پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشمه آب‌ معدنی سورت چهاردانگه در مسیر بازسازی/ آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی

چشمه‌های باداب سورت یکی از بکرترین آثار طبیعی دنیا که روزگاری که درحال تخریب بود، اکنون در حال احیا شدن است و برای میزبانی از مسافران نوروزی می‌تواند یکی از مقصدهای گردشگران به مرکز استان مازندران باشد.

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، چشمه باداب سورت؛ چشمه‌ای با زیبایی‌های هفت رنگ، که در ارتفاع هزار و ۸۴۰ متری از سطح دریا واقع شده است؛ چشمه‌ای که تا یک دهه پیش کمتر کسی می‌دانست سورت کجاست؛ بومیان از اردیبهشت‌ماه برای آب‌تنی و فرار از بیماری‌های پوستی که به اعتقاد آنها آب این چشمه درمان‌گر بود تا اواخر شهریور سری به سورت می‌زدند و با پای پیاده و اسب و  الاغ به بالای چشمه می‌رسیدند اما کم‌کم با تراکتور، وانت و نیسان راه ورود به این بهشت پنهان باز شد و همین بود که دردسرهای سورت زیاد شد.

این موضوع تا حدی پیش رفت که برخی از بومیان می‌گفتند ای کاش اجازه رفت و آمد نمی‌دادند تا این چشمه برای همیشه بکر و از دست‌اندازی‌ها دور بماند و اعتقادشان بر این بود هر وقت هر جایی از طبیعت، نامش مطرح شد و گردشگران وارد آن شدند بسیاری از ظرفیت‌های طبیعی از بین رفت ولی اکنون با مدیریت درست این نگرانی‌ها از بین رفت و لبخند رضایت روی لبان مردم نقش بست.

باداب سورت سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد اما واقع شدن آن در منطقه جنوب ساری نسخه این اثر را پیچید؛ اثری که ثبت ملی شده اما حتی از جاده دسترسی مناسبی هم برخوردار نیست و به جرات باید گفت سورت هر چه دارد خدا ساخت است.

نکته مهم جابه‌جایی مسافران با تراکتور و نیسان معروف شمالی‌ها بود که بعضی‌ها هم ترجیح می‌دادند پیاده بخشی از مسیر را طی کنند چون جاده برای سایر خودروها مناسب نبود.

چشمه سورت که به دلیل نبود مدیریت درست در حال تخریب بود با ورود سرمایه‌گذار طی سال گذشته می‌بینیم که کم کم محرومیت از چهره‌اش رنگ باخته است، چشمه‌ای که در فقدان متولی که بار نگهداری زیبایی‌اش را تقبل کند داشت از بین می‌رفت ولی اکنون  در حال احیا شدن است.

قبلا مسافرانی که از چشمه سورت دیدن می‌کردند زیبایی‌اش افراد را محو خود می‌کرد و افراد از سر شوق وارد طاقه‌ها می‌شدند و  عکس یادگاری می‌انداختند ولی اکنون با جلوگیری از تردد روی طاقه‌ها بخشی از طاق‌های چشمه احیا شده و بقیه نیز با ادامه همکاری و همراهی مردم احیا خواهد شد.

*فیلم مربوط به اردیبهشت ماه سال ۹۹ قبل از واگذاری سورت است 

اکنون مردم می‌توانند وارد طاقه‌ها شوند البته دوستداران طبیعت همین که ببینند چشمه سورت احیا شده برایشان کافی است؛ چرا که سورت آنقدر زیبا است و زیبایی‌اش انسان را محو خودش می‌کند و همین که از دور نظاره‌گرش باشند هم متوجه چرخش عقربه‌های ساعت نخواهند شد.

فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ  منطقه ساری، با اشاره به رضایت کامل از پیمانکار سورت، اظهار کرد: بازدیدهای انجام شده و مشاهده خدمات ثابت کرده مجری پروژه فعال است و شرایط این میراث طبیعی مطلوب است.

وی با بیان اینکه بخش‌های از چشمه‌های سورت احیا شد، افزود: امیدوار هستیم با توجه به انجام بازدیدهای کنترل شده شاهد اتفاقات مثبت و خوبی در چشمه سورت باشیم.

عرفان خشته مجری پروژه باداب سورت که از طریق مزایده سال ۹۸ مسؤولیت این مهم را برعهده گرفته در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: زمانی‌که این پروژه را برعهده گرفتم این چشمه به‌دلیل رفت و آمد تراکتور و نیسان در مسیر و همچنین تردد مردم و گردشگران روی چشمه اصلا شرایط خوبی نداشت.

وی افزود: باداب سورت از سال ۸۷ به‌عنوان دومین اثر طبیعی ایران به ثبت رسید ولی ترددها و کم‌توجهی‌ها موجب تخریب ۶۰ درصد چشمه‌ها شد.

این سرمایه‌گذار بیان می‌کند: با توجه به این شرایط اجرای طرح‌های ابتکاری از جمله محصور کردن چشمه، کاشت نهال، نصب تابلو در مسیر و سایر در دستور کار قرار گرفت تا کسی وارد عرصه چشمه سورت نشود درحالی‌که طی بیش از یک سال گذشته درصد بیشتری از چشمه‌ها احیا شد و بقیه نیز درحال احیا شدن است.

وی اضافه می‌کند: یکی از مسائلی که همچنان جز مشکلات است، بحث شنا کردن مردم بوده که با وجود اینکه ممنوع کردیم ولی با این وجود برخی همکاری لازم را ندارند و لازم است برای حفظ این میراث مهم همه دست به دست هم دهیم.

وی با اعلام اینکه به عشق چشمه سورت داریم دلی کار می‌کنیم، اظهار می‌کند: کماکان تمام تلاش‌مان را در این مسیر به‌کار می‌گیریم تا دوباره حال سورت کاملا خوب شود.

سرمایه‌گذار چشمه باداب سورت با اشاره به اینکه اصالتا اهل چهاردانگه ساری هستم و همیشه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در منطقه و دیار خودم بودم، بیان می‌کند: با این کار به آرزویم دست پیدا کردم و همچنان نیز طرح‌های مختلفی در دستور کار داریم از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به اجرای مسیر پلکانی باتوجه به حذف خودروها در مسیر اشاره کنم.

این سرمایه‌گذار با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی به‌مناسبت ایام نوروزی برای حضور گردشگران در سورت اندیشیده شده است، اضافه می‌کند: یکی از مسائل بحث سایبان برای مسافران  بوده  که اقدامات لازم در این زمینه نزدیک به چشمه در فاصله مناسب‌ و مورد تایید کارشناسان در محدوده فنس‌کشی انجام شود.

خشته با اشاره به جانمایی سرویس بهداشتی با فاصله مناسب، می‌گوید: برای راحتی و تسهیل تردد گردشگران، مسیر پیاده‌روی پلکان درحال انجام است.

وی یادآور می‌شود: برای مسیرهای صعب‌العبور امسال راهنما تعیین کردیم  که به زبان لاتین نیز تسلط دارد و تنها خواسته از گردشگران این بوده که همکاری کنند و  روی چشمه‌ها نروند؛ موضوع مهم اینکه این میراث چندین ساله را  به‌دلیل گرفتن عکس و خوشحالی لحظه‌ای نباید از بین برد.

این سرمایه‌گذار با اعلام اینکه تاکنون حدود ۱۴۰ متر از حاشیه‌های چشمه، احیا شد، تصریح می‌کند: تمام زندگی خود را برای باداب سورت گذاشتم و دوست دارم این میراث را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

خشته خاطرنشان می‌کند: تمام تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم تا این میراث طبیعی به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش فارس، این روزها حال چشمه سورت خوب است و چشمه‌های آن در حال احیا شدن بوده امید است که این دریچه برای سایر جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی با مدیریت درست گشوده شود، به امید آن روز…

*فیلم سورت بعد از واگذاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.