پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کلاف سردرگم ساماندهی زباله در مازندران

1

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: مازندران با داشتن ظرفیت‌های متعدد گردشگری از جمله دریا، کوه و جنگل همه ساله پذیرای گردشگران از تمامی نقاط کشور است به‌طوری‌که هر نقطه‌ای از این استان سرسبز به تنهایی حرفی برای گفتن دارد.

باوجود داشتن این استان از ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی می‌بینیم هنوز معضل زباله به‌عنوان کلاف سردرگم و معما حل نشده و حتی این معضل زیبایی مناطق گردشگری و جذابیت‌های آن را پنهان کرده است؛ گویی محرومیت بر روی این استان همچنان سایه افکنده است و هنوز زباله به روش سنتی دفن می‌شود.

اگر بخواهیم در ارتباط با حل معضل زباله در استان مازندران به روش سنتی فکر می‌کنیم می‌بینیم از یک سو این استان به دریا، از یک سو به جنگل و از سویی دیگر به کوه ختم شده که دفن زباله در هر نقطه پیامدهای مخرب زیست‌محیطی را به همراه خواهد داشت.

اکنون اگر به گوشه گوشه طبیعت مازندران سفر کنیم می‌بینیم به‌راحتی این زباله است که در اطراف رودخانه‌ها، کنار دریا و یا حتی در عمق جنگل رها شده که ادامه این روند طبیعت مازندران را به محلی برای دپوی زباله تبدیل خواهد کرد که نه تنها دیگر هیچ جذابیتی برای حضور مسافران نخواهد داشت بلکه حضور در این اماکن برایشان آزاردهنده است.

*مدیریت نامطلوب پسماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دوم اردیبهشت ماه باعنوان روز زمین پاک نامگذاری شد که فرصت برای آموزش مردم است که هم مردم و هم مسؤولان با هم‌افزایی در این زمینه بسیج شوند.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه مدیریت بحث زباله در کشور نامطلوب است که در مازندران  نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، افزود: باید بحث پسماند در کشور مدیریت شود که اصلی‌ترین حلقه مدیریت پسماند خود مردم هستند که باید الگوی مصرف خود را تغییر دهند و بیش از اندازه مصرف می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه سرانه تولید زباله نسبت به متوسط در مازندران نسبت به کشور بالا است،  اضافه کرد: سرانه تولید زباله در مازندران بسیار بالا است و با وجود همه هشدارهای داده شده مصرف پلاستیک رو به افزایش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی جامع در زمینه پسماند، خاطرنشان کرد: همه اینها نیاز به برنامه‌ریزی دارد که به دور از نگاه بخشی‌نگری باشد و باید این نگاه را از محیط زیست برداریم.

سایت بهداشتی زباله نداریم

این مسؤول با بیان اینکه قوانین سفت و سختی در زمینه مدیریت پسماند نداریم، اظهار کرد: با توجه به اینکه مازندران خدمات عمومی به کل کشور ارائه  می‌دهد ولی اعتباراتی که به این استان اختصاص می‌یابد استانی بوده و باید در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود به این دلیل که محیط زیست متعلق به همه است.

ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه هنوز سایت زباله بهداشتی در مازندران نداریم، تصریح کرد: با وجود اینکه با شهرداران شهرهای استان اتمام حجت شد اما می‌بینیم اقدامی اساسی در این زمینه صورت نگرفت و حل معضل زباله همچنان به  اولویت اصلی تبدیل نشده است.

حل معضل زباله در سرانگشتان نمایندگان

وی با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهند تا  مساله پسماند در مازندران حل شود، افزود:  در سیاست‌گذاری کلان نیز در استان باید تجدیدنظر صورت گیرد؛ در سال گذشته 1.3 میلیارد دلار اعتبار و امسال 1000 میلیارد تومان اعتبار برای حل معضل پسماند پیشنهاد داده شده که در اختیار محیط زیست قرار گیرد ولی باتوجه به نظر نمایندگان در کمیسیون تلفیق این اعتبار به وزارت کشور برگشت که نیاز است نمایندگان مازندران در این زمینه ورود پیدا کنند تا برای همیشه به معضل زباله در استان پایان داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: مشکلات و راهکارها در زمینه حل معضلات پسماند کاملا مشخص است  که باید گام‌های اساسی د این زمینه برداریم و شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و مردم باید محیط زیست را از آن خود بدانند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در روز زمین پاک این عنوان اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه از آن به‌عنوان فرصت استفاده شود ولی متاسفانه تاکنون اقدامی اساسی در این زمینه صورت نگرفت.

ابراهیمی‌کارنامی در پایان گفت: با توجه به شرایط خاص مازندران در زمان سیل شیرابه‌ها وارد رودخانه‌ها و دریا شده که نگران وضعیت این استان سرسبز هستیم. / فارس

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    با سلام و خدا قوت
    از آقای ابراهیمی بپرسید در بحث زباله های عفونی هم باز مردم مقصرند؟
    پس وظیفه ذاتی سازمان چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.