پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

یارگیری نامزدها برای جلب آرا فراتر از حوزه انتخابیه

0

هر چند در انتخابات همچنان توانایی نامزدها، برنامه ها و یا میزان تحصیلات مهم است اما برای بخشی از مردم طی سالها همواره محل ،طایفه و یا فامیل بازی نیز در انتخاب نامزدها مطرح بوده است یعنی اینکه افراد هر منطقه تلاش می کنند تا نامزد انتخابی که با آن نسبت فامیلی دارند یا از نظر تابعیت اهل روستا و منطقه خودشان است به مجلس راه پیدا بکند و این نوع دیدگاه باعث شده تا تنور انتخابات گرم تر شود.

از ویژگی این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که بارزتر شده ، تبلیغات خارج از حوزه انتخابیه نامزدها است به طوریکه برخی نامزدها از فرصت فضای مجازی برای عرضه و معرفی خود استفاده کرده اند تا بتوانند آرایی خارج از حوزه انتخابیه را کسب بکنند.

 برخی نامزدها سعی دارند همشهریان خود در دیگر شهرها و یا مناطق را تشویق کنند که با حضور در محل به نفع این نامزدها رای دهند که این مساله بیشتر برای نامزدهای مازندرانی که از تهران نامزد شدند صدق می کند.

البته این نوع تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر از ناحیه نمایندگان فعلی و ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی قابل رویت است چرا که آنها با وجود اینکه در حوزه انتخابیه دیگر شرکت کرده اند اما تصور دارند که می توانند به پاس فعالیت هایی که در دوره های نمایندگی خود در مجلس داشته اند و نیز به برکت نگاه و دیدگاه قومی و قبیله ای بتوانند در استان خود رای هایی را کسب بکنند.

فضای مجازی پدیده خوش استقبال در میان نامزدهای این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به شمار می رود چرا که نامزدها و دست  اندرکاران ستادهای آنها بدون صرف هزینه هایی همچون چاپ، دستمزد چسباندن پوستر، هزینه رفت و آمدها می توانند با تشکیل گروه های تلگرامی و واتس اپی و همچنین فالو کردن افراد در صفحات اینستاگرامی خود بدون هیچ هزینه ای افراد زیادی را پای تبلیغات انتخاباتی بیاورند که این رویه از سوی نامزدهایی که خارج از استان خود شرکت کردندبیشتر نمودار است.

 رای دادن در هرجای کشور برای نامزدها در دور اول منعی ندارد

کارشناس ارشد حقوق عمومی و از کارشناسان حوزه سیاسی مازندران استفاده از تمامی ابزار تبلیغات برای معرفی نامزدها را یک اصل در تمامی انتخابات برشمرد و گفت : اما این شیوه های تبلیغی برای جلب آرا متناسب با زمان و همچنین فناوری ها که وارد عرصه می شود تفاوت می کند.

رضا اصغری افزود : پیش از این و تا ورود فضای مجازی به عرصه تبلیغات انتخاباتی از چسباندن پوستر و بنر در سطح شهرها و روستاها گرفته تا حضور در مساجد و تکایا شیوه های تبلیغاتی بود که تمامی نامزدهای انتخاباتی از آن استفاده می کردند.

وی که فضای مجازی را فرصتی مناسب برای تبادل اندیشه ها و برنامه های نامزدهای انتخاباتی دانست و ادامه داد : این فضا نه تنها دردسرها و آلودگی هایی نظیر تلنبار شدن کاغذ پوسترها را ندارد بلکه ظرفیتی است که از بسیاری جهات برای نامزدهای انتخاباتی به صرفه می باشد چراکه از این فضا می توانند برای کسب آرای بیشتر استفاده بکنند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد : رصد تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که آنها از این فرصت فضای مجازی فراتر از کم خرج شدن هزینه های انتخاباتی خود استفاده کرده اند و بدنبال جلب آرا در حوزه های انتخابی خارج از استان هستند.

وی به ماده ۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد : در این ماده قانونی آمده است که انتخابات به صورت مستقیم، عمومی و رای مخفی برگزار می شود که براساس آن افراد می توانند در هر حوزه انتخابیه رای خود را به صندوق بریزند.

به گفته اصغری در این دوره مجلس شورای اسلامی در لیست نامزدهای این دوره تعدادی از نمایندگان حوزه های انتخابیه مازندران به عنوان نامزد حوزه انتخابیه در تهران شرکت کرده اند اما آنچه مهم است تلاش آنها برای حفظ آرای خود در حوزه های انتخابیه زادگاهشان است.

وی افزود :  در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی و با توجه به گسترده شدن بستر فضاهای مجازی و استفاده افراد بیشتری از این امکانات، شاهدیم نامزدهای انتخابی که غالبا نمایندگان ادوار گذشته و فعلی مجلس شورای اسلامی هستند، تلاش خود را برای جلب آرا تنها به حوزه انتخابیه که در آن شرکت کرده اند خلاصه نکردند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت : در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران، تعدادی از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی این استان به عنوان نامزد از حوزه انتخابیه پایتخت شرکت کردند و تبلیغات مجازی در حوزه ای که بیشتر در آن کار می کردند را فراموش نکردند.

وی این شیوه را تاثیرگذار بر شور انتخاباتی در جامعه دانست و در تشریح این مساله افزود: شرایط فعلی، شرایط خاصی است چرا که با توجه به گرانی ها و نارضایتی مردم از این مساله، بخش قابل توجهی از جامعه بی رغبت به انتخابات هستند اما نامزد بودن یک نفر از بستگان یا هم محلی ها در انتخابات آنهم در حوزه غیر از حوزه محل سکونت می تواند در افزایش روحیه مشارکت تاثیر بگذارد. 

تبلیغات در خارج از حوزه خلاف قانون نیست 

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت : براساس قانون هر شهروند  ایرانی در مرحله نخست انتخابات می تواند در هر نقطه از کشور پای صندوق های رای برود و به نامزد مورد نظر خود رای بدهند.

حسین حسن نژاد افزود : اما زمانیکه انتخابات به مرحله دوم می کشد از نظر قانونی هر فرد باید در همان حوزه انتخابیه زادگاهش رای خود را به صندوق بیندازد.

وی ادامه داد : اینکه نامزدهای انتخاباتی که نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی بودند و اکنون در غیر حوزه های انتخابیه مازندران، شرکت کردند و تبلیغات فضای مجازی آنها برای کسب آرا در حوزه انتخابیه سابق آنها است خلاف قانون به شمار نمی رود و این حق برای آنها محفوظ است.

رییس ستاد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت : البته نمی توان این نحوه جلب آرای مردم را تنها به نمایندگان ادوار گذشته خلاصه کرد حتی افرادی ناشناخته اما مازندرانی که در سایر استان ها بویژه پایتخت کشور شرکت کردند این وضعیت برای آنها متصور است.

تبلیغات رسمی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت ۲۴ چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه آغاز شد و تا ساعت ۸ فردا اول اسفند ادامه دارد.  

مازندران ۲۲ شهرستان، ۶۰ بخش و حدود چهار هزار روستا دارد که ۹ حوزه انتخابیه با ۱۲ کرسی  سهم این استان از کرسی های مجلس شورای اسلامی است و برای یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی از حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت این استان، ۲ میلیون و ۴۳۲ هزار واجد شرایط رای دادن هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.