پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چهاردانگه از جمله مناطقی است که گاز رسانی با هزینه سنگین عملیاتی شده است

قطع وابستگی و توقف واردات گاز از ترکمنستان، حذف شدن مصرف سوخت فسیلی و برداشت چوب از جنگل توسط روستانشینان حاشیه جنگل‌ها از پیامدهای مثبت اجرای طرح‌های گازرسانی همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید یعنی طی سال‌های ۹۲ تاکنون در استان مازندران است.

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، اگرچه سهم گاز رسانی دولت تدبیر و امید در همه مناطق به ویژه در روستاهای کشور طبق آمار رسمی وزارت نفت به ۵۶درصد رسیده است، اما اجرای طرح های گاز رسانی در مازندران طی سال های ۹۲ تاکنون دستاوردهای ملی داخلی و خارجی چشم گیری را به همراه داشته است.

با همت دولت تدبیر و امید خط ۴۲اینچ گاز رسانی دامغان – کیاسر -ساری با اعتبار یکهزار میلیارد تومان در مرداد سال ۱۳۹۶ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت تا علاوه بر این که واردات روزانه حدود ۱۰میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان قطع شد ، سرعت اجرای طرح های گاز رسانی به مناطق کوهپایه ای و جنگلی استان  نیز دوچندان شده است.

اجرای خط لوله ۴۲ اینچ انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری از زمستان سال ۸۶ و پس از نخستین بدعهدی کشور ترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز کشورمان در دستور کار قرار گرفت ولی تا پایان عمر دولت دهم  تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

استان مازندران با توجه به این که در انتهای خط لوله گازی کشور قرار دارد ،در پیک مصرف این انرژی فسیلی بویژه زمستان های سرد و سخت با کمبود گاز مواجه می شد و به همین خاطر بخشی از گاز مورد نیاز فصل زمستان این استان را از شرکت ترکمن گاز خریداری می شد.

گاز رسانی به مناطق کوهستانی و دورافتاده مازندران نیز از مهرماه سال ۹۶ پس از بهره برداری از طرح بزرگ خط ۴۲ اینچ دامغان – کیاسر – ساری در  دستور کار دولت قرار گرفت و حذف مصرف سوخت فسیلی و پایان دادن به برداشت چوب از جنگل برای سوخت از اهداف گازرسانی به این مناطق اعلام شد.

طبق آمار رسمی شرکت گاز مازندران در سال ۹۸ به منظور کمک به اقتصاد کشور و رونق تولید، با گازدار نمودن ۳۴۱ واحد صنعتی، موجب برگشت ۶.۵ میلیون لیتر سوخت مایع به ذخایر نفتی کشور شد.

همچنین تامین گاز شرکت ملی نیروگاه نکا که ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند و شرکت چوب و کاغذ مازندران که ۳۰ درصد سهم بازار کاغذ تحریر و روزنامه های کشور را تامین می کند از نتایج مثبت اجرای طرح های گازرسانی به استان مازندران است.

طبق اعلام رسمی شرکت گاز مازندران روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون متر مکعب گاز در استان برای همه مشترکان خانگی و غیرخانگی مصرف می شود که از این مقدار۱۴تا ۱۶میلیون آن برابر با حدود ۵۰ درصد در نیروگاه نکا و شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به مصرف می رسد.

طبق آمار شرکت گاز مازندران همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم از مجموعه ۲هزارو ۲۸۳ روستای دارای گاز استان  ۸۸۰ روستا و از ۵۹ شهر استان ،هشت شهر در دولت تدبیر و امید از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

در حال حاضر از ۶۱ شهر بزرگ و کوچک مازندران، ۵۹ شهر و از ۲هزارو ۹۶۳ روستای استان که قابلیت گاز رسانی دارند ،۲ هزار و ۳۲۲ روستای پرجمعیت از نعمت گاز برخوردارند.

کجور ، کیاسر ، رینه و فریم از جمله شهرهای کوهستانی استان مازندران هستند که گاز رسانی در این مناطق با هزینه سنگین عملیاتی شده است و همچنین ۹۷درصد از روستاهایی که در مدت هفت سال اخیر از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند در مناطق کوهپایه ای و ییلاقی هزار جریب نکا و بهشهر ، لفور و ورسک سوادکوه ، چهاردانگه  و دو دانگه ساری ، بند پی شرقی و غربی بابل ، منطقه بلده نور ،کجور نوشهر و جواهر ده رامسر بوده است.

طبق آمار شرکت گاز مازندران از مجموعه ۲۱هزارو ۸۱کیلومتر خطوط تغذیه شبکه گاز رسانی ایجاد شده در استان، ۶هزارو ۱۱۰ کیلومتر آن فقط طی سال ۹۲ تاکنون عملیاتی شد که بخشی از ان به روستاهای کوهپایه‌ای و بعضا صعب‌العبور بوده است.

نمونه  گاز رسانی به مناطق صعب العبور در استان مازندران  بهره مندی مردم شهر آلاشت و هفت روستای منطقه در موقعیت ارتفاع ۲ هزار متری است که تا سه برابر وضعیت معمولی سرمایه گذاری شده تا گاز به خانه‌های مردم برسد.

بنابر گزارش رسمی شرکت گاز مازندران از ۷۹۶هزار و ۴۰۵ علمکی که در استان وجود دارد ۲۰۲هزار و ۵۵۴ علمک در طی هفت سال اخیر نصب شده است یعنی از مجموع  یک میلیون و ۴۴۵ هزار مشترک گاز طبیعی ، حدود ۵۰۲هزار مشترک در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز استان متصل شدند.

بنابراین گزارش در حال حاضر عملیات گازرسانی۲۱۴ روستای مناطق کوهستانی در حال اجراست و ۴۱۷ روستا در مرحله مطالعات گازرسانی قرار دارند.

اگرچه  شرکت ملی گاز اعلام کرده است که گازرسانی به  مناطق کوهستانی در استان مازندران از پرهزینه ترین و سخت ترین طرح های کشور است اما دولت به دلیل اهمیت گاز رسانی به این مناطق اهتمام ویژه ای داشته است .

بر اساس اعلام شرکت گاز مازندران همزمان با دهه فجر امسال نیز مشعل گاز بیش از سه هزار واحد مسکونی در ۳۴ روستای ییلاقی استان شامل گازرسانی به ۱۰ روستا در بخش‌ یانه سر بهشهر ، ۱۵ روستا در بخش کوهستانی سوادکوه ، چهار روستا در میاندرود ، سه روستا در بابل و ۲ روستا در شهرستان رامسر روشن می شود.

برای گاز رسانی به این روستاها ۴۵۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و با این حجم سرمایه گذاری ۲ ‌هزار و ۱۰۰ خانوار روستایی دیگر مازندران نیز به مشترکان استان اضافه خواهند شدند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.