پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آبشارهای ‘اوبن’دودانگه به جمع میراث طبیعی ملی پیوست

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از ثبت آبشارهای اوبن این استان در فهرست آثار طبیعی ملی خبرداد .

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از ثبت آبشارهای اوبن این استان در فهرست آثار طبیعی ملی خبرداد .

 
مهدی ایزدی  گفت : آبشارهای اوبن در بخش دو دانگه ساری ، دهستان بنافت حدفصل روستاهای سنگده و پاچی میان قرار دارند .

وی ادامه داد : با ثبت این آبشارها در فهرست آثار ملی حفاظت و نگهداری این آثارطبیعی بر عهده میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران است .

معاون میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه این استان دارای حدود ۷۰۰ اثر طبیعی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است ، افزود: با احتساب آبشار اوبن ، ۱۹ اثر طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی ثبت شد .

وی ادامه داد : پیش از این قله دماوند ، دریاچه الندان، آبشار اسبه‌او، آبشار سمبی استان مازندران در فهرست ملی ثبت شدند .

 

مازندران بیش از دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که تنها حدود ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

آبشار اوبن یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران در عمق جنگل دودانگه ساری است. این آبشار در مرز استان های سمنان و مازندران در منطقه حفاظت شده دودانگه قرار گرفته است. آب آبشار به رودخانه شیرین رود می ریزد. اوبن در زبان محلی به معنای زیر آبه. ارتفاع آبشار از سطح آبهای آزاد در حدود ۱۷۰۰ متر است. این آبشار از چشمه طبیعی در بالادست خود تغذیه می شود و به رودخانه تجن میریزد.

 

۱۴۰۵۱۵۲۰۶۲۵۱۸۱۷۰۷۹

 

۱۴۰۵۱۵۲۰۶۲۷۲۲۱۶۱۷۹

 

۱۴۰۵۱۵۲۰۶۲۹۹۰۷۵۵۸۵

 

۱۴۰۵۱۵۲۱۰۱۴۰۹۸۹۰۸۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.