسائل قرنطینه ای شامل عدم جابجایی و نقل و انتقال میوه‌های آلوده از باغ آلوده به دیگر نقاط استان و کشور از نکات قابل توجه برای مقابله و جلوگیری از گسترش این آفات است.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.