پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نصب تجهیزات کمک‌ناوبری فرودگاه ساری لنگ موافقت مالکان اراضی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، نبود دستگاه کمک ناوبری در فرودگاه ساری علاوه بر این که تاکنون بارها سبب اختلال در پروازهای این فرودگاه در شرایط نامساعد جوی شد، یکی از دلایلی است که شرکت هواپیمایی وارش را به عنوان یک شرکت بومی مازندران بر آن داشت تا برای خروج از استان برنامه ریزی کند.

سعدالله وطن خواه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شرایط آب و هوائی ویژه مازندران از جمله مه گرفتگی و بارندگی ها همواره مهم ترین دلیل لغو پروازهای خروجی این فرودگاه و یا برگشت خوردن پروازهای ورودی به آن بوده است .

وی ادامه داد : تجهیزات سامانه فرود دقیق هواپیما ( آی ال اس ILS) که از تجهیزات کمک ناوبری مورد نیاز فرودگاهها برای هدایت هواپیماهاست ، باعث می شود تا فرود امن در شرایط بد آب و هوایی و کاهش دید خلبانان فراهم شود.

مدیر کل فرودگاههای مازندران با اشاره به پیگیری های مکرر برای تخصیص این تجهیزات در فرودگاه ساری ، گفت : پارسال شرکت فرودگاههای کشور با اختصاص یکصد میلیارد ریال اعتبار این تجهیزات را خریداری و وارد مازندران کرد .

وی افزود : حدود ۴۰ هکتار زمین برای نصب این تجهیزات و همچنین طرح توسعه فرودگاه ساری نیاز است که تاکنون با پرداخت ۹۰ میلیارد تومان ۱۸ هکتار از این زمین ها تملک و بخشی از تجهیزات کمک ناوبری نصب شد، ولی برای نصب بقیه تجهیزات به تملک باقی مانده اراضی نیاز است . 

وطن خواه گفت : با توجه به اینکه املاک مردم در اطراف و حاشیه فروگاه ساری قرار دارد، برای تملک اراضی مورد نیاز می بایست با ۱۰۵ مالک برای قیمت گذاری و تعیین قیمت کارشناسی زمین وارد بحث و گفت و گو می شدیم که این کار را کردیم ولی پروسه تعیین قیمت توافقی زمین این تعداد مالکان زمانبر بوده است و این مساله باعث شده تا نصب تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه معطل بماند . 

تکمیل نصب تجهیزات در سه ماه آینده

مدیرکل فردگاههای مازندران پیش بینی کرد که با توجه به تملک بخش بیشتری از اراضی مورد نیاز ، تجهیزات کمک ناوبری تا سه ماه آینده در فرودگاه ساری نصب شود و هواپیماها برای نشست و برخاست در این فرودگاه با مشکل مواجه نباشند . 

وی با اعلام این که چهار پیمانکار در فرودگاه ساری برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز تجهیزات کمک ناوبری مشغول فعالیت هستند، گفت : زهکشی ، حصارکشی بخشی از زیرساخت ها برای این منظور است که توسط این پیمانکاران در حال انجام است . 

وطن خواه کوتاه بودن طول باند این فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر را رد کرد و توضیح داد: باند فرودگاه به طول ۲ هزار و ۷۰۰ متر برای نشست و برخاست هواپیماهای بزرگ از جمله ایرباس و بوئینگ مناسب است به طوری که در انجام پروازهای امسال حج تمتع هواپیماهای ایرباس که بزرگتر از هواپیماهای بوئینگ هستند در این باند نشست و برخاست کردند . 

پیش از این شرکت هواپیمایی بومی وارش اعلام کرده بود که کوتاه بودن باند فرودگاه ساری سبب شده است تا هزینه نشست و برخاست هواپیماهای این شرکت افزایش یابد. وارش پنج فروند هواپیمای بویینگ در اختیار دارد.

 مازندران سه فرودگاه در شهرستان های ساری ، رامسر و نوشهر دارد. ماهانه ۶۸۰ پرواز در مسیرهای تهران، مشهد ، شیراز ، بندرعباس ، عسلویه ، کیش ،اهواز، عتبات عالیات و عربستان در این فرودگاهها نشست و برخاست دارند .   

۲۰۹۶/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.