پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پروژه کتابخانه مرکزی ساری هشت ماه آینده تکمیل می‌شود/ دولت سیزدهم 30 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آرزو ولی‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره پروژه کتابخانه مرکزی ساری از سال ۸۹ در دستور کار مدیران و متولیان امر قرار گرفته است، اظهار کرد: در دولت قبل و در سفر معاون رئیس جمهور به مازندران ۲۰ میلیارد تومان اعتبار  برای این پروژه اختصاص داده شده و در دولت سیزدهم هم ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه همان سال آغاز شده است. براساس برنامه این پروژه قرار بود سه سال بعد به بهره‌برداری برسد،اضافه کرد: اعتبار این پروژه تامین شده و پیمانکار قول داده که هشت ماه آینده تحویل نهادهای کتابخانه‌های استان داده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران، اضافه کرد: برای تجهیز کتابخانه مرکزی هم ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مسؤولیت تجهیز را برعهده دارد.

وی درباره وضعیت کتابخانه‌های استان، اظهار کرد: ۱۱۹ باب کتابخانه در سطح استان مازندران فعال هستند که برخی‌ها نهادی و ۱۳ باب مشارکتی و تنها یک کتابخانه مستقل در استان فعال است.

ولی‌پور با اعلام اینکه میزان امانت کتاب در سال جاری هشت برابر شده است، افزود: در سال جاری ۶۶۰ هزار نسخه کتاب امانت رفته و حدود ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نسخه در کتابخانه موجود است.

مدیرکل کتابخانه عمومی مازندران از افتتاح چهار کتابخانه در هفته جاری خبر داد و گفت: در استان مازندران ۳۳ پروژه در دست اقدام است که ۱۵ پروژه فعال داریم که اگر این پروژه به اتمام برسد حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر به فضای کتابخانه استان اضافه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشارکت خیران در توسعه کتابخانه‌های استان، گفت: بسیاری از پروژه‌ها به همت این افراد پیش برده و اعتماد خیران باعث شده که بسیاری از پروژه‌ها پیشرفت داشته باشند و در کنار پروژه زمینه تامین کتاب و زیرساخت‌های نرم افزاری را فراهم کردند.

ولی پور یادآور شد: بیش از ۴۶ هزار نسخه کتاب به ارزش ۱۴ میلیارد ریال توسط خیران هدیه شده و ۲۸۳ میلیارد ریال کمک نقدی و غیرنقدی در اختیار کتابخانه‌های استان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: به ازای هر ۱۰۰ نفر سه متر فضای کتابخانه‌ای نیاز است در حال حاضر فضای کتابخانه‌ای استان به ۵۷ هزار متر نمی‌رسد که برای جمعیت استان به یک فضای ۹۸ هزار متری احتیاج داریم و ۴۳ هزار متر فضای فیزیکی کتابخانه‌های استان کم است.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران خاطر نشان کرد: با ۱۶ باب کتابخانه‌ای که در طی ۶ سال اضافه شده حدود ۶ هزار متر به فضای کتابخانه‌ استان افزوده می‌شود و کتابخانه مرکزی پیمانکار قول داده که هشت ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: در این چند سال تلاش کردیم که ساختار احداثی کتابخانه‌ها را افزایش دهیم سال گذشته رتبه اول کتابخانه‌ها را کسب کردیم.

ولی پور درباره برنامه‌های هفته کتاب، گفت: ۴۶۰ برنامه در سطح استان مازندران پیش‌بینی کردیم زنگ مطالعه را در مدرسه شهید منانی ساری به صورت نمادین و در سایر مدارس به صدا در آمده است.

وی یادآور شد: سه کتابخانه در استان مازندران ویژه روشندلان فعال است که در نخستین روز هفته کتاب دیداری با چند کتابدار روشندل انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران درباره افرادی که نسبت به فروش کتاب به صورت دست فروشی انجام می‌دهند،گفت: ساماندهی این افراد در حوزه اختیارات مجموعه ما نیست، رسالت کتابخانه عمومی مستقل است و بر اساس قانون وظایف ما تعریف شده است.

پایان پیام/۸۶۰۰۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.