پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۰۰ هزار خانه در بافت فرسوده ساخته می شود

0

سید محمد پژمان روز چهارشنبه در حاشیه کارگروه بازآفرینی شهرهای مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: شرکت بازآفرینی شهرهای ایران کار تامین زیرساخت و بستر برای ساخت این واحدهای مسکونی به همراه تسهیلات توافقی با بانک عامل را به سازندگان فراهم کرد و ساخت این واحدها از سوی مردم ساکن در بافت فرسوده اجرایی می شود.
وی اضافه کرد: به دلیل قرارگیری حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده شناسایی برای طرح در محدوده خطر همانند گسل، شیب تند، دکل برق، شرکت بازآفرینی برای مالکان این واحدهای مسکونی زمینی را در خارج از بافت پیش بینی کرد که در اختیار سازندگان قرار می دهد تا مسکن جدید خود را در این اراضی بسازند.
وی میزان پرداخت یارانه برای ساخت هر واحد را حدود ۴۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: نیمی از این تسهیلات یارانه با سود ۹ درصد براساس مصوبه قبلی دولت می بایست پس از تکمیل به بانک ها باز گردانده شود که وزارت راه و شهرسازی رایزنی برای اقساطی کردن تمام این تسهیلات یارانه ای را دنبال می کند و توافق اولیه را نیز از دولت برای اجرایی شدن این پیشنهاد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در مجموع با احتساب تسهیلات یارانه و آزاد برای ساخت هر واحد مسکونی در بافت فرسوده شهرهای ایران حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و مشکلی نیز برای این پرداختی از سوی بانک عامل وجود ندارد.
سکونت ۲۰ میلیون جمعیت ایران در بافت فرسوده
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: براساس آمار ۱۴۰ هزار هکتار اراضی شهری ایران را بافت فرسوده (حاشیه نشین، تاریخی، بافت میانی شهری) تشکیل می دهد که حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در این مناطق سکونت دارند که بیشتر ساخت و سازشان نیز بدون ضابطه انجام شده است.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از خانوارهای شهری ایران در این اراضی سکونت دارند و این مساله نشان می دهد که ما به عنوان متولیان امر تاکنون از مردم عقب تر ماندیم و نتوانستیم جمعیتی را که به هر دلیل به داخل شهرها آمدند را به درستی ساماندهی کنیم.
وی اظهار داشت: ما (شرکت بازآفرینی شهری ایران) باید از قبل پیش بینی لازم را برای ساماندهی این جمعیت در نظر می گرفت و آنها را به درستی در داخل شهر ساماندهی می کرد تا مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیررسمی به شکل فعلی ایجاد نمی شد و در در شرایط فعلی نیز باید تمام همت خود را برای ساماندهی این مناطق داشته باشیم.
استان مازندران حدود ۶ هزار هکتار بافت فرسوده و تاریخی دارد که ۵ هزار هکتار بافت فرسوده و یک هزار هکتار بافت تاریخی است و ساری مرکز استان مازندران بیشترین بافت تاریخی و فرسوده را در بین ۵۸ شهر استان دارد.
۶۹۸۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.