پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نفس‌های آخر بخاری‌های نفتی در کلاس‌های درس مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس و همچنین وعده اداره کل نوسازی مدارس استان مازندران، در مهرماه پیش رو پرونده بخاری‌های نفتی در استان مازندران بسته خواهد شد.

پیش از این از سوی مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان اعلام شده بود که سال تحصیلی گذشته از مجموع چهار هزار و ۴۳۸ مدرسه استان مازندران تعداد ۱۳۱ مدرسه و با ۳۷۳ کلاس درس از بخاری‌های نفتی برای گرمایش استفاده کردند. 

حال در تازه‌ترین گزارش اداره کل نوسازی مدارس مازندران، ۴۵درصد از ۱۳۱ کلاس درس برخوردار از بخاری نفتی به سامانه استاندارد مجهز شده اند و تنها حدود ۷۵ مدرسه دیگر باقی مانده اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران به خبرنگار ایرنا با اعلام طی شدن مراحل نهایی استانداردسازی سامانه‌سرمایشی مدارس استان، اعلام کرد: در حال حاضر حدود یک و نیم درصد از مدارس مازندران در نوبت استانداردسازی سامانه سرمایشی قرار دارند و باقی مدارس از سامانه سرمایشی استاندارد برخوردار هستند.

قربانعلی شیرزاد با بیان اینکه استانداردسازی سامانه‌سرمایشی و حذف بخاری‌های نفتی مشمول برخورداری مدارس از گاز طبیعی است، گفت: بیشتر مدارس برخوردار از بخاری نفتی در مناطق بالادست و روستایی بخصوص در مناطق روستایی بخش دودانگه، چهاردانگه و بندپی غربی و شرقی بابل قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تمامی روستاهای هدف استانداردسازی سامانه گرمایشی امسال از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند، افزود: اما متاسفانه استاندارد سازی مدارس باقی مانده به دلیل عدم نصب علمک گاز متوقف ماندند.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران گفت: بر اساس گزارش شرکت گاز مازندران در مهرماه جاری یک و نیم درصد مدارس باقی مانده به صورت کامل از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و عملیات حذف بخاری‌های نفتی و جایگزینی آن با بخاری های استاندارد انجام می‌شود.

شیرزاد همچنین با اشاره به اینکه استانداردسازی سامانه گرمایشی شامل نصب شوفاژ یا بخاری‌ خواهد بود، اعلام کرد: بخش قابل توجهی از تجهیزات خریداری شده و نوسازی مدارس فقط منتظر نصب علمک‌های گاز مدارس است.

وی همچنین با اشاره به اینکه نفتی بودن بخاری های مدارس به معنی غیر استاندارد بودن نیست و بسیاری از آنها علامت استاندارد دارند ، افزود: اما برنامه‌ها خارج کردن هرگونه احتراق و آتشی در کلاس درس است.

مدیرکل نوسازی مازندران با تاکید بر اینکه زمستان پیش رو هیچ کلاس درسی در استان از بخاری نفتی برای گرمایش استفاده نخواهد کرد، افزود : در صورتی که در برخی مناطق هنوز گازرسانی صورت نگرفته ، سامانه‌های گرمایشی استاندارد جایگزین خواهد شد و هیچ مدرسه‌ای از بخاری نفتی استفاده نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش ، ۴۵ میلیارد ریال اعتبار هم برای جمع آوری و جایگزینی بخاری های نفتی از کلاس‌های درس استان اختصاص یافته ، ضمن این که تجهیزات و بخاری های جایگزین بخاری های نفتی مدارس هم از پیش خریداری و در انبار های اداره کل نوسازی نگهداری می‌شود و در نوبت نصب قرار دارند.

پیش از این نیز اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران اعلام کرده بود که مهر امسال ۲۸ پروژه با ۱۷۹ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش مازندران خواهد شد که نسبت به مهر سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دارد.

پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ نوسازی مدارس استان به عنوان مجری طرح ساخت مدار و فضاهای آموزشی ۳۷ پروژه نوسازی مدارس و فضای آموزشی با ۲۵۰ کلاس درس تکمیل و تحویل آموزش و پرورش دهد.

در حال حاضر حدود ۱۰۰ پروژه نوسازی و تجهیز مدارس نیمه تمام دولتی در استان وجود دارد که تمامی هزینه‌های آن از سوی دولت تامین می‌شود.

بر اساس آمارها در پنج سال گذشته بیش از ۶ هزار کلاس درس تخریبی در مازندران شناسایی شد که از این تعداد حدود ۲ هزار کلاس نوسازی و جایگزین شدند.

پیش بینی می شود در سال تحصیلی پیش رو ۵۳۵ هزار دانش آموز بر سر بیش از چهار هزار و ۴۰۰ کلاس درس استان مازندران بنشینند.

۷۳۳۵/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.