پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آرامش بخشی و امید آفرینی قرآن _قسمت یازدهم

0

آرامش بخشی و امید آفرینی قرآن _قسمت یازدهم
*******

۱۱- وعده های الهی عامل آرامش و امید

خداوند متعال در آیات زیادی از قرآن، از وعده‌هائی سخن به میان آورده است که موجب آرامش و امید انسان می شود و انگیزه انسان را برای تلاش و کوشش و انجام اعمال صالح تقویت می کند، خداوند متعال با بیان وعده های جمیل و مسرت بخش به مومنان نیروی مضاعف داده تا با رغبت و شوق به سمت اهداف بزرگ معنوی گام بردارند و به سعادت دنیا و آخرت نائل آیند.

وعده های الهی منحصر به زندگی معنوی و اخروی نیست بلکه شامل زندگی مادی و دنیوی انسان نیز هست.
از این رو می‌توان وعده های الهی را به دوقسم دنیوی و اخروی تقسیم نمود، به عنوان نمونه وعده نجات مومنان از عذاب آخرت یا وعده مغفرت و اجر عظیم و یا وعده بهشت و نعمت های بهشتی از جمله وعده های اخروی است.
اما آنچه که مهم و محسوس و ملموس است وعده های دنیوی خدای متعال است که به عنوان وعده نقد تلقی می‌شود، در اینجا به وعده‌هائی که نگرانی ها و اضطراب و ترس را از دل انسان بیرون می کند و آرامش و امید به انسان می بخشد یادآور می شویم.

یکی از دغدغه‌های انسان معیشت و رزق و روزی است، خداوند در سوره هود آیه ۶ می فرماید: ” وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا ” هیچ جنبنده ای در روی زمین نیست مگر این که روزی او بر خداست.
در سوره اسراء آیه ۳۱ کشتن فرزند را به خاطر ترس از تامین مخارج آنان نهی و حرام کرده و فرمود: “لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ” فرزندانتان را از ترس فقر نکشید و ما هم آن ها را و هم شما را روزی می دهیم.

در آیات متعدد قرآن ، بسط و گسترش روزی یا ضیق و تنگ گرفتن روزی به خدا نسبت داده شده ” اللَّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ‏ لِمَنْ‏ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ ”
همچنین در آیات دیگر خداوند خود را روزی دهنده و رزاق حقیقی معرفی کرد و علت را هم بیان فرمود، برای این که دادن روزی نیازمند به علم و قدرت و منابع رزق است که در اختیار خدا است. در سوره ذاریات آیه ۵۸ می فرماید: ” إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ ” خداوند روزی دهنده و صاحب قوت و قدرت است.
در سوره هود آیه ۶ فرمود: يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا خداوند از قرارگاه و محل نقل و انتقال روزی خبر دارد.
در سوره یونس آیه ۳۱ آسمان و زمین را منابع رزق معرفی نموده و فرمود: “قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ” بگو چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی می دهد.
وقتی ما بدانیم و باور داشته باشیم که یک رزاق و روزی دهنده ای وجود دارد که روزی حلال ما را تضمین کرده است، آرامش پیدا می کنیم و با امید بیشتر تلاش و کوشش می‌کنیم، به همین جهت تضمین روزی از سوی خدای متعال با تلاش و کوشش برای درآمد و معاش زندگی نه تنها با یکدیگر منافات ندارد بلکه آن تضمین روزی ،امید در دل انسان ایجاد می کند که بدنبال کار و کوشش باشیم، پس تضمین روزی از سوی خداوند همراه با تدبیر و تلاش است و ثابت می‌کند در ورای اراده انسانی اراده دیگری وجود دارد که تلاش و زحمات انسان را به نتیجه می رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.