پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیروهای امداد مازندران به حالت آماده‌باش درآمدند

0

اولین موج هوای سرد و برفی از اواخر هفته گذشته وارد مازندران شد که نتیجه آن بارش برف در مناطق کوهستانی بود که ارتفاع آن در بعضی مناطق حدود یک متر و نیم برآورد شد. این موج همچنین بارندگی شدیدی را برای مناطق جلگه ای به همراه داشت که باعث افزایش دبی آب رودخانه تا چند برابر حد معمول شده بود. کاهش ۱۰۰ درجه ای دمای هوا هم از دیگر تبعات موج اول سامانه سرد و بارشی در مازندران بود.

علی اصغر احمدی روز دوشنبه در پی ارسال کتبی فرمان آماده باش برای دستگاهها، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر نفوذ سامانه جدید بارشی در استان برای جلوگیری از هرگونه خسارت های احتمالی از تمامی دستگاه های اجرایی استان خواستیم تا در حالت آماده باش باشند . 

وی افزود : با توجه به اینکه تمامی دستگاه های اجرایی مازندران عضو ستاد مدیریت بحران استانداری هستند، اما یکسری دستگاه ها بسته به نوع فعالیتشان  می بایست در زمینه آماده باش تجهیزات و نیروهای خود در این زمان دقت نظر ویژه تری داشته باشند .

احمدی از  آب منطقه ای ، هلال احمر ، راهداری ، بنیاد مسکن ، شهرداری ها ، دهیاری ها ، شرکت های آب ، برق و گاز به عنوان دستگاههای یاد کرد که در مواقع بروز حوادث باید در آماده باش کامل باشند و خدممات لازم را به حادثه دیدگان و دیگر شهروندان ارائه دهند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران شناسایی نقاط خطرآفرین و رفع موقت خطرات به وسیله بیل های مکانیکی را از جمله اقدامات پیشگیرانه مرتبط در زمان آماده باش برشمرد و گفت: آماده باش تنها به معنای منتظر ماندن برای وقوع حادثه نیست بلکه پیام اصلی این است که دستگاهها باید تمامی تدابیر لازم و قابل پیش بینی را برای پیشگیری از وقوع حادثه انجام دهند ضمن این که در زمان وقوع حوادث هم بدون وقفه باید در صحنه حاضر شوند.

وی بیشترین میزان خطر در زمان وقوع حوادث طبیعی همچون سیلاب را متعلق به حوزه رودخانه عنوان کرد و افزود: خطر وقوع سیلاب بویژه در حوزه روخانه تلار که از چند شهرستان عبور می کند بیشتر است چون به همین دلیل رودخانه در بعضی مقاطع مسیرش در مناطق شهری و دارای سکونت شرایط ویژه ای مانند باریک شدن عرض و یا ایجاد محدودیت به وسیله پل ها دارد.

رودخانه تلار که از کوههای البرز سرچشمه می گیرد در مسیرش از مناطق شهری و روستایی شهرستان های سوادکوه ، سوادکوه شمالی، قائمشهر ، سیمرغ ، بابل و جویبار عبور می کند.این رودخانه در سیل بهاری امسال هم بیشترین خسارت را به مازندران وارد کرده بود.

احمدی گفت: یکی از ویژگی های رودخانه تلار این است که از مناطق جنگلی عبور می کند و در مواقع سیلابی شدن به همراه خود خاک و سرشاخه های درختان را حمل می کند که این امر باعث می شود تا بر شدت و ضربات جریان آب اضافه شود و در جاهایی که رودخانه به خاطر پل یا شرایط طبیعی و غیر طبیعی دیگر باریک می شود، آب از مسیر خارج شود.

وی همچنین افزوده شدن رودخانه های دیگر در مسیر به رودخانه تلار را یکی از دلایل خطرآفرین تر بودن این رودخانه به نسبت دیگررودخانه های مازندران عنوان کرد .

۵۰۰ کیلومتر از مسیر رودخانه های مازندران از حاشیه و درون بافت مسکونی این استان عبور می کند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.