پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نقش کم رنگ صنایع دستی در اقتصاد مازندران

0

کارشناس و مدرس کلاس های صنایع دستی گفت: نقش صنایع دستی در رونق اقتصاد مازندران کمرنگ است.

 طهماسب تقی‌ذوقی، کارشناس و مدرس کلاس های آموزشی صنایع دستی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در سراسر کشور می‌تواند در معرفی و ترویج این آثار مفید واقع شود.

وی با بیان این‌که استقبال جوانان از اشتغال در زمینه صنایع دستی بدلیل درآمد پایین آن نامطلوب بوده است، گفت: اگر زمینه های حمایت از این تولید با اعطای تسهیلات کم بهره هدفمند و نظارتی محور در دستور کار قرار گیرد می‌توان امیدوار بود که رونق به این حوزه برگردد.

تقی‌ذوقی، جابجایی مداوم مدیران و استقرار مسئولان غیرمرتبط در بخش صنایع دستی را عمده دلیل رکود این بخش دانست و یادآور شد: مدیران کل و مجریان طرح‌های صنایع دستی باید با برنامه ریزی مدون و نگرش توسعه محور در بحث صنایع دستی ورود پیدا کرده و این هنر را به چشم یک صنعت مدنظر قرار دهند.

محمدقاسم کفاشی، کارشناس ارشد باستان شناسی  در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: توجه عمیق به زیرساخت های فرهنگی منطقه و حمایت همه جانبه از تولید و تولید کننده بومی می تواند با کسب درآمد سبب شکوفایی و رونق اقتصادی شود.

وی، برنامه ریزی مدون، هدفمند و آینده محور را در بحث تولیدات صنایع دستی حیاتی دانسته و تبلیغ، ترویج و بازاریابی داخلی و خارجی را لازمه بقا و ارتقای حوزه صنایع دستی می‌داند.

این کارشناس باستان شناسی خاطرنشان کرد: نقش رسانه در این حوزه بسیار حائز اهمیت و راهگشا است به طوری که معرفی آثار و دست ساخته های بومی و محلی و صنایع متنوع قومی و قبیله ای که شاهکارهای قدما محسوب می شوند از زبان رسانه و بازتاب منطقه ای و ملی آن به سمع و نظر مخاطبین سبب می شود که مشتاقان این عرصه و سرمایه گذاران به این حوزه ورود پیدا کرده و صنایع دستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کفاشی یادآور شد: صدور دستور العمل هایی مبنی بر خرید صنایع دستی در قالب اهدای هدایا در ادارات برای کارمندان می تواند به ترویج صنایع دستی و در نهایت رونق اقتصاد بومی منجر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.