پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چکش‌کاری تکه‌های گمشده پنجره واحد سرمایه‌گذاری مازندران

0

پنجره واحد سرمایه گذاری یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید است که با هدف کاهش روند دریافت مجوز و حذف بوروکراسی های زائد اداری، هدفمند کردن سرمایه گذاری و تسهیل در توسعه اقتصادی آغاز شد.

سرمایه گذاری که به دلیل فقدان وجود پنجره واحد و عملکرد جزیره ای دستگاهها و نهادهای اجرایی در حال حاضر باید بیش از ۲۰۰ روز سرگردان ادارات باشد که دربیشتر مواقع به فرار می انجامد.

به دلیل ظرفیتهای زیرساختی و برخورداری مازندران از شبکه گسترده و توسعه یافته فناوری اطلاعات مقرر شد طرح پنجره واحد سرمایه گذاری ابتدا در استان مازندران به عنوان پایلوت انجام شود و اداره کل امور اقتصادی و و دارایی نیز به عنوان متولی انجام و تدوین این طرح انتخاب شد.

اما طرح پنجره واحد پس از گذشت حدود ۲ سال از آغاز عملیات تدوین و تدارک آن هنوز عملیاتی نشده است و امروز شنبه نیز با کنار زدن دستور کارهای متعدد جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مازندران، به موضوع اصلی جلسه تبدیل شد.

اجرایی نشدن طرح پنجره واحد در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان وزیر معین مازندران اواخر بهار امسال اعلام کرد، بالا آمدن و استقرار پنجره واحد سرمایه گذاری به صورت ویژه در مازندان یکی از اهداف جدی دولت است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ این موضوع محقق شود.

گردشگری اولویت پنجره واحد

بنا بر دستور کار امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گردشگری مهمترین اولویت اجرایی شدن پنجره واحد سرمایه گذاری در استان مازندران عنوان شد.

بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، بسیاری از سرمایه گذاری‌ها در بخش گردشگری استان مازندران به دلیل سرگردانی دربوروکراسی ادارات پا به فرار می گذارد. 

سیف‌الله فرزانه افزود: علاوه بر این اغلب سرمایه گذاران در بخش گردشگری در نیمه های راه به درهای بسته و استعلامات جدید و نظرات متفاوت دستگاهها برخورد می کنند که اصلا خوشایند استان نیست.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی کشور و استان مازندران گردشگری تنها راه برون رفت از بیکاری و فقدان توسعه اقتصادی است، گفت: اما سرمایه گذاری گردشگری در مازندران اکنون به دلیل عدم هماهنگی میان دستگاه هاتقریبا بی ثمر مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران وجود پنجره واحد سرمایه‌گذاری را نیاز فوری استان عنوان کرد و گفت: انتظار بیشتر برای اجرایی شدن پنجره واحد بیشترین ضربه را به بخش گردشگری وارد می کند.

پنجره واحد مازندران متوقف در ایستگاه نامعلوم

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران با رونمایی از تدوین روند اجرایی پنجره واحد سرمایه گذاری در استان ، گفت: نمی توان زمان دقیقی برای اجرایی شدن آن اعلام کرد. 

موسی قاسم پیشه گفت: در تدوین پنجره واحد استان مازندران به عنوان پایلوت کشوری، تمامی ۳۰ دستگاه متولی صدور استعلام مجوز سرمایه گذاری و ۱۲۰ بخش اداری دیده شده و طرح مورد نطر نیز توسط وزیر اقتصاد و همچنین کارشناسان پایتخت نیز تایید شده است. 

وی همچنین به تایید نهایی فرآیند های اجرایی پنجره واحد در مرکز پایش کشور اشاره کرد و گفت: ایرادات کوچکی برای دستگاه ها وجود دارد که در کمترین زمان تصحیح و برای دستگاه ها برای بازبینی ارسال خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: برای اجرای این طرح پیمانکار نیز مشخص شده و نرم افزار مورد نظر نیز تعیین شد.

قاسم پیشه در سوال استاندار مازندران که چه زمانی این طرح اجرایی می شود گفت: از نظر ما این طرح نهایی است نمی توانیم زمان دقیقی برای اجرا این طرح ارائه کنیم و باید منتظر بمانیم تا از سوی پایتخت اجرایی شود.

انتقاد مدیران از تداوم استعلام گیری

یکی از عیوبی که در رونمایی از فلوچارت یا روندنمای طرح پنجره واحد مشاهده شد، تبدیل استعلام های حضوری به استعلام های الکترونیک بود.

مدیران دستگاه های زیر مجموعه پنجره واحد نیز در جلسه امروز از تداوم روند استعلام گیری در طرح مذکور انتقاد کردند و خواستار حذف استعلام‌های متعدد و زمان‌بر شدند.

مدیران از اینکه استعلام های دستی به استعلام های الکترونیکی تبدیل شوند انتقاد کردند  و معتقد بودند که استعلام های الکترونیکی به جهت حذف بروکراسی اداری زمان در برخی مواقع زمان دریافت مجوز را طولانی تر خواهد کرد.

برخی از آنها خواستار حذف استعلام با بارگزاری قواعد و آمایش های هر دستگاه در سامانه شدند که در این صورت نظر هر دستگاه در پنجره واحد وجود دارد و نیازی به دریافت استعلام و نظر کارشناسی به هر شکلی لزومی نخواهد داشت.

برخی نیز معتقد بودند که می توان با ایجاد نگاهی متمرکز و نزدیک کردن برخی قواعد به یکدیگر قوانین زائد را حذف و یا نادیده گرفت.

آمایش سرزمینی پاشنه آشیل پنجره واحد سرمایه گذاری

اما در کنار انتقادات انجام شده آنچه بیشتر از همه در مجادلات مدیران خودنمایی می‌کرد فقدان آمایش سرزمین در استان مازندران و مشخص بودن کاربری اراضی استان بود.

آمایش سرزمینی کاربرد اراضی، حدود سرمایه گذاری ، تعریف سرمایه گذاری و مواردی از این قبیل گویا هنوز برای پنجره واحد تعریف نشده است که به طور مشترک مورد انتقاد تمام دستگاه های اجرایی بود.فقدان آمایش سرزمینی در جلسه امروز سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران را هدف خود قرار داد که متولی این امر بود.

البته به دلیل محدودیت زمان جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مسئولان سازمان مدیریت مازندران موفق به اظهار نظر نشدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.