پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نگاهی به مازندرانی‌های شهید حادثه 7 تیر

پنج مازندرانی در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

0

 

پنج مازندرانی در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

چهاردانگه نیوز به نقل از ایسنا، هفتم تیرماه سال 60، آنچه در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران رخ داد به عنوان یکی از وقایع مهم تاریخ انقلاب اسلامی در اذهان نقش بسته است.انفجار این دفتر، موجب شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 نفر از یاران ایشان شد، گل‌های این پرپر این حادثه از دیار مختلف کشور بودند.مازندران نیز حادثه هفتم تیر ماه پنج شهید از حزب جمهوری اسلامی به یادگار گذاشت.این شهدا از شهرستان های ساری، نور، بهشهر ، نوشهر و سوادکوه بودند که شرحی متخصر به زندگی این شهدا خواهیم داشت.

 

1252472111981317359145130201242011442103108حجت‌الاسلام عبدالحسین اکبری مازندرانی ساروی؛ این روحانی شهید ساروی در سال 1315 در یک خانواده مذهبی در روستای لالیم در شهرستان ساری به دنیا آمد و در سال 60 به همراه 72 نفر از یاران متعهد اسلام در تهران به شهادت رسید.

 

وی پس از تحصیلات مقدماتی به حوزه علمیه مشهد رفت، ادبیات عرب، صرف و نحو، منطق مبانی بیان یک دوره فقه اصولی استدلالی را در نزد اساتید بزرگ این حوزه فرا گرفت و در سال 46 برای تکمیل تحصیلات و کسب معارف اسلامی عازم عتبات عالیات شد و در حوزه علم و فقاهت نجف از محضر مراجع عظام و اساتید معروف فن در زمینه خارج و فقه و اصول بهره‌ برد.

 

در سال 51 بر اثر تیرگی روابط ایران و عراق به وطن بازگشت و با سخنرانی‌ها و نبردهای سازنده به هدایت و ارشاد مردم پرداخت. پس از پیروزی انقلاب ضمن مبارزه با خطوط فکری ضد انقلاب و جریان‌های انحرافی عضو هیأت 5 نفری کشاورزی شد و برای اختلافات محلی تلاش فراوانی کرد.

 

………………………………………………………………

 

shahid-shahryari02میربهزاد شهریاری نیز دیگر مازندرانی شهید در فاجعه هفتم تیر سال 60 بود که در سال 1333 در بهشهر متولد شد و وی نیز در خانواده‌ای روحانی پرورش یافت.

 

 این شهید تحصیلات عالی خود را در دانشگاه مشهد و در رشته الهیات و معارف اسلامی انجام داده و همزمان در حوزه از محضر اساتید استفاده کرد و در دوران سربازی نقش ویژه‌ای در ارشاد افسران و سربازان داشت و همراه عده‌ای از پادگان فرار کرد و به قم رفت.

 

وی در بازگشت به زادگاهش بهشهر، راهپیمایی عظیمی را ترتیب داد.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به آموزش و پرورش رفت و اندکی بعد به عنوان نماینده مردم رودباران به مجلس راه یافت. وی سرانجام در حالی که تنها 27 سال داشت در جمع شهدای انقلاب قرار گرفت.

 

……………………………………………………………… 

 

shahid-ghasemy01حجت‌الاسلام عبدالوهاب قاسمی شهیدی از دیار سوادکوه بود، در سال 1312 در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد و وی نیز تحصیلات حوزوی را پی گرفت سپس در محضر اساتید بزرگ تحصیل کردخ و به درجه اجتهاد رسید.

 

نطق‌های کوبنده او در زمان انقلاب و پیش از آن به سبکی خاص و جاذب مشهور بود. در 15 خرداد 1342 دستگیر شد و به خدمت اجباری فرستاده شد.

 

در پادگان یک افسر پزشک به علت ضعف چشم معافش کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به نمایندگی از طرف مردم‌ساری به مجلس شورای اسلامی راه یافت و سرانجام در هفتم تیر 1360 به شهادت رسید.

 

………………………………………………………………

 

190205151813241642448212280140136223210حجت الاسلام عماد الدین کریمی؛ غرب مازندران نیز حادثه هفتم تیرماه سال 60 نام خود را در میان اعضای شهید انقلاب اسلامی ثبت کرد.

 

شهید کریمی که در سال 1311 در حوالی نوشهر به دنیا آمد، پدرش روحانی بود و پس از اخذ دیپلم به حوزه‌های مشهد و قم رفت و مدارج علوم اسلامی را به سرعت گذراند.

 

ارشاد و افشاگری‌های او مردم نوشهر را به اعتراض و شورش علیه رژیم فاسد آن‌ها وا داشت، لذا ساواک او را تعقیب، دستگیر و بازجویی کرد و او ناگزیر شبانه از منطقه هجرت کرد.

 

پس از پیروزی انقلاب، از سوی مردم نوشهر به نمایندگی اولین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و سرانجام در هفتم تیر 1360 به شهادت رسید

 

……………………………………………………………… 

 

264844عباسعلی ناطق نوری؛ در سال 1314 متولد در شهرستان نور متولد شد، اگرچه مدتی از آموختن علم به دور بود اما عاقبت به علوم حوزوی و تحصیل در امور دینی رو آورد و مدرس قرآن شد. با گروه ‌ای موتلفه و همراه شهید بهشتی و استاد مطهری فعالیت سیاسی‌اش را شروع کرد و با برادرش در راه‌اندازی شبکه‌های ده نفره نقش موثر داشت.

 

بارها با اسم مستعار سخنرانی کرد و عاقبت توسط ساواک دستگیر و زندانی شد. در سال 1357 به یکی از مخفیگاه های گروهی که با آنها کار می کرد، حمله کردند و عده‌ای از جمله فرزندش را به زندان بردند که مدتی بعد از زندان گریخت و رژیم حکم تیرش را صادر کرد.

 

پس از پیروزی انقلاب، از سوی مردم نور به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و سرانجام در هفتم تیرماخ 1360 به شهادت رسید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.