پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نقاط ضعف نمایندگان مجلس از دیدگاه ائمه جمعه مازندران

مخاطبانی که اخبار و گزارش‌های را پیگیری می‌کنند به این موضوع پی برده‌اند که عملکرد نمایندگان مجلس، برای اکثر امام‌جمعه‌های مازندران رضایت بخش نبوده و انتظارات بیشتری از نمایندگان در قانونگذاری، نظارت و ایجاد رفاه اجتماعی می‌رفت. اکنون برای آگاهی از نظرات ائمه جمعه مازندران از وضعیت و عملکرد نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی، به جمع‌بندی نقدها در مصاحبه‌های فوق پرداختیم که در ادامه می آید.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از مازند مجلس ،با اتخاذ رویکردی جدید، تاکنون 10 مصاحبه با ائمه‌ جمعه شهرهای مختلف مازندران از شرق و غرب و جنوب انجام داده است که پس از انتشار اختصاصی گزارش‌های مذکور در همین پایگاه خبری، اکنون برای آگاهی از نظرات ائمه جمعه مازندران از وضعیت و عملکرد نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی، به جمع‌بندی نقدها در مصاحبه‌های فوق پرداختیم و نتیجه گزارشی شد که در 2 قسمت از نظرتان می‌گذرد.

 

مخاطبانی که اخبار و گزارش‌های را پیگیری می‌کنند به این موضوع پی برده‌اند که عملکرد نمایندگان مجلس، برای اکثر امام‌جمعه‌های مازندران رضایت بخش نبوده و انتظارات بیشتری از نمایندگان در قانونگذاری، نظارت و ایجاد رفاه اجتماعی می‌رفت و اینک قسمت اول این گزارش:

 

 

بزرگترین کار برخی نمایندگان، رای دادن در صحن است!

حجت‌الاسلام سید مجتبی رسولی امام جمعه میاندورود، با بیان اینکه «وظیفه نماینده مجلس فقط رای دادن (مخالف و موافق و ممتنع) در صحن نیست، گفت: نماینده باید صاحبنظر باشد و رایی که می‌دهد از روی آگاهی، کارشناسی شده، دقت و دلسوزی باشد». (لینک)

 

-در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی به عینه دیده‌ایم که برخی نمایندگان در طول خدمت خود در مجلس، به ندرت طرحی مطرح می‌کنند و اغلب در دفاع یا رد ایده‌ی دیگران اظهار نظر می‌کنند و با توجه به فضای مجلس و جریان‌های سیاسی، فقط در رای دادن مشارکت می‌کنند تا در تصویب یا عدم تصویب طرح‌ها، نقش داشته باشند.

 

 

خلا قانونی، ریشه بسیاری از مشکلات جامعه ما است

حجت‌الاسلام محمود مشایخ امام‌جمعه نوشهر، درباره اهمیت مجلس شورای اسلامی در ایجاد رفاه اجتماعی جامعه بیان کرد: کم نیستند مشکلات جامعه ما ریشه در خلا قانونی دارند و این نمایندگان مجلس هستند که می‌بایست آنها را با قوانین صحیح برطرف کنند. (لینک)

وی افزود: گاهی ممکن است قوانینی از قبل از انقلاب وضع شده باشد که نیاز به اصلاح یا تغییر دارد بنابراین نیاز است نمایندگان این موراد را درنظر بگیرند.

مشایخ، با بیان اینکه نامزدها باید با خود را درست و واقعی به مردم بشناسانند، یادآور شد: شرکت در مراسم ختم و شاغل کردن پسر همسایه و فامیل، در حیطه وظایف نامزدها و نمایندگان نیست!

 

-بسیاری از صاحب‌نظران، چنین ضعفی را مطرح کردند وعدم تدوین قوانین جامع و کارشناسی شده در مجلس توسط نمایندگان را عامل اصلی زدوبندها، سوء استفاده‌ها از منافع ملی، پارتی‌بازی و حتی اختلاس‌ و…. می‌دانند، چرا که اگر در زمینه‌های مختلف قوانین جامع و کارآمد توسط افراد متخصص و قانون‌شناس وجود داشت، بسیاری از مشکلات احتماعی و اقتصادی در کشور وجود نداشت.

 

 

 

نمایندگان به جای تصویب و اجرای قوانین سازنده و جامع، به دنبال سیاسی‌گری‌اند

حجت‌الاسلام سیدمهدی امیری ارجمند، با اشاره به عملکرد نه چندان رضایت‌بخش نمایندگان مجلس، بیان کرد: «نمایندگان در مجلس قانون وضع می‌کنند ولی به اجرا و عملیاتی‌کردن آن، توجه خاصی نمی‌شود. (لینک)

وی با بیان اینکه بیشتر بعد سیاسی‌گری در مجلس حاکم است، افزود: یکی از معایب و چالش‌های اصلی برخی از نمایندگان مجلس این است که جهت‌گیری سیاسی آنها حتی درتصویب و اجرای قوانین سازنده و جامع، تاثیرگذاراست».

 

– همواره نمایندگانی از مازندران در دوره‌های مختلف مجلس، بیشتر بعد سیاسی‌شان مطرح بوده تا بعد قانونگذاری و نظارت. این گروه از نمایندگان تقریبا در همه موارد سیاسی می‌اندیشند و سیاسی تصمیم‌گیری می‌کنند و کلا سیاسی زندگی می‌کنند. به گونه‌ای که گاهی از معضلات و مشکلات کشور و استان و حوزه خود غافل شده و در راستای جهت‌گیری سیاسی خود گام برمی‌دارند و حتی گاهی منافع ملی را فدای منافع حزبی و جریانی خود می‌کنند که چنین دیدگاهی نه در حیطه وظایف اصلی نمایندگان است و نه مورد پسند افکار عمومی.

 

در این رابطه نظرحجت‌الاسلام محمدعلی رحمانی امام‌جمعه آمل نیز شنیدنی‌است که معتقد است: «نماینده منتخب به فکر عموم مردم باشد. اگر نامزدی، پشتوانه‌اش کمپانی، ارباب یا سرمایه‌دار باشد و به عنوان نماینده انتخاب شود، طبیعتا تلاش می‌کند در راستای منافع حامیان خود گام بردارد و قوانینی را وضع کند که آنها می‌پسندند. بنابراین نمی‌تواند به عموم مردم فکر کند. (لینک)

رحمانی، تصریح کرد: نیاز است کسانی انتخاب شوند که دغدغه آنها این باشد وضع قوانینی خوب و اصولی برای مردم و رفاه حال آنها باشد، چون مجلس محور اصلی در این موضوع است».

 

 

نمایندگان قدر لحظه‌های طلایی حضور در مجلس را نمی‌دانند!

حجت‌الاسلام سیدجلیل مرتضوی امام‌جمعه رامسر اظهار کرد: «نکته مهمی که نمایندگان مجلس باید رعایت کنند این است که آرامش و امنیت را بر جامعه حاکم کنند یعنی با جایگاه حقوقی و اجتماعی‌ و نگاه نظارتی که دارند مشکلات خرد و کلان جامعه را یکی پس از دیگری حل کنند». (لینک)

امام‌جمعه آمل نیز با بیان اینکه لحظه لحظه حضور نماینده درصندلی مجلس، گرانبهاتر از طلاست، تاکید کرد: «نماینده نباید برای مسائل واهی، مجلس را ترک کند چون با حضور نداشتن نماینده در مجلس، ممکن مسائلی مطرح و بررسی شود که به نفع آن حوزه و استان نباشد. نماینده باید پایبند به قول و مسئولیتی که پذیرفته، متعهد باشد».(لینک)

 

-چندماه پیش که به اتفاق خبرنگاران ساروی در صحن علنی مجلس حضور یافتیم. با تعداد زیاد صندلی خالی نمایندگان مواجه شدیم و اینکه این نمایندگان مردم کجا بودند و چه کاری مهمتر از وضع قوانین برای حل مشکلات مردم و بهتر شدن زندگی آن ها بوده را نمی دانیم! ضمن اینکه هنگام طرح پیشنهادها و اعلام نظرات موافق و مخالف، بسیاری ازاین تعداد هم که حضور داشتند (194 تن )، یا در حال رفت و آمد بودند یا مشغول گفتگو با هم!

اتفاقا نماینده‌ای به همین قضیه اعتراض کرده بود و از نمایندگان خواست در مجلس دکان باز نکنند و برای اعمال نظر خود به دیگران در مورد موافقت یا مخالفت با طرح های پیشنهادی تجمع نکنند و ندوند!

 نویسنده: مجید ساجدی فر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.