پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۵۷ کشتارگاه صنعتی طیور کشور بلااستفاده ماند

0

سامد برومندفر، شامگاه سه شنبه در همایش علمی صنعت طیور در مجموعه ساوانا گلوگاه افزود: حفظ سلامت و کیفیت بهداشتی صنایع غذایی برای ما مهم و اساسی است و در کشور  ۲۲۰ واحد کشتارگاه صنعتی طیور داریم که از این تعداد ۵۷ واحد مجهز از ادامه فعالیت بازماندند و تعطیل شدند.

مدیرکل نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور درباره علت تعطیلی این واحدها گفت: متاسفانه کیفیت در تولید فراموش شده بود و تنها توسعه کمی مدنظر بودو لذا ۵۷ کشتارگاه صنعتی مجهز در کشور به دلیل نبود صرفه اقتصادی ادامه فعالیت ندادند.

برومند فر با اشاره به اینکه این کشتارگاهها نتوانستند با کشتارگاه های کیفیت پایین رقابت کنند و از گردونه فعالیت ها باز ماندند، گفت: ایجاد رقابت کیفی تولیدکنندگان و حق انتخاب بین مردم وجود دارد و باید تفاوت کیفیت نمود داشته باشد که برنامه تدریجی، تشویقی و اختیاری با همکاری تنگاتنگ تشکل ها طراحی شد و از تیرماه ابلاغ شد که رتبه بندی کشتارگاه ها براساس شاخص بهداشتی و کیفیت تولیدات به رتبه A،  B و A پلاس تقسیم بندی شده و خروجی کشتارگاه ها در این رتبه بندی هاست.

الزام به رعایت رتبه بندی در کشتارگاه های صنعتی طیور از اول دی ماه

مدیر کل نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه از تیرماه امسال تاکنون این رتبه بندی ها اختیاری بوده است؛ خاطر نشان کرد: از اول دی ماه امسال تمام کشتارگاه های سطح کشور ملزم به رعایت رتبه بندی اعلام شده هستند.

برومندفر اضافه کرد: هر کشتارگاهی هر رتبه ای را در رتبه بندی کسب کرد، باید محصولات خود را با همان رتبه و بسته بندی و لوگو به بازار عرضه کند که با سه رنگ  و نوار سبز برای رتبه A پلاس، نوار آبی برای رتبه A  و نوار نارنجی برای رتبه B است.

وی گفت: در ۶ ماه گذشته کشتارگاه ها بدون هیچ اجباری این مهم را در دستور کار قرار دارند و رتبه بندی ها انجام و از دی ماه به صورت الزامی اجرایی می شود.

۳۸ واحد کشتارگاه صنعتی کشور، رتبه A پلاس و A تولید مرغ کسب کردند

به گفته مدیر کل نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور، از ۲۲۰ واحد کشتارگاه صنعتی کشور تاکنون ۳۸ واحد کشتارگاه صنعتی رتبه A پلاس و A کسب کردند و در ۱۴ استان کشور عرضه مرغ با این رتبه بندی در حال انجام است و استان اصفهان تاکنون پیشتاز بوده است.

برومندفر در مورد اختلاف قیمت مرغ در رتبه بندی و غیر رتبه بندی اظهار داشت: با انجام رتبه بندی ها تنها تعدیل قیمت انجام شده است و افزایش قیمت نداشته ایم و تنها ۵ تا ۱۰ درصد تفاوت قیمت وجود دارد که این تعدیل قیمت به دلیل هزینه ای است که برای کیفیت مرغ و تخلیه اتوماتیک اندام داخلی مرغ پرداخت می شود.

وی گفت: باید کیفیت بهداشتی، سایز مرغ، حق انتخاب مردم و کیفیت سالاری را در جامعه نهادینه کرده و فرهنگ سازی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.