پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همه چیز درباره هیأت شدن خانه «ننه سلطان»+ فیلم و عکس

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی| چند روز پیش بود که کلیپ عزاداری ساده و خالصانه ننه سلطان امریی در فضای مجازی دست به دست می‌شد، از آنجایی که محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همچون هر سال برگزار نشد، دیدن این کلیپ دل هر عاشقی را روانه کربلا کرده و اشک از چشم جاری می‌سازد.

*لنز دوربین ناخداگاه عزاداری خالصانه‌ای را به تصویر کشید

با دیدن این کلیپ می‌توان عزاداری واقعی با تمام وجود را مشاهده کرد، در ابتدای فیلم هیات عزاداری هنگام عبور از کوچه این بانوی ۱۰۰ ساله امریی برای لحظاتی توقف می‌کنند، سیده سلطان هاشمی معروف به “ننه سلطان” با شنیدن صدای مداحی به روی سکو آمده و در حالیکه خمیده است با دو دست سینه می‌زند، تا اینکه لنز دوربین بچه‌های هیأت ناخداگاه به سمت ننه سلطان هدایت می‌شود…

برای اطلاع از جزئیات ماجرا به سراغ آقای نیکبخت ۳۸ ساله یکی از بچه‌های پای ثابت هیأت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) که حدود ۸ سالی است در  روستای امره فعالیت می‌کند می‌رویم، وی از ما می‌خواهید این گفت‌وگو را از قول همه اعضای هیأت نقل کنیم و ادامه می‌دهد؛ هشت سالی است که در این هیأت مذهبی به عنوان خادم الحسین (ع) فعالیت‌های مختلف انجام می‌دهیم.

 

وی ادامه می‌دهد؛ هیأت ما در مناسبت‌های مهم مربوط به ائمه اطهار اقدام به برگزاری مراسم‌های مختلف می‌کند، در ماه محرم، روال کار در هیأت ما به این صورت است که از دهه دوم محرم مراسم برگزار می‌کنیم، ولی امسال درست در چند قدمی تاسوعا و عاشورای حسینی به دلیل محدودیت‌های کرونایی با مشاهده کلیپ هر کوچه یک حسینیه که توسط مداح معروف آقای کریمی برگزار شد و نظر مثبت مقام رهبری را به دنبال شد ترغیب به انجام این کار شدیم.

*مراسم تاسوعای حسینی در حیاط خانه ننه سلطان

آقای نیکبخت ادامه می‌دهد؛ برای اجرای مراسم دسته‌روی با مداحی یک روز قبل از تاسوعای حسینی تمرکزمان را بر روی عبور از کوچه‌هایی گذاشتیم که به حسینیه نزدیک نبوده و تاکنون دسته‌روی از این مکان صورت نگرفته بود گذاشتیم، وسایل را محیا کرده و با تعداد محدود به راه افتادیم.

 

این نیروی هیأتی اشاره می‌کند؛ به نزدیک خانه قدیمی سیده سلطان هاشمی از مسن‌ترین زنان روستای امره که رسیدیم، دیدیم که با چشمانی اشک‌آلود بر روی سکو آمده و در حال عزاداری کردن است، لحظاتی را توقف کردیم، ما ۶ نفر با فاصله سینه می‌زدیم می‌رفتیم، خودرو را خاموش کرده و اشک‌مان جاری شد و د‌ل‌مان روانه کربلا شد، ۱۰ دقیقه‌ای عزاداری کردیم و بعد به راه افتادیم.

*هر جا می‌روید عزاداری مرا با خودتان ببرید

وی عنوان می‌کند؛ آن شب ما ۱۵ نفر تصمیم گرفتیم خانه این پیرزن را تبدیل به حسینیه کنیم، حس کردیم آرام و قرار ندارد، به این خاطر با موافقت خود ننه سلطان و استقبالش در روز تاسوعا حسینیه‌ای کوچک در حیاط خانه‌اش به راه انداختیم  و چند ساعتی را در کنار اعضای هیأت و مردم محل به عزاداری پرداختیم.

بعد از اتمام عزاداری به ما گفت از این به بعد برای عزاداری هر جا می‌روید مرا با خود ببرید! این را که گفت؛ دل‌مان شکست، خوشبختانه ما در هیأت از قبل برای ایاب و ذهاب افراد پیر و ناتوان تدارکات لازم را انجام دادیم، در کلیپ زیر ادامه صحبت‌های ننه سلطان را مشاهده می‌کنید؛

 

*حس کردیم عزاداری در کوچه دلش را آرام نکرد مهمان خانه‌اش شدیم

در ادامه به سراغ آقای یحیایی جوان‌ترین عضو این هیأت مذهبی رفتیم، او هم می‌خواست از جانب همه بچه‌ها صحبت کند؛ می‌گوید؛ از لحظه‌های آغازین مشاهده عزاداری “ننه سلطان” در دل‌مان احساس کردیم که او به این دلیل که سال‌ها چنین عزاداری ندیده دلش به یاد امام حسین و ۷۲ تن از یارانش لرزیده و به خود حضرت متوسل شده است.

وی ادامه می‌دهد؛ ننه سلطان می‌گفت؛ می‌دانستم محرم امسال بی‌نصیب نمی‌مانم، می‌گفت؛ در طول یک قرن عمری که از خدا گرفتم فقط سه بار به زیارت امام رضا (ع) رفتم اما موفق نشدم زائر کربلا شوم. از او پرسیدیم دلت می‌خواهد به کربلا سفر کنی؟ گفت؛ راستش نه! پای رفتن و نای سفر ندارم! گفتیم می‌خواهی فرزندانت تو را ببرند، گفت؛ نمی‌خواهم برایشان مزاحمت ایجاد کنم! ولی از امام حسین (ع) می‌خواهم مرا به مادرش زهرا (س) برساند.

 

*به کربلا نرفت ولی خودش را زائر کربلا حس کرد

یحیایی ابراز می‌کند؛ نکته جالب از زبان “ننه سلطان” این بود وقتی از او خواستیم امام حسین (ع) را معرفی کند به چندین نسل قبلش اشاره کرد و گفت؛ مردم باید عاشق این حضرت باشند ایشان بر سر همه ما منت گذاشته برای دین شهید شده و جوان داده است، در مراسم عزاداری هم که این بانوی ۱۰۰ صد ساله دلی از عزا در آورد و بی‌نظیرترین عزاداری عمرش را تجربه کرد به‌طوری که گفت؛ حس کردم زائر کربلا بودم.

این جوان اضافه می‌کند؛ ما در هیأت از زمان شیوع ویروس کرونا اقدام به توزیع، ماسک، سبد کالا، محلول ضدعفونی در سطح روستا، آهک پاشی و اهدای سبد سلامت برای افراد مسن کردیم و طرح تبدیل خانه به حسینیه ادامه دارد، در روزهای آینده قرار است مهمان خانه‌ای شویم که میزبان نابینا بوده و ۲۰ سالی است که به حسینیه نرفته است.

 

به گزارش فارس، روستای امره در ۱۵ کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد، این روستا دارای ۸۰۰ خانوار و حدود ۳ هزار نفر جمعیت است که حدود ۲۰ درصد آن را افراد پیر تشکیل می‌دهند، سیده سلطان هاشمی یکی از مسن‌ترین زنان این روستای شهیدپرور است که یکی از فرزندانش جانبازی را از دوران دفاع مقدس به یادگار دارد.

 /۸۶۰۴۸/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.