پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پایان مسابقات علمی رباتیک کشور با معرفی برترین‌ها در تنکابن

0

ایسنا/مازندران رقابت علمی رباتیک کشور در سطوح دانش‌آموزی و دانشجویی پس از معرفی برترین‌های این رشته در تنکابن به کار خود پایان داد.

اولین دوره مسابقات کشوری رباتیک موسوم به «روبووات 2019» به میزبانی موسسه آموزش عالی آیندگان در شهرستان تنکابن با حضور 150 تیم از سراسر کشور روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه برگزار شد.

در این دوره از رقابت‌ها که به صورت تیمی و انفرادی در ۷ لیگ مختلف دانشجویی و دانش آموزی برپا شد شرکت کنندگان در گرایش‌های مسیریاب ساده و ویژه، جنگجوی سبک و سنگین، آتش‌نشان، نوریاب، نمایشی، ماشین‌های کنترلی و اختراعات و ابتکارات با یکدیگر به رقابت پرداختند.

برگزاری مسابقات کشوری رباتیک به منظور ترویج و ایجاد انگیزه

رییس کمیته اجرایی مسابقات کشوری رباتیک روبووات 2019 درباره شکل‌گیری ایده اولیه این رقابت‌ها گفت: بدلیل کم فروغ بودن مباحث مربوط به رباتیک در غرب مازندران، برآن شدیم تا برای آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان با رباتیک به معنای واقعی کلمه و ترویج و ایجاد انگیزه برای آنان این مسابقات را تدارک ببینیم.

فرشته پورآهنگریان در گفت‌و گو با ایسنا از صدور فراخوان برگزاری مسابقات روبووات 2019 در اردیبهشت ماه سال جاری به مدارس و دانشگاه های سراسر کشور سخن گفت و افزود: این رقابت‌ها تحت حمایت موسسه آموزش عالی آیندگان و با همکاری اداره آموزش و پرورش، فرمانداری، شهرداری و سایر ادارات شهرستان تنکابن برگزار شد.

وی اولین تجربه برگزاری این دوره از رقابت‌ها را منظم و با کیفیت ارزیابی کرد و درباره گستره جغرافیایی شرکت کنندگان در مسابقات گفت: از استان هرمزگان و فارس در جنوب کشور و استان های کردستان و کرمانشاه در غرب تا استان های خراسان و سمنان در شرق و نیز تهران و مازندران در این رقابت ها شرکت کردند که سهم استان مازندران بیش از 50 تیم بود.

۹ تیم از استان کردستان شرکت داشتند

وحید عزتی سرپرست تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی استان کردستان در گفت‌و گو با ایسنا امکانات اقامتی شهرستان تنکابن را مناسب ارزیابی و اظهار کرد: اخلاق و برخورد مسئولین، مردم و برگزارکنندگان مسابقات خوب بوده و از این بابت مشکلی وجود نداشت.

وی با معرفی 9 تیم شرکت کننده از استان کردستان در این رقابت ها گفت: نفرات تیم اعزامی در قالب 7 تیم دانش آموزی در بخش ربات‌های جنگوی سبک و 2 تیم دانشجویی در بخش اختراعات و ابتکارات شرکت کردند که دانش آموزان در 2 سطح سنی 10 تا 15 سال و 9 تا 11 سال هستند.

سرپرست تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی کردستان با ابراز نارضایتی از مباحث داوری این مسابقات تاکید کرد: به دلیل برگزاری اولین دوره رقابت‌های رباتیک در دانشگاه آیندگان تنکابن این موضوع دور از انتظار نبود که امیدواریم در سال‌های بعد جبران شود.

عزتی از اعزام یک تیم از این استان در مسابقات جهانی استونی خبر داد و اظهار کرد: مقرر شد یک تیم رباتیک در مسابقات جهانی روبوتکس که در تالین پایتخت کشور استونی از 2 تا 15 آذر برگزار می شود شرکت کند.

وی با اشاره به لیگ اختراعات و ابتکارات از ثبت یک ابداع هوشمند، منحصر بفرد و کاربردی که توسط تیم کردستان ارائه شده خبر داد و تصریح کرد: طرح گلدان هوشمند جهت آبیاری در مواقع خروج از خانه، ضمن داشتن ایده ای خلاق، توانسته علاوه بر صرف کمترین هزینه، صرفه جویی در مصرف آب را نیز به ارمغان بیاورد که نیاز فعلی کشور است.

سرپرست تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی کردستان خاطرنشان کرد: گلدان روی آکواریوم خانگی منزل قرار گرفته و رطوبت خاک توسط سنسور رطوبت سنجی که با هزینه بسیار پائین در گلدان هوشمند تعبیه شده است سنجیده می شود و در صورت نیاز گیاه، آب آکواریوم وارد خاک می شود.

عزتی تصفیه آب آکواریوم و صرفه جویی در مصرف را 2 مزیت منحصربفرد این طرح دانست و تاکید کرد: مصرف آب در این مکانیسم بسیار کم بوده و علاوه بر این آب آکواریوم نیز تا 20 بار پس از قرارگیری در چرخه کامل آب و خاک به علت تصفیه توسط فیلتر خاک، قابلیت مصرف داشته و به این طریق از هدر رفت و دور ریز آن جلوگیری می‌شود.

وی با انتقاد از رویکرد کپی و رونوشت برداری در انجام طرح های خلاقانه از دیگر ابداع خلاق تیم کردستان با نام طرح سطل آشغال هوشمند پرده برداشت و افزود: قابلیت ارسال پیامک به افراد هنگام پر شدن سطل زباله از امتیازات بارز این اختراع است که متاسفانه این طرح نیز پس از ارائه به شهرداری منطقه مورد استقبال قرار نگرفت.

سرپرست تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی کردستان با ابراز گلایه از عدم توجه و پیگیری مسئولان در رابطه با طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه تصریح کرد: پیشنهادات و ایده‌هایی از این دست به محض انتشار بلافاصله از طرف کشورهای دیگر به مسابقات جهانی دعوت می‌شوند اما متاسفانه مسئولان در کشور اهمیتی برای آن‌ها قائل نیستند.

طراح لباس هوشمند در مسابقات روبووات 2019

یاسمن غلام حسینی مرقی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران یکی از دانشجویان شرکت کننده در بخش اختراعات و ابتکارات بود که با طرح لباس هوشمند در مسابقات روبووات 2019 آیندگان شرکت کرد.

این دانشجو شرکت کننده در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح ایده طرح گفت: این لباس دارای لوله‌هایی است که در آن گازهای آرگون و مِنبُرد با 2 محفظه و مسیر مجزا قرار گرفته که باعث تعدیل دمای بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه در هوای گرم با جریان گاز گرماگیر منبرد و در هوای سرد با جریان یافتن گاز آرگون در لباس دمای بدن کاهش یا افزایش می یابد تاکید کرد: گازهای استفاده شده در لباس از گروه 18 جدول تناوبی بوده که هیچ خطری برای انسان و محیط ندارند.

غلام حسینی مرقی قابلیت اتصال این لباس به اینترنت اشیاء را یکی دیگر از ویژگی‌های طرح دانست و گفت: این امکان وجود دارد که دکتر برای کاهش درد بیماران به صورت آنلاین تنظیمات گرمایش و سرمایش لباس را انجام دهد.

وی که مدال طلای تیمی مسابقات تورنتو کانادا و مدال برنز کائوه‎سیونگ تایوان را در کارنامه دارد سطح برگزاری مسابقات روبووات 2019 تنکابن را در مجموع خوب ارزیابی کرد و افزود: مدیریت برگزاری مسابقات دارای ضعف‌هایی بود که باعث وارد شدن استرس به شرکت کنندگان می‌شد به عنوان مثال در سالن برگزاری رقابت‌ها غرفه‌ گروه‌های شرکت کننده، مجزا و مشخص نبود.

تیم دانشگاه شمال شهرستان آمل دیگر گروه شرکت کننده در بخش اختراعات بود

رضا شیروانی‌زاده سرپرست تیم دانشگاه شمال آمل در گفت‌و گو با ایسنا سطح برگزاری مسابقات را مطابق انتظار ندانست و گفت: سطح برگزاری آنطور که باید بالا نبود و انتظار می‌رفت ایده‌های بهتر و تعداد شرکت کنندگان بیشتری در این رقابت حضور پیدا می‌کردند.

وی امکانات شهرستان و پذیرایی و اقامت را عالی توصیف کرد و افزود: سرویس رفت و برگشت به موقع و خوابگاه نیز مناسب بود و در بخش پذیرایی دانشگاه آیندگان موفق عمل کرد.

دستگاه تزریق هوشمند دام در گرایش اختراعات

امیرحسین سرمست دانش آموز مقطع پایه 9 شهرستان قصرشیرین کرمانشاه یکی دیگر از شرکت کنندگان در بخش دانش آموزی بود که با دستگاه تزریق هوشمند دام در گرایش اختراعات و ابتکارات در این مسابقات حضور داشت.

این دانش آموز مخترع در گفت‌وگو با ایسنا درباره کیفیت برگزاری مسابقه روبووات 2019 آیندگان گفت: سطح مسابقات خوب و امکانات شهرستان تنکابن نیز در حد مطلوب بود.

وی که مدال‌های رنگارنگی را از ‌ای خوارزمی و جابربن حیان کسب کرده است در رابطه با طرح خلاقانه خود خاطرنشان کرد: تفنگ تزریق هوشمند دامپزشکی علاوه بر قابلیت کد گذاری دام‌ها و کنترل حجم تزریق و عمق نفوذ سرنگ باعث صرف انرژی کمتر و سرعت عمل بیشتر شده ضمن اینکه عمق نفوذ سرسرنگ به داخل بدن دام با دقتی بسیار بالاتری انجام می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در پایان این رقابت‌ها،‌ در لیگ مسیریاب ساده به ترتیب تیم‌های شهدای آل یاسین از گرگان، اسپیدآف فراسوما از آمل و ذهن برتر گلستان و در لیگ مسیریاب ویژه به ترتیب تیم‌های میلاد نور2 و میلاد نور 3 از گرگان و آیندگان 2 از تنکابن در رتبه های اول تا سوم قرا گرفتند.

در لیگ جنگجوی سبک فلزی، تیم های روبو سی اس دبلیو از تهران، روبو پویان و روبو کاکتوس از آمل و در بخش جنگجوی سنگین تیم های یکتاچوب از گیلان، زره پوش از آمل و آذرخش 2 از تهران و نیز در بخش جنگجوی سبک پلاستیکی تیم های زلزال فراسوما از آمل، کانون رباتیک آراد از کردستان و فایت آف فراسوما از آمل به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

همچنین در لیگ آتشنشان به ترتیب تیم‌های الک ربو از ساری، ربو فایر پنج از تنکابن و رعد از ساری و در لیگ نوریاب به ترتیب تیم های مانی ربو از ساری، هدف از تنکابن و پژوهشسرای شهید علی محمدی ساری مقام های اول تا سوم را از آن خود کردند.

در بخش اختراعات و ابتکارات مسابقات روبووات 2019 آیندگان نیز طرح های استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری جهت مسیریابی کوادکوپتر (پهباد)، تصفیه شیرابه بوسیله q3 و سرنگ تزریق دام حائز رتبه های برتر شدند.

لازم به ذکر است به تمامی نفرات برتر اول تا سوم شرکت کننده در کلیه رشته‌ها، جوایز و هدایای نقدی و غیرنقدی تعلق گرفت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.