پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پای درد دل غرفه داران چهاردانگه در جشنواره روستا در شهر

پس از پایان یافتن جشنواره روستا در شهر بد نیست تا پای درد دل غرفه داران عزیز چهاردانگه که مدت ۵ روز در این گرمای کم سابقه ی تابستان که کار را برای غرفه داران بسیار سخت می کرد بنشینیم و قدر دان زحماتشان باشیم که به بهترین نحو نماینده ما در شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم و هنر غنی دیارمان در شهر بودند.

0

 

جشنواره روستا در شهر در شب گذشته، پنجشنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۵ با تمدید یک روزه از زمان تعین شده قبلی به کار خود پایان داد. این جشنواره با تمام ضعف هایی که داشت ولی بهترین فرصت بود تا هم روستائیان توانمندی ها و محصولاتشان را معرفی و ارائه کنند و هم شهرنشینان با محصولات آنها آشنا شوند. این ابتکار فرمانداری شهرستان ساری و اجرایی شدن آن توسط ستاد اجرایی تابستان شاد ساری فرصت مغتنمی بود تا بار دیگر به  آداب و رسوم غنی و زیبایی خود، به هنر و فرهنگ منحصر به فردمان و در کل به توانمندیمان در عرصه های گوناگون ایمان بیاوریم.

 

در این جشنواره بخش چهاردانگه با کیفیت بسیار خوبی به ویژه از لحاظ تخصصی و ارائه محصولاتی که منحصراً مختص بخش چهاردانگه است با زحمتی که آقای نصیری دهیار جوان روستای برد به عنوان دبیر غرفه های چهاردانگه کشیده است شرکت کرد. بد نیست تا پای درد دل این غرفه داران عزیز که مدت ۵ روز در این گرمای کم سابقه ی تابستان که کار را برای غرفه داران بسیار سخت می کرد بنشینیم و قدر دان زحماتشان باشیم که به بهترین نحو نماینده ما در شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم و هنر غنی دیارمان در شهر بودند.

 

هنرمند چهاردانگه ای که خاک را به هنر کیمیا می کند!

 

asrafian

 

خانم اشرفیان هنرمند جوان و خوش ذوق کیاسری که کتیبه ها و کارهای سفالی و گلی ایشان جلوه ی خاصی به غرفه های چهاردانگه و جشنواره داده بود برگزاری جشنواره هایی با این موضوع و مضمون را خیلی مفید و موثر دانست و امیدوار بود که این گونه جشنواره ها ادامه دار باشد و تولیدات روستایی و هنر آن بیشتر شناسانده شود.

 

خانم اشرفیان مهمترین ضعف این جشنواره را تبلیغات ضعیف و کم آن دانست و ابراز کرد که این موضوع در کیفیت جشنواره خیلی تاثیر داشت. همچنین جو مکان انتخاب شده برای جشنواره را اصلاً مناسب ندانست.

 

این هنرمند جوان چهاردانگه ای از استقبال مردم را از این جشنواره راضی بود ولی از مسئولان امر در شهرستان انتظار بیشتری داشت تا در جشنواره حضور داشته باشند.

 

………………………………………………………………………………………………

 

لذت نوشییدن یک نوشیدنی ارگانیک از جنگل های هیرکانی

 shojaei

 

آقای شجاعی لنگری کارآفرین و تولیدکننده گلاب، عرقیات و گیاهان دارویی با برند « هیرکانی » که با تولیدات متنوع و جالب خود در جشنواره حضور پیدا کرده بود، موضوع تبلیغات بسیار کم و متعاقب آن استقبال کم بازدیدکنندگان با توجه به تعداد غرفه ها را یکی از نواقص جشنواره دانست.

 

آقای شجاعی پیشنهاد داشت که برای برگزاری چنین جشنواره هایی یک مکان ثابت در یکی از شهرهای استان با امکانات بهتر و تخصصی تر در نظر گرفته شود تا مشکلات و نواقص مکانی مانند ورزشگاه فوتبال را نداشته باشد. این موضوع با تبلیغات و حضور رسانه ها می تواند با توجه به حضور بسیار زیاد به ویژه در امسال گردشگران و مسافران در استان مازندران که هر سال هم همینگونه است بسیار تاثیر بیشتری داشته باشد.

 

این کارآفرین چهاردانگه ای زمان برگزاری را هم مناسب ندانست، وی اعلام کرد که با توجه به برگزاری این جشنواره در آخر ماه و اینکه اکثر مردم در این زمان بودجه و امکان خرید محدودی داشتند می توانست زمان بهتری باشد تا با فروش محصولات روستایی علاوه بر معرفی آن انگیزه ی بیشتری برای غرفه داران برای سال های بعد باشد.

 

آقای شجاعی عنوان کرد با توجه به این که تولیدات روستایی اکثر روستائیان به کشاورزی و دامداری مرتبط است مسئولات این امر در استان و شهرستان را در جشنواره ندیدیم یا کمتر دیدیم که این موضوع می توانست برای برنامه ریزی و کمک به تولیدات روستایی خیلی موثر باشد.

 

………………………………………………………………………………………………

 

لاکتراشی هنری برخاسته از دل جنگل ها

 

gholipoor

آقای تقی قلی پور کلکناری با تولیدات چوبی و لاکتراشی خود، هنری که متاسفانه کم کم رو به فراموشی می رود که استادان و هنرمندان کمی در استان مازندران که خاستگاه اصلی این هنر بکر و زیبای روستایی است مشغول به کار هستند هم با تولیدات زیبا و جالب خود که یکی از شلوغ ترین غرفه های این جشنواره بود و با استقبال خوب بازدیدکنندگان همراه بود در این جشنواره شرکت کرد.

 

این هنرمند لاکتراش چهاردانگه ای از استقبال بازدیدکنندگان راضی بود و عنوان داشت که شاید فروش محصولات در غرفه ها کم بوده باشد ولی فرصت خوبی برای معرفی این هنرهای رو به فراموشی برای مردم حتی استان بود که برخی حتی از وجود این هنرها هم اطلاع نداشتند.

 

آقای قلی پور با توجه به این که از مکان تعین شده برای این جشنواره نسبتاً راضی بود ولی عنوان کرد که پارک ملل می توانست بهترین مکان برای برپایی این نمایشگاه باشد.

 

………………………………………………………………………………………………

 

کیوسری لوه هنر دست مختص هنرمندان کیاسری

 

hoseini

دیگ کیاسری « کیوسری لوه » یکی از تولیدات و هنرهای دستی است که مختص شهر کیاسر بوده و نمونه و مانند آن در هیچ منطقه ای از ایران و جهان وجود ندارد. این محصول به یک برند برای شهر کیاسر و بخش چهاردانگه تبدیل شده و مهمترین سوغات هنر دست بخش چهاردانگه محسوب می شود.

 

آقای حسینی کیاسری با نمایش هنر دست خود از محصولان کیوسری لوه و سماورهای قدیمی در این جشنواره شرکت کرد و با استقبال خوبی هم از بازدیکنندگان مواجه بود.

 

این هنرمند کیاسری که این هنر دستی را از پدران خود به ارث برده و نسل اندر نسل از پدرانشان آموخته است، هم یکی از ضعف های جشنواره را زمان نا مناسب آن دانست و عنوان کرد که اگر این جشنواره در اوایل یا اواسط ماه برگزاری می شد با توجه به توان خرید مردم می توانست بهتر و مفید تر باشد.

 

آقای حسینی مکان جشنواره را با توجه به این که در وسط شهر واقع بود مناسب می دانست ولی از مسئولان برای حضور در جشنواره انتظار بیشتری داشت. همچنین از اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف جشنواره گله داشت و از امکانات رفاهی هم برای غرفه داران و هم برای بازدیدکنندگان راضی نبود.

 

………………………………………………………………………………………………

 

چهاردانگه مکان رویش گیاهان بکر دارویی

 

kamran

از محصولات عمده و خوب بخش چهاردانگه به دلیل شرایط مناسبش تولیدات گیاهان دارویی است. بخش چهاردانگه غنی از انواع کیاهان دارویی با خواص منحصر به فرد درمانی است. آقای کامران رنجبر به همراه دوستش آقای رجبی با محصولات گیاهان دارویی، دم نوش و عرقیات بکر با خواص فوق العاده دارویی در این جشنواره شرکت کرده بودند.

 

این جوان چهاردانگه ای برگزاری این جشنواره را برای شناساندن فرهنگ غنی روستایی برای شهرنشینان بسیار مثبت دانست و عنوان کرد که متاسفانه فرهنگ روستایی کم کم حتی در بین خود روستائیان رو به فراموشی است که این جشنواره ها را برای شناساندن و یادآوری این فرهنگ ها به مردم می تواند نقش موثری داشته باشد.

 

آقای رنجبر هم از تبلیغات کم جشنواره در سطح شهر گله مند بود و پارک ملل را مکان بهتری برای برگزاری این جشنواره می دانست. همچنین زمان برگزاری را در فصل تابستان مناسب داسنت و قبل از عید را هم زمان خوبی برای برگزاری می دانست.

 

………………………………………………………………………………………………

 

روستای بالاده پیشرو در شناساندن فرهنگ و هنر چهاردانگه

روستای بالاده به جرات می توان گفت که بهترین روستا از لحاظ داشتن غرفه های زیاد و با کیفیت در این جشنواره بود. این روستا ۶ غرفه از ۱۵ غرفه بخش چهاردانگه را با ارائه محصولات خوب و متنوع خود در اختیار داشت. غرفه های این روستا با هماهنگی انجمن فرهنگی سادوا به سرپرستی آقای عین الله آزموده، شورای اسلامی روستا به مسئولیت آقای سید فخرالدین ساداتی بالادهی و بسیج روستا به سرپرستی آقای سید اسماعلیل ساداتی بالادهی حضور موفق و پررنگی در این جشنواره داشتند.

 

sadati

خانم ساداتی بالادهی هنرمندی که با محصولات صنایع دستی چرم و کیف و … در جشنواره شرکت کرده بود مکان جشنواره را مناسب نمی دانست و عنوان کرد که می توانست مکان بهتری برای این جشنواره در نظر گرفته شود. این هنرمند جوان زمان جشنواره را مناسب خوند ولی از بازدید و حضور مردم به دلیل تبلیغات کم مسئولان جشنواره راضی نبود.

 

razavi

 

خانم رضوی که بوی آش محلی که تدارک دیده بود در فضای غرفه ها پیچیده بود، عطر و مزه خاصی را برای بازدیدکنندگان پس از امتحان این غذای خوشمزه در خاطره ها می نشاند. خانم رضوی از کلیت جشنواره راضی بود و یشنهاد داشت ه این جشنواره می تواند هر فصل برگزاری شود تا تولیدکنندگان روستا هر فصل محصولات مخصوصی همان فصل را ارائه دهند.

 

در این جشنواره در بخش چهاردانگه همچنین مجموعه روستاهای دسهتان شتکوه هم شرکت داشتند. این دهستان با محصولات دم نوش ها و گیاهان دارویی، لمه و منسوجات روستایی و محلی با پشم گوسفندان و عسل و عرقیات طبیعی شرکت کرده بود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.