پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آتش زدن کاه و کلش در مازندران یقه بیش از ۴۰ متخلف را گرفت

0

فرمانده یگان حفاظت از محیط‌زیست استان مازندران روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برغم تمامی تذکرات این یگان به شالیکاران مبنی بر آتش نزدن کاه و کلش پس از برداشت شالی، اما متاسفانه این روند همچنان از سوی این افراد نادیده گرفته می‌شود.

مسلم آهنگری افزود: قبل از آغاز برداشت برنج، تذکر لازم در خصوص منع قانونی آتش زدن کاه و کلش از طریق دهیاری‌ها، شورای روستاها و نهادهای متولی از قبیل جهاد کشاورزی، بهداشت و محیط زیست به کشاورزان اعلام شده است.

وی ادامه داد: با وجود تمامی این تذکرات اما کشاورزان توجهی به این مساله ندارند و در زمان برداشت برنج مبادرت به آتش زدن کاه و کلش باقی مانده از برداشت این محصول می‌کنند.  

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست مازندران گفت: ماموران این یگان در آمل با گشت‌زنی و کنترل مناطق حوزه استحفاظی و منطقه دشت‌سر آمل، ۱۷ نفر از متخلفان مبادرت به آتش‌زدن کاه و کلش دستگیر کردند که پس از تشکیل پرونده به دادگاه معرفی شدند.  

وی همچنین افزود: در شهرستان فریدونکنار و محمود آباد نیز به ترتیب هشت  و ۱۰ متخلف به دلیل آتش زدن کاه و کلش و ایجاد آلودگی محیط زیست به مراجع قضایی معرفی شدند و همچنین در شهرستان ساری هفت متخلف توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان توسط محیط بانی هولار به مراجع قضایی معرفی شدند.

آهنگری با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر مقابله و برخورد با آتش زنندگان کاه و کلش در استان مازندران اجرا شد، ادامه داد : این اقدام کشاورزان ضمن تخلف قانونی و منجر به معرفی آنان به مراجع قضایی می شود.  

وی تاکید کرد : با توجه به برگزاری جلسات شورای پسماند در فرمانداری های مازندران و تصمیم گیری برای انجام گشت زنی های مشترک برای شناسایی این افراد، هم اکنون این گشت های مشترک در حال شناسایی کشاورزانی که مبادرت به این کار می کنند، می باشند.

هر تابستان مازندران در کنار میزبانی از مهمانان مسافر و گردشگر که برای آب و هوا لطیف و طبیعت زیبا به این استان می‌آیند، میزبان یک مهمان ناخوانده‌است که نه تنها زیبایی‌های استان را می‌بلعد، بلکه نفس مردم و گردشگران را نیز بریده است.  

بوی بد، سردرد، تنگی نفس، سوزش چشم، مه گرفتگی در جاده‌ها و افزایش خطر تصادف و بی حالی هر ساله چاشنی زندگی این فصل مردم مازندران در کوچه و خیابان و حتی درون خانه‌هایشان به علت اتش زدن کاه و کلش مزارع است.

حال به آن چهره زشت که آتش و دود غلیظ بر پیکر سبز رنگ جنگل و زردی زیبایی شالیزارهای مازندران می کشد بگذریم، حتی مردم بومی را از بیرون آمدن از خانه پشیمان می کند.آتشی که نه به جان مردم بلکه به جان خاک حاصل خیز این گوشه از بهشت خدا رحم نمی کند و در کنار پنجه سیاه بر این خاک آسیب های جدی به آن وارد می کند.

فرسایش خاک، کاهش قوت زمین (حاصل خیزی زمین)، پوشیده شدن روزنه خاک برای نفوذ آب و از بین رفتن حشرات خاک ساز از دیگر مضرات مهم اقتصادی ناشی از آتش سوزی کاه و کلش است که تاکنون جدی گرفته نشده است.

اینها همه پیامدهای آتش زدن کاه و کلش است که هر ساله مازندران و ساکنانش به بهای کشت دوم برنج و گندم می پردازند.اقدامی که خلاف قانون بوده و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازاتی تعیین شده اما سال‌ها بی توجهی به اجرا و تمکین از این قانون، تبدیل به عادتی شده که امروز سخت می توان آن را از تن کشاورزی مازندران بیرون کرد.

با استناد به مواد قانونی بند ۴ ماده ۲ قانون مدیریت پسماند و ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند و همچنین ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، آتش زدن بقایای مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع است وچنانچه دراثر سهل انگاری حریق به جنگل ها و مراتع سرایت کند متخلف برابر قانون بین ۱الی۲ سال حبس تادیبی با پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.  

همچنین بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی؛ ‘هر اقدامی کــه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کــــردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و موادزاید، ریختن مــواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابانها و کشتار غیر مجاز دام و استفاده ی غیر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند بــه حبس تــا یک سال محکوم خواهند شد.

سال گذشته نیز از سوی محیط زیست مازندران برای کشاورزان متخلف حدود ۲۰۰ پرونده قضایی تشکیل شد.  

در مازندران ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و سالانه از این مزارع حدود ۷ میلیون تن  انواع محصول برنج، گندم و جو برداشت می شود. همچنین سالانه ۲۱۰ هزار هکتار زمین شالیزاری مازندران در نوبت نخست زیر کشت برنج می رود و حدود ۷۰ هزار هکتار آن سالانه کشت دوم انجام می شود.

/۱۸۹۹/۲۰۹۶

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.