پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پاییز زمستانی مازندران / بخاری ها روشن شد

بارش باران‌های پاییزی و برودت زودهنگام هوا چهره مازندران، سرزمین همیشه بهار را زمستانی و کرسی‌ها و بخاری‌ها را در مناطق ییلاقی و شهری روشن کرده است.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از مهر، برودت هوا و بارش باران‌های پاییزی در روزهای اخیر سبب شد تا حال و هوای مازندران پیش از موعد زمستانی و شعله بخاری ها در جای جای استان روشن شود، طبق پیش‌بینی هواشناسی دمای هوای مازندران تا اواسط هفته پیش روی، روند کاهش خواهد داشت و افت میزان دما بین هشت‌تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود، همچنین کاهش دمای هوا سبب سفید شدن ارتفاعات می‌شود.

 

این درحالی است که مناطق و روستاهای ییلاقی زیادی در مازندران وجود دارد که هنوز از نعمت گاز بهره‌مند نیستند و اهالی مجبورند برای گرم کردن منازل خود از سوخت نفت سفید بهره گیرند و دغدغه سوخت‌رسانی به اهالی در فصل سرما ازجمله نگرانی‌هاست.

 

مازندران بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۵ درصد آن در روستاها وجود دارد و طرح گازرسانی به مناطق کوهستانی در قالب آل پی جی در دست بررسی است.

 

با گذر به روستایی ییلاقی مازندران ازجمله روستاهای کوهستانی لاریجان، کجور و کیاسر، دودانگه، چهاردانگه، دو هزار و سه هزار و غیره می‌توان دود شعله‌های روشن بخاری را که از دودکش منازل به هوابر می‌خیزد، مشاهده کرد. درحالی‌که برخی مسئولان معتقدند نگرانی برای توزیع سوخت موردنیاز به روستاییان وجود ندارد اما هنوز برخی روستاییان از سوخت فسیلی برای گرم کردن بخاری منازل یا تنورهای نانشان بهره می‌برند و همواره صدای تبر وقطع درختان در روستاهای حاشیه جنگل مازندران به گوش می‌رسد.

 

حمزه ترک از اهالی روستای چناربن کجور در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه امسال زمستان زودهنگامی را شاهد هستیم می‌گوید: بخاری‌های این منطقه از اوایل پاییز روشن‌شده است و به نظر می‌رسد امسال زمستان سختی را پیش رو داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه سهمیه نفت تخصیصی با توجه به برودت هوا پاسخگوی نیازها نیست و هزنیه سوخت بالاست یادآور می‌شود: درعین‌حال چاره‌ای نداریم و از هیزم برای گرمایش نیز استفاده می کنیم.

 

 

محمد اسماعیل‌پور از روستای ییلاقی شیخ موسی بابل نیز با اشاره به اینکه هوای منطقه در روزهای اخیر زمستانی شده است، می‌گوید: شعله‌های بخاری منطقه از اوایل پاییز روشن‌شده است و به پاییز حال و هوای خاصی بخشیده است.

 وی بابیان اینکه بیشتر اهالی برای پخت نان و یا گرم نگه‌داشتن منازل از هیزم استفاده می‌کنند، تصریح کرد: برای تهیه هیزم چاره ای جز پناه بردن به جنگل و تهیه سوخت از جنگل‌های حاشیه وجود ندارد.

 

هزنیه سوخت بالاست

حامی چراغیان عضو شورای اسلامی شهر کجور و رئیس شورای اسلامی شهرستان نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل آنکه به ناحیه شرکت نفت چالوس نزدیک هستیم، مشکلی ازنظر تأمین سوخت نداریم.

 

وی درعین‌حال هزینه سوخت مصرفی در کجور را بسیار بالا برشمرد و گفت: به‌ویژه در مدارس با مشکلات زیادی در این بخش مواجه هستیم.

 

کوچ دامها به پایین دست

اهالی روستای سوخته سرای سوادکوه نیز از اواسط ماه قبل به دلیل سرد شدن هوا، برای گرم کردن منزل به هیزم، نفت و یا کپسول‌های سیار گاز پناه برده‌اند. همچنین برودت هوای ماه گذشته و اخیر سبب کوچ دامداران از مناطق بالادست به پایین شده است و ستار چتنی دامداری که در منطقه عواض پول به دامداری مشغول است به خبرنگار مهر می‌گوید: هم‌زمان با سرد شدن هوا دام‌هایمان را از منطقه کوهستانی سنگ چشمه در ارتفاعات بالادست کجور به پایین‌دست کوچ داده‌ایم.

 

 

وی می‌گوید: برای گرم نگه‌داشتن دامداری مجبوریم از هیزم برای گرمایش بهره بریم و توان تأمین هزینه بالای سوخت نفت را نداریم و به‌صرفه نیست.

 

طبق اعلام سازمان جنگل‌ها، هشت هزار و ۶۰۰ واحد دامداری داخل جنگل‌های شمال وجود دارد که برای تأمین سوخت متکی به جنگل‌های حاشیه و سوخت‌های فسیلی هستند. طبق پیش‌بینی هواشناسی، مازندران در هفته پیش روی نیز با کاهش دما، بارندگی و بارش برف در ارتفاعات همراه است، همچنین میزان بارندگی ماه آبان مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش می‌یابد.

 

با توجه به برودت و کاهش دما، برنامه‌ریزی برای تأمین سوخت ذخیره در مناطق کوهستانی و ادارات از سوی مسئولان امر بارها مورد تأکید قرارگرفته است و فرماندار چالوس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش دما و برودت هوا می‌گوید: مشکلی برای تأمین سوخت در منطقه نداریم.

 

محمدناصر زندی ادامه می‌دهد: خوشبختانه تاکنون گزارشی ناشی از کمبود سوخت در شهرستان نداشته‌ایم و پیش‌بینی لازم برای مقابله با سرما شده است.

 

سرمای هوای روزهای گذشته سبب روشن شدن بخاری ها در مناطق شهری مازندران نیز شده است و حال و هوای این مناطق را نیز زمستانی کرده است، در حال حاضر یک هزار و ۷۲۹ روستای مازندران از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند که بیش از ۸۸ درصد روستاهای استان را شامل می‌شود و طرح گازرسانی به روستاهای کوهستانی و صعب‌العبور استان در دست بررسی است و در این راستا گازرسانی به شهر کجور آغازشده است.

 

1 نظر
  1. اتابک می گوید

    بادرود. هزینه سوخت رانداریم و برای گرم نمودن منزل از هیزم استفاده میکنیم (شیوه قرنهاپیش)منازل روستاها باکوچکترین برف وبورانی تخریب میشوند . جادهای چهاردانگه رانش دارند (جاده مال رو پانصد سال پیش )اب اشامیدنی سالم وجود ندارد (اوردن اب ازچشمه که اصولا غیر بهداشتی میباشد ودر سرمای شدید شب ونصفه شب برو ازمحله پایین اب بیار)محصولات کشاورزی مارایا سیل وطوفان میبرد یادلال )درمانگاه نداریم . کارنداریم .گازنداررررررررررررررررررررررررررررررررریم . ولی به جای همه اینها اشغال ساری راداریم . خدایا به داد دل این مردم محروم چهاردانگه برس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.