پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

یادواره مجازی شهیدان؛ یادی از مالک اشتر لشکر ۲۵ کربلا

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بهار لاله زار آرام آرام جای خود را در طبیعت باز می‌کند و جالی خالی شهیدان در این روزهای کرونایی بیش از هر زمان دیگر خالی است، برپایی یادواره‌های گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به صورت مجازی می‌تواند تا حدی به این سرداران عاشق و گمنام ادای دین کند و امروز ۱۸ فروردین مصادف با سالروز شهادت سرداری است که به مالک اشتر لشکر ۲۵ کربلا معروف بوده است.

فضای مجازی این روزها بار همه چیز را بردوش می‌کشد و کم کم به رسالت اصلیش بازمی گردد و یکی از این رسالت‌ها، معرفی اسوه‌های ایثار و شهادت است. سردار محمدحسن طوسی، فرزند محمدعلی که بهار سال ۱۳۳۷ در روستای طوسکلای نکا چشم به دنیا گشود، در هشت سال دفاع مقدس، مسئول اطلاعات و شناسایی لشکر ویژه ۲۵ کربلا و معروف به مالک اشتر لشکر بود.

از قبل از انقلاب در فعالیت‌های ضد رژیم منحوس پهلوی فعال بود و با شروع جنگ و دفاع مقدس مثل خیلی از شیرمردهای زمانه، دفاع از مرز و بوم را برخود واجب دانست و به میدان‌های نبرد رفت.

محمد حسن بسیار روی بیت المال حساس بود و اهل پارتی بازی هم نبود، دوستانش نقل می‌کنند در جنگ جنگل سال ۶۰ آمل که فقط بردارش محمد ابراهیم یک فشنگ را در جنگل گم می‌کند، حاجی وی را مجبور کرد تا کل منطقه را برای یافتن فشنگ بگردد، می‌گفت: بیت الماله.

در جنگ جنگل سال ۶۰ آمل که فقط بردارش محمد ابراهیم یک فشنگ را در جنگل گم می‌کند، حاجی وی را مجبور کرد تا کل منطقه را برای یافتن فشنگ بگردد، می‌گفت: بیت الماله

محمدابراهیم اسفند ۶۲ در عملیات والفجر ۶ در منطقه چیلات شهید شد و محمدحسن با آنکه می‌توانست جنازه بردارش را به عقب برگرداند اما این کار را نکرد و گفت: همه آنهایی که پیکرشان روی آن تپه مانده، برادرهای من هستند و اگر قراره محمدابراهیم را برگردانیم باید بقیه را هم بیاوریم و این سبب شد تا پیکر مطهر محمدابراهیم ۱۳ سال در آن منطقه بماند.

برادر دیگر سردار محمد حسن طوسی به نام محمد حسین نیز در مهر ۷۴ براثر ترور شهید شد. دوستان و همرزمان سردار نقل می‌کنند که سردار همیشه آماده باش بود و اگر می‌دید نیرویی به هر دلیلی کم آورده، سرزنشش نمی‌کرد و خودش جای آن انجام وظیفه می‌کرد.

حلمیه عرب زاده همسر شهید طوسی می‌گوید: آخرین باری که حاجی می‌خواست به جبهه برود گفت که می دانی چقدر دلم تنگ می‌شود اما اسلام برایم از تو مهمتر است، موقع رفتن دست دخترم سمیه را در دست من گذاشت و گفت جان تو و سمیه.

۱۸ فروردین ۶۶ شلمچه، عملیات کربلا ۸ سردار طوسی به همراه سردار نبوی و نوبخت برای شناسایی منطقه اعزام شدند که در خط اول شناسایی، دشمن با پاتک آنها را مورد هدف قرار می‌دهد و هر سه به شهادت نائل می‌شوند و پیکرهای مطهرشان ۹ سال در آن منطقه می‌ماند.

همسرش ادامه می‌دهد: خواب دیدم همه جای منزل را پرجم زده‌اند و روی آن نوشته شده، مالک اشتر و چند روز بعد، پس از گذشت ۹ سال خبر تفحص پیکر سردار شهید محمد قاسمی طوسی را به خانواده اعلام می‌کنند.

همسر شهید طوسی با بیان اینکه وی فرمانده دلسوز و تمام معنا برای بسیجیان بود، افزود: شهید طوسی همواره در حال فعالیت و کار بود و خستگی نداشت.

تقدیر مقام معظم رهبری از شهید طوسی

در تقدیر از سردار شهید طوسی مقام معظم رهبری درباره شهید طوسی فرموده است: «شجاعت و فعالیت شهید طوسی در عرصه جنگ موجب کسب فتوحات مهم سرافرازی و افتخار ابدی شده است».

محمدعلی رضاپور برادر شهید رضاپور و همرزم شهید طوسی با بیان اینکه شهید طوسی از افتخاارت ماندگار حماسه و دفاع مقدس در مازندران به شمار می‌رود، با بیان اینکه عملیات والفجر ۸ به عنوان متد و نقشه بزرگ عملیاتی به شمار می‌رود، افزود: این عملیات در تصرف شهر فاو نقش به سزایی داشت و از شاهکارهای اطلاعات و عملیات بود و این شاهکار محصول درایت شهید طوسی به شمار می‌رود.

سمیه قاسمی طوسی فرزند شهید طوسی نیز می‌گوید: چشمان پدرم همواره از خستگی قرمز بود و با همه این خستگی وقتی پدر به منزل می‌آید همانند کودکی با من بازی می‌کردند.

توجه ویژه شهید طوسی به نماز اول وقت، توجه به بیت المال از ویژگی‌های برجسته شهید والامقام بوده است. سردار طوسی طلایه دار اولین لشکرهای سپاه در جبهه شمالی کشور بود و لشکر حضرت ابوالفضل (ع) را در شمال کشور شکل داد که مأموریت آن نبرد با ضد انقلاب در شهرها و آبادی‌ها و پاکسازی جنگل‌های شمال بوده است.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید در دوراع دفاع مقدس و ۴۰ شهید مدافع حرم تقدیم نظام مقدس اسلامی کرده است.

کد خبر 4893399
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.