پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همه اعضای این خانواده خبرنگارند/ روایت احساس‌های متفاوت در یک خانواده رسانه‌ای

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، فعالیت رسانه‌ای دارای ابعاد مختلفی است که حساسیت استفاده از کلمات، آشنایی با سوژه‌ها، ارتباط دو‌سویه با مردم و مسؤولان، وضعیت معیشتی و عدم سازمان‌بندی جامع و مانع برای فعالیت خبرنگاران بخشی از آن ابعاد است.

 

فعالیت 4 عضو یک خانواده در عرصه خبری سوژه مناسبی است و برای تهیه گزارش مهمان علیرضا‌ ذاکری خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما و 2 فرزند و همسرش شدیم.

*پیگیری مشکلات مردم

علیرضا ذاکری متولد 1351 است و از اوایل دهه 80 در فعالیت تصویربرداری حضور داشت و فیلم‌های خبری و گزارشی را به صورت «وی اچ اس» برای صدا و سیمای مرکز مازندران ارسال می‌کرد و تصویربردار شیرزاد نبوی خبرنگار صدا و سیما در سوادکوه بود.

 

به دلیل فعالیت مختلف از طرف شبکه تبرستان به او پیشنهاد می‌شود تا به صورت مستقل فعالیت کند و در کلاس‌های خبرنگاری مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی حضور پیدا کرد و در سال ۱۳۸۵ ابتدا در باشگاه خبرنگاران و پس از یک سال به عنوان خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران انتخاب شد.

ذاکری با اشاره به اینکه مردم به دلیل ارتباطم با مدیران مرا به عنوان نماینده خود برای پیگیری مطالبات و مشکلات خود می‌دانند و تا جایی که امکانش باشد، پاسخ‌گوی تماس‌های مردم هستم، گفت: دعای خیر مردم با حل یا کاهش مشکلاتشان مرا خوشحال می‌کند.

 

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه در ابتدا خانمم به عنوان تصویربردار با من همکاری می‌کرد و سپس ابوالفضل پسر بزرگم به عنوان تصویربردار همکارم شد و در حال حاضر هم محمد‌رضا پسر کوچکترم در همان سن 8 سالگی که پسر بزرگم همکارم شد، تصویربرداری فعالیت‌های خبری مرا انجام می‌دهد.

*خاطرات برفی

 

 

وی به برخی از خاطرات خود از همکاری خانواده برای تهیه گزارش‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: در سرمای شدید گردنه گدوک به همراه خانمم که محمد‌رضا را در شکم داشت و به عنوان تصویربردارم بود و اصرار به بازگشت به منزل داشت و من پس از هر مصاحبه می‌گفتم «یکی دیگه» تا تعداد مصاحبه‌‎ها به 7 مصاحبه رسید و یا در زمان حضور وزیر راه در مسجد جامع زیراب که کسی را مطلع نکرده بودند و من میکروفن را در روزنامه به صورت ساندویچی مخفی کردم و به داخل محوطه رفتم و معاون وقت وزیر، گفت که این خبرنگار که میکروفن را این‌طور مخفی کرد، خبرنگار زِبلی است و آنها قول دادند در بازدید از محور سوادکوه که 2 بانده بود با من مصاحبه کنند و از همسایه ما که فرزندی کوچکی به اندازه محمد‌رضا داشت با تماس تلفنی خواهش کردیم که به فرزند کوچک ما هم شیر بدهد و ما وقتی به محل مصاحبه رسیدیم، وزیر رفته بود و ما خیلی ناراحت شدیم که معاون وزیر که در محل مانده بود با گرمی پاسخ‌گوی سوالات ما شد.

*همراهی فرزند از 8 سالگی

 

ابوالفضل از 8 سالگی به عنوان تصویربردار، همکار من شد و علاقه مندی وی باعث شد که به این کار ادامه دهد و هنگامی که ابوالفضل کوچک بود و تصویربرداری می‌کرد، مدیران تعجب می‌کردند و در جلسات، مصاحبه‌ها و همایش‌های مختلف همواره ابوالفضل را مورد تشویق قرار می‌دادند.

حضور ابوالفضل در تهیه گزارش از سریال پایتخت 2 باعث تعجب و تشویق ریما رامین‌فر بازیگر نقش هما و سیروس مقدم کارگردان و استاندار وقت مازندران شد.

 

*حقوق 195 هزار و 500 تومانی

مشکلات در حوزه کاری ما زیاد است ولی علاقه به شهرستان و حضور مردم خوب، دوست‌داشتنی و گرم باعث افزایش انگیزه در ادامه فعالیت می‌شود.

خدا‌قوت‌گویی مردم و پیگیری مشکلات مردم و منطقه و اعتماد و تشویق‌های آنها و صمیمیت مدیران و مردم که مرا با نام کوچک صدا می‌زنند، برای من خوشایند است.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس درباره میزان دریافتی ماهانه، پیامک پرداختی خود را که در روز مصاحبه برایش ارسال شده بود را نشان داد که برای او و ابوالفضل مبلغ 195 هزار و 500 تومان را نشان می‌داد.

ذاکری افزود: یک‌بار ابوالفضل به شوخی گفت که در سیل، زلزله، رانش و ریزش‌ها، مردم در حال فرارند ولی ما به سمت سیل، زلزله، رانش و خطر می رویم و خودمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم و این شغلی است که پذیرفتیم.

 

*خاطرات خبری

وی به بیان برخی خاطرات خبری خود اشاره و خاطر نشان کرد: سال ۱۳۹۴ برای سیل یکی از روستا‌های سوادکوه رفتیم و به دلیل شرایط نامناسب جاده، با کت و شلوار نو و کِرِمی‌رنگ مجبور شدم تا پشت موتور بنشینم و قبل از ورود اعضای ستاد بحران وارد روستا شدم.

 

 

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در سوادکوه به ارسال فیلم فروریختن ساختمان در شهر زیراب برای سال 1394 اشاره کرد که منبع رسانه‌های بین‌المللی شد و در کلاس‌های توجیهی اخبار صدا و سیما مورد استناد و مورد تشویق مدیران ملی و استانی صدا و سیما قرار گیرد و یا فیلم خبری سقوط سنگ در روستای پیت‌سرای سوادکوه در اولین روز نوروز امسال هم شایعات قربانیان آن حادثه را رد کرد و مورد استناد شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی قرار گرفت و بازخورد گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

 

خبرنگار سوادکوهی با اشاره به اینکه پرداختی‌های هر خبر یک دهم هزینه‌های تهیه و تدوین و ارسال خبر را جبران نمی‌کند و برای ارسال خبر از جیب هزینه می‌کنم و برای اینکه هزینه تصویربرداران را نپردازم از کمک همسر و فرزندانم استفاده می‌کنم.

ذاکری با بیان اینکه وضعیت معیشتی همکارانم که وضعیت مرا دارند مناسب نیست و با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنیم و مدیران به همه خبرنگاران خصوصاً خبرنگاران شهرستانی صدا و سیما توجه کنند.

خبرنگار صدا و سیما در سوادکوه پسر بزرگش که تازه دانشجو شد را خبرنگار حرفه‌ای توصیف کرد و با بیان اینکه هر‌چند من قبل از ایشان در عرصه رسانه بودم اما الان از من بهتر است و من در برخی موارد از پسرم، راهنمایی می‌گیرم.

وی در پایان از مدیر کل صدا و سیمای مرکز مازندران و معاون خبر اداره کل که خانواده خبری صدا و سیما در سوادکوه را همراهی کردند، تقدیر کرد و گفت: حمایت بیشتر از صدا و سیما را با توجه به اینکه همه خانواده‌ام در فعالیت رسانه‌ای قرار دارند را انتظار دارم.

*علاقه به پلیس و فیلمبرداری خبری صدا و سیما

محمدرضا ذاکری متولد ۱۳۹۱ و در مقطع دوم ابتدایی تحصیل می‌کند و معدلش هم در ردیف «خیلی خوب» در کارنامه‌اش درج شد.

 

از تصویربرداری خوشش می‌آید و با گوشی خودش، فیلم‌هایی را گرفته و در شبکه تبرستان پخش می‌شود را فیلم می‌گیرد و برای دوستان و بستگانش می‌فرستد.

 

علاقه دارد پلیس و فیلمبردار خبری صدا و سیما شود و در سال 1398 تصویر‌برداری از گزارش گردشگری با استقبال و تشویق گردشگران و مخاطبان آن مواجه شد.

 

*پرورش در خانواده رسانه‌ای

ابوالفضل ذاکری متولد ۱۳۸۰ است و هنگامی که هم‌سن محمد‌رضا بود و در ۸ سالگی کاربر ویدئو‌چک مسابقات کشتی باشگاه صدرا به عنوان میزبان مسابقات لیگ برتر کشور در زیراب بود، گفت: با توجه به شغل پدرم و برای کمک به پدرم فعالیت خودم را شروع کردم و در ابتدا چندان علاقه‌ای به کار رسانه و تصویر‌برداری نداشتم.

 

وی با بیان اینکه با مرور زمان با مدیران ادارات شهرستانی و مدیران کل ارتباط نزدیک پیدا کردم و هنگامی که هم سن و سال‌هایم در کوچه‌ بازی می کردند و یا در خانه بودند و یا به دنبال تفریح بودند ولی من از تفریح خودم، جوانی و تیپ‌زدن گذشتم و شغل خبرنگاری را انتخاب کردم و الان با علاقه خبرنگار هستم و قدر کارم را می‌دانم.

 

فرزند ارشد خانواده خبرنگاری سوادکوه با بیان اینکه در خانواده رسانه‌ای رشد پیدا کردم و در سال 1395 به لطف مدیرکل وقت صدا و سیما به عنوان خبرنگار مازندران در اخبار جوانه‌ها معرفی شدم و تنها خبرنگار اخبار جوانه‌ها در استان هستم و به عنوان تنها دانش‌آموز پسر اخبار جوانه‌ها در سال 1395 انتخاب شدم و از راهنمایی‌های پدرم و همکاران استان که از روز اول به من لطف داشتند و هر وقت مشکلی داشتم و کمک خواستم، با روی خوش کمک کردند و باعث افزودن علاقه‌ام به رسانه‌ شد و تهیه، تدوین و ارسال خبر و توجه به موثق‌بودن منبع خبر و تغییر ذائقه مخاطبان سختی کار را دو چندان می‌کند.

 

ذاکری به موضوع شغلی خود هم اشاره کرد که از بین چند گزینه شغلی، صدا و سیما را انتخاب می‌کند و به امید استخدام در صدا و سیما فعالیت هستم.

*ارسال خبر مهم تصادف 10 دقیقه قبل از پخش

وی در حال حاضر دانشجوی حقوق است و در مدرسه هم شاهد همکاری مدیران مدارس بود به برخی خاطرات رسانه‌ای خود اشاره و خاطر نشان کرد: حدود 3 سال پیش شاهد تصادف اتوبوس در محور سوادکوه بودم و پدرم هم در سفر اربعین بود و مدیران خبر استان به من زنگ زدند و گفتند در صورت تمایل تصویر را ارسال کنیم و با رئیس وقت هلال احمر و با حمل دوربین سنگین به محل حادثه رفتم که اطرافم پر از خون و اجساد بود و کفش‌هایم هم خونی بود و فیلم را تدوین و از سامانه ارسال خبر و 10 دقیقه قبل از پخش اخبار، ارسال کردم و مدیران خبر استان در اتاق خبر منتظر ان بودند و من 15 سالم بود و استرس زیادی داشتم.

 

*اولین خبرنگار مبتلا به کرونا در مازندران

در ایام کرونا و لزوم حضور خبرنگار در خط مقدم اطلاع رسانی در ورودی استان مازندران و سایر مناطق حضور داشت و از ممانعت مادر برای حضور در جاده‌ها و مناطق مختلف برای تهیه خبر کرونایی اشاره کرد و افزود: من و پدرم با انواع بهانه‌ها برای تهیه خبر حضور پیدا می‌کردیم که مبتلا به کرونا شدم و اولین خبرنگار مازندران بودم که کرونایی شدم و 14 روز در قرنطینه بودم و از مدیران اخبار جوانه‌ها هم که به صورت زنده آنتن پخش خبر را در اختیار من قرار دادند و از پیگیری احوالم توسط مردم و مسؤولان تشکر می‌کنم.

ابوالفضل ذاکری با بیان اینکه تنها خبرنگار اخبار جوانه‌ها در مازندران هستم و اگر ایاب و ذهاب من هماهنگ باشد سوژه‌های مختلفی در استان وجود دارد که امکان پوشش آن وجود دارد و اگر حمایت کنند توانمندی پوشش اخبار جوانه‌ها را در استان دارم و از مدیران صدا و سیمای مازندران تشکر می کنم که همواره حامی من بودند.

*دروغ‌های مصلحتی برای تهیه خبر

 

سیده‌طاهره موسوی‌حاجی متولد ۱۳۵۹ و همسر علیرضا ذاکری است و در کار تصویربرداری به همسرش کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به کار خبرنگاری به دلیل مشکلات و خطرات آن، علاقه ندارم، افزود: مادر هستم و به همسر و فرزندانم در کار خبری کمک می‌کنم اما هزینه‌های تهیه و ارسال خبر بالاست و درآمد آن قابل توجه نیست و استرس ها و مشکلات خود را دارد و ساعت کاری منظمی هم ندارد.

 

موسوی با بیان اینکه هزینه خبرنگاری بیشتر از درآمد آن است، خاطر نشان کرد: در برخی مواقع با حضور همسر و فرزندانم در برخی از مناطق حساس مخالفت کردم ولی آنها با دروغ‌های مصلحتی، خبر‌شان را تهیه کردند.

وی گفت: از حضور همسر و فرزندانم در برخی مناطق و حوادث می‌ترسم.

 

*فراتر از یک شغل

فعالیت رسانه‌ای بدون تردید فراتر از یک شغل است ولی توجه به آن توسط مدیران مرتبط در حد پایینی قرار دارد که به صورت گسترده‌ای به کیفیت رسانه‌ها لطمه زده است.

صدا و سیما به دلیل موقعیت ویژه و لزوم اطلاع‌رسانی چند‌رسانه‌ای در صف ابتدای تنویر افکار عمومی قرار دارد و منبع موثقی برای بسیاری از رسانه‌ها است و توجه به تلاش‌گران این عرصه به افزایش کیفیت رسانه‌های فعال کمک می‌کند.

*تلفیق احساس‌های متفاوت

لذت‌ها، تلخی‌ها، خطرات، شیرینی‌ها، حساسیت‌ها و مشکلات تهیه، تدوین، ارسال و بازخورد‌های خبر باعث تقویت جذابیت فعالیت در رسانه‌ها می‌شود که تلفیق این احساس‌های متفاوت باعث می‌شود تا علاقمندان این عرصه با همه موانع موجود در این فعالیت باقی بمانند.

 

گزارش از عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/86015/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.