پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هجوم مهاجران غیربومی و کولی‌نشینان به محدوده‌های شهری ‌مازندران

هجوم مهاجران غیربومی و کولی‌نشینان به سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه‌ها و محدوده‌های شهری استان مازندران ‌به دغدغه‌ای برای خانواد‌ه‌ها تبدیل شده است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: معضلات اجتماعی مهم‌ترین دغدغه مسئولان استانی و شهرستانی بوده که تاکنون با برگزاری جلسات متعدد مورد رسیدگی قرار گرفت. یکی از این دغدغه‌ها وجود سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه‌ها و محدوده‌های شهری استان مازندران بوده که ساکنان آنها بیشتر مهاجران غیربومی و کولی‌نشینان هستند.

 

افرادی که با مهاجرت‌شان دیگر معضلات اجتماعی چون اعتیاد، بزه‌کاری، سرقت، قاچاق موادمخدر را در سطح شهرستان به همراه می‌آورند و تهدید بر جوانان استان می‌شوند.

 

در راستای مبارزه با افزایش این معضلات ستاد ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی با تصیمیات سیاستگذاری‌های کشور در وزارت کشور تشکیل و ابلاغ آن به استانداری‌ها اعلام شد تا علاوه بر تشکیل این ستاد در استان‌ها در شهرستان‌ها نیز با نظارت فرمانداری در دستور کار قرار گیرد.

 

در روند این ستاد در سفر رئیس دبیرخانه شورای احتماعی وزارت کشور و رئیس اداره سرمایه اجتماعی، امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور به عنوان نمایندگان وزارت کشور به استان مازندران با بازدیدهای متعدد و نشست‌هایی و آشنایی با عملکرد اعضای ستاد ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی این استان از نزدیک با وضعیت سکونتگاه‌های مازندران مشاهده کردند.

 

در ادامه این بازدیدها و نشست‌ها از دو شهرستان نکا و بابل به آمل آمده و با برگزاری نشستی با اعضای ستاد ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی این شهرستان از روند اجرایی این ستاد آشنا شدند.

 

سکونتگاه‌های غیررسمی آمل کوله‌نشین و مهاجران خاک سفید تهران هستند

 

رئیس اداره امور سیاسی فرمانداری ویژه آمل با بیان اینکه با توجه به شناسایی دو منطقه محروم و سکونتگاه‌های غیررسمی موارد پنج آسیب‌پذیری اجتماعی در این مکان‌ها وجود دارد، گفت: این شهرستان در سال با دستگاه‌های اجرایی فعالیت خود را در سال ۹۲ در منطقه امت‌آباد آغاز کرد.

 

صدیق حق‌شناس با اشاره به اینکه در این منطقه با تشکیل دو کمیته راهبری و محلی مدیران دستگاه‌ها با یک عزم جدی در دستور کار قرار دادند، بیان کرد: فعالیت کمیته راهبری شامل نمایندگان دستگاه‌های مرتبط چون سازمان بهسازی و نوسازی، بهزیستی، سپاه، نیروی انتظامی، شهرداری، کمیته امداد، شبکه بهداشت و دستگاه‌های خدماتی است که به طور مستقیم در منطقه ورود یافتند.

 

وی با تاکید براینکه در اجرای کمیته محلی نیز درگیری و فعالیت بومی‌ها و برخی خانواده‌های منطقه با ایجاد شورای محله را دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: این افراد از سوی ستاد بررسی و رسیدگی سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان از نزدیک درگیر فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، ورزشی منطقه شدند.

 

حق‌شناس از اسکان ۱۴۰ خانوار به تعداد ۵۷۳ خانواده غیربومی در منطقه امت آباد آمل خبر داد و گفت: این خانواده‌ها در ناحیه غربی شهر به سر می‌برند که همه کوله‌نشین و مهاجران خاک سفید تهران به این منطقه هستند.

 

رئیس اداره امور سیاسی فرمانداری ویژه آمل با بیان اینکه در این مناطق شناسایی نوع انحرافات در گام نخست برداشته شد، عنوان کرد: راه‌اندازی پایگاه اجتماعی، مرکز مشاوره زنان آسیب‌پذیر، راه‌اندازی مهدکودک، لایروبی انهار، احداث پایگاه مقاومت بسیج، احداث سرویس بهداشتی و حمام، رفع مشکلات برق، آب و گاز در منطقه امت‌آباد انجام شد.

 

آمل پایلوت اجرای طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور

 

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل نیز در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین خدمات در مناطق محروم و سکونتگاه‌های غیررسمی این استان در شهرستان آمل صورت گرفته است، افزود: نگاه دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در امر توانمندسازی این مناطق محروم است و گام نخست را با ارایه طرح آغاز کرد.

 

محمدرضا طاهرنژاد با بیان اینکه این شهرستان با داشتن این طرح با تعامل و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در یک حرکت جهادی اقدام عملی را در منطقه امت‌آباد آغاز کردند، بیان کرد: آمل با آغاز این طرح و اجرای پروژه‌های زیرساختی در این سکونتگاه به نوعی پایلوت کشوری معرفی شد.

 

وی با تاکید براینکه در این امر تمام دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط را درگیر کرده و بر مهمترین مسئله بهداشت، پوشش البسه، منش زندگی، آداب و رسوم آنها در اولویت اولیه قرار گرفتند، اظهار داشت: همچنین سازمان‌های مردم نهاد را در این منطقه درگیر کرده و به راه‌اندازی NGO پرداختیم.

 

طاهرنژاد عنوان کرد: اکنون طرز پوشش خانواده‌ها و خانم‌ها تغییر و معرفی متخلفان از سوی مردم منطقه و کاهش بزه مهمترین نتیجه عملکرد دستگاه‌های اجرایی این ستاد بوده است.

 

رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی وزارت کشور  با بیان اینکه در راستای بازدید سالانه از استان‌ها و ارزیابی عملکرد اجتماعی و فرهنگی شهرها در سکونتگاه‌های غیرمجاز به مازندران سفر داشتیم، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع در سطح ملی شورای اجتماعی شکل گرفته و حوزه اجتماعی در حال فعالیت آن در سطح ملی است.

 

محمود حاجیان‌مطلق با تاکید براینکه از شروع دولت یازدهم، رهبر انقلاب ۱۲ آسیب اجتماعی را به دولت اعلام کرد تا این آسیب‌ها مورد بررسی قرار گیرند، بیان کرد: تصمیم‌گیری شد تا وزارت کشور طی یک سال و نیم با همکاری مدیران و اعضای شورای اجتماعی کشور وارد شوند.

 

وی با اعلام اینکه با حضور مسؤولات سه قوه، سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان برنامه‌ها اعلام و گزارش‌های لازم انجام شد، عنوان کرد: رئیس قوه قضائیه در گلایه‌ای اعلام کردند که این جلسات باید حدود ۲۰ سال قبل برگزار می‌شد و در جلسات پنج آسیب به عنوان اولویت‌های اصلی بیان شد.

 

حاجیان‌مطلق این پنج آسیب را طلاق، اعتیاد، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، مناطق بحرانی و مفاسد اخلاقی بیان کرد و گفت: زمان شش ماهه برای ارائه طرح و برنامه برای این آسیب‌ها داده شد.

 

رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی وزارت کشور با تاکید براینکه باید در این زمینه از ظرفیت‌های موجود استفاده شود، تصریح کرد: در بحث طلاق نیز شورای انقلاب فرهنگی متولی امر شد تا به این رسیدگی کامل داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۱۳ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارند که این آمار برای استانی همانند خراسان رضوی به یک میلیون و ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

 

وضعیت جامعه از منظر آسیب‌های اجتماعی مطلوب نیست

 

رئیس اداره سرمایه اجتماعی، امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور نیز گفت: باید در زمینه مناطق آسیب‌پذیر نظرات مختلف را جمع‌آوری کرده و به جمع‌بندی برسیم و در این امر وظیفه‌مند باشیم.

 

حسین کوچکیان‌فرد با بیان اینکه رهبر انقلاب به بررسی آسیب‌های اجتماعی تاکیدات زیادی دارند، افزود: از طرف دولت و مقام معظم رهبری در مورد آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های ویژه‌ای به طور همزمان و علمی داشته و برگزار می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نوآوری و اقداماتی که انجام می‌شود از آن اصول کلی استخراج شود و برنامه کلی داشته باشیم، بیان کرد: باید بحث برنامه‌های ملی آسیب‌های اجتماعی را جدی بگیریم و پیگیری کنیم.

 

کوچکیان‌فرد وضعیت جامعه از منظر آسیب‌های اجتماعی را نامطلوب دانست و گفت: تاکنون برنامه‌ریزان زیادی به اثربخشی توجه نداشتند و دستگاه‌های مرتبط جزیره‌ای عمل کردند.

 

رئیس اداره سرمایه اجتماعی، امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور اضافه کرد: سرمایه اجتماعی بحث جدی و از مواردی است که در کشورمان تضعیف شده و نیاز است ویژه بر روی آن اندیشیده و اجرا شود و نوآوری در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم./تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.