پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش تصویری تشریحی برنامه حفاظتی مرال در چهاردانگه

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew)، گروه کوهنوری چکاد تعدادی از جوانان شهرستان ساری هستند که چندین سال است در زمینه کوهنوردی، طبیعت گردی، عکاسی و حفاظت از محیط زیست زادگاه خود به فعالیت های داوطلبانه مشغولند.

 

برنامه حفاظت از حیات وحش در ارتفاعات کیاسر مازندران همه ساله همزمان با آغاز فصل گاوبانگی با همکاری گروه چکاد و محیط بانان منطقه اجرا می شود.

 

این برنامه امسال نیز از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه انجام شد و با ایجاد امنیت در منطقه، شرایط را برای جفتگیری مرال ها مساعد و از سوء استفاده متخلفین تا حد زیادی جلوگیری نمود.

 

هدف از اجرای این برنامه ایجاد امنیت کامل در فصل گاوبانگی (جفت گیری مرال) از طریق ناامن نمودن منطقه برای شکارچیان غیرمجاز، جلوگیری از ورود طبیعت گردان، کوهنوردان، عکاس و فیلمبرداران و جلوگیری از ورود دام های اهلی به ارتفاعات از تاریخ ۱۵ شهریور به بعد می باشد.

 

اعضای گروه چکاد با بهره گیری از نیروهای داوطلب و قابل اطمینان و برنامه ریزی اصولی، دوره گاوبانگی سال جاری را بصورت دائم در منطقه حضور داشته و برنامه های متعددی را در راستای دستیابی به اهداف فوق اجرا نموده اند.

 

اعضای این گروه در طی این مدت (۲۰ شهریور لغایت ۱۵ مهر) در قالب یک تیم پنج نفره و در دوره های سه روزه در نقاط از پیش تعیین شده در ارتفاعات حضوریافته و به گشت زنی و سایر فعالیت های مربوطه پرداخته اند.

 

از جمله فعالیت های گروه چکاد در طول این دوره می توان به نصب تعدادی تابلوی هشدار دهنده در ورودی های اصلی و حساس منطقه، چندین مورد جلوگیری از ورود غیرمجاز گله های دام اهلی به ارتفاعات با هماهنگی محیط بانان، اطلاع رسانی به افراد محلی و بومیان درخصوص اهمیت حفاظت از تنوع زیستی منطقه، گشت و کنترل در محدوده های دوردست و نقاطی که کنترل آنها برای محیط بانان مشکل بوده است، ایجاد کمپ و حضور دائم در نقاط حساس منطقه و لایروبی چشمه ها اشاره نمود.

 

اسامی شرکت کنندگان در برنامه حفاظتی حیات وحش منطقه چهاردانگه:

سرپرست برنامه: کمیل قاسم پور، اعضای دائم گروه و سرپرست تیم ها: کمیل قاسم پور – حجت آهنگری – جابر سبک روح – حامد تیزرویان – کاوه آتنی – محمد بزرگزاده – عباس علی پور – جواد رستمی (اکثر نفرات دائم اصالتا از بومیان منطقه می باشند)

 

اسامی دوستانی که در برنامه دعوت شدند: آقایان: میثم بابایی – عرفان غفوری – آروین عظیما – محمدعلی اله قلی – محسن پویانفر – حنظله رستمیان – محمد دیری – محسن تقوی – مهدی غلامی، بانوان: شیما آهنگری – زهره بریمانی – مطهره خالقی

 

اسامی محیط بانان منطقه: علیرضا ابراهیمی – محمد عباس زاده – سیروس علیپور – مهدی مرزبان – امین علی نژاد

 

اعضای گروه در جریان اجرای برنامه و حضور در عرصه های طبیعی چهاردانگه پستانداران ارزشمندی ازجمله مرال، شوکا، خرس قهوه ای و توله اش، کل و بز و تعداد زیادی انواع پرندگان را مشاهده و تعدادی از آنها را به تصویر کشیده اند.

 

اسامی پرندگانی که توسط اعضای گروه مشاهده و ثبت شده است بشرح زیر می باشد:

١- سارگپه معمولى ٢- سارگپه دشتى ٣- سنقر خاکسترى ۴- قرقى ۵- پیغو ۶- عقاب طلایى ٧- دلیجه بزرگ ٨- کبک درى ٩- کبک معمولى١٠- قرقاول ١١- کبوتر جنگلى ١٢- کوکو ١٣- جغد جنگلى ١۴- دارکوب قهوه اى ١۵- دارکوب سیاه ١۶- دارکوب سبز ١٧- دارکوب خالدار بزرگ ١٨- انواع گنجشک سانان کوچک (پى پت ها، دم سرخ ها، توکاها، چرخ ریسک ها، زردپره ها و سهره ها) ١٩- جى جاق٢٠- کلاغ نوک سرخ ٢١- غراب

 

تصاویر زیر مربوط به مجموعه فعالیت های گروه چکاد در فصل گاوبانگی سال جاری و گونه های جانوری ثبت شده توسط اعضای گروه طی یک ماه گذشته می باشد.

 

1 نظر
  1. راستگو می گوید

    واقعاً حیفه یه عده این زیباییهارو نمی‌بینند و نابودش می‌کنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.