پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نصب بزرگترین تصفیه خانه شیرابه استان در مرکز مازندران

1

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از  مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ساری، سید سلمان ابوالقاسمی رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری، در گفتگویی دفن بهداشتی زباله های مرکز استان را در شمار مهم ترین اقدامات اخیر این سازمان برشمرد و در این مورد توضیح داد: عملیات اجرایی این طرح که مهم ترین پروژه زیست محیطی شهرداری است در چند ماه اخیر با تاکید عباس رجبی شهردار ساری توسط سازمان مدیریت پسماند در محل دفن زباله آغاز و روزانه پسماندها بصورت بهداشتی دفن می شوند.

وی ادامه داد: پیش از این مسئولیت اجرایی این کار بر عهده ی پیمانکار بود که به دلیل عدم رعایت ضوابط و قرارداد فی ما بین،  بنا به دستور شهردار مرکز استان خلع ید و سازمان مدیریت پسماند مجری این پروژه شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری با اشاره به اینکه در مرحله نخست با همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری اطراف محل دفن زباله درختکاری سپس با مدیریت صحیح مراحل آهک پاشی و تصفیه زباله آغاز شد، تصریح کرد: شیرابه های تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و محیط های درخت کاری شده در محل دفع زباله مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به نصب بزرگترین دستگاه شیرابه در محل دفن زباله ساری ادامه داد: تصفيه شيرابه ها  از نیمه دوم سال قبل به طور جدی دنبال شده که این سایت، ظرفیت تصفیه روزانه 30 هزار لیتر در هشت ساعت را دارد.

ابوالقاسمی در بخش دیگر از این گفتگو از خرید 22 دستگاه ماشین 6 تنی حمل زباله خبر داد و گفت: زباله های سطح شهر ساری طی ماه آینده با ماشین آلات مذکور جمع آوری می شوند . بی تردید این امر بار مالی حاصل از واگذاری به پیمانکار را از دوش شهروندان ساروی بر میدارد.

ساماندهی زباله گردها در ساری

ابوالقاسمی با بیان اینکه زباله گردی یا جدا سازی پسماند خشک قابل بازیافت از مخازن و کیسه های زباله امری غیر بهداشتی است از ساماندهی زباله گردهای ساری در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: از هم پاشیدن کیسه ها توسط زباله گردها در کنار خیابان یا کوچه و یا در کنار درب منازل علاوه بر آسیب فردی برای محیط زیست و سیمای شهری مشکلاتی را ایجاد می کند.

وی یادآور شد: شیوه صحیح مدیریت پسماندها و بازیافت استاندارد ضامن سلامت شهر و شهروندان است.

تعمیر و بازسازی مخازن پسماند

ابوالقاسمی تعمیر و بازسازی مخازن پسماند شهری را از دیگر اقدامات مهم این سازمان برشمرد و گفت: بهسازی و مرمت این مخازن علاوه بر کاهش هزینه در ارتقاء سطح بهداشت و زیبایی بصری در محیط شهری اثرگذار است.

وی ادامه داد: با همت و تلاش کارکنان این سازمان نیمی از مخازن زباله تعمیر، بازسازی و به چرخه خدمات رسانی برگشته مابقی نیز در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری یادآور شد که در شرایط اقتصادی کنونی کشور هزینه بر می شد اما با تعمیر، بازسازی و رنگ آمیزی این هزینه به حداقل خود رسیده است.

وی توزیع رایگان 40 هزار لیتر محلول ضد عفونی کننده، توزیع ماسک و دستکش و ضد عفونی کردن اماکن و معابر عمومی را از اقدامات سازمان مدیریت پسماند در زمان شیوع ویروس کرونا عنوان و شستشوی شبانه بلوارها و مخازن زباله را از دیگر فعالیت ها برشمرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری با اعلام اینکه 54 ایستگاه (تفکیک پسماند شهر) زباله خشک شهروندان ساروی را جمع آوری می کنند،گفت: طرح تفکیک پسماند با هدف جداسازی زباله های خشک که قابلیت بازیافت پذیری و برگشت به چرخه تولید را دارند در سه منطقه شهری در حال اجرا است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه تحقق و اجرای عمده راهكارهای حل معضل پسماند، منوط به تفكیك زباله از مبدا است، ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند علاوه بر آموزش تفکیک در مدارس و مهد کودک ها مشوق هایی را برای اجرای این طرح در نظر گرفته است .

وی در ادامه درباره طرح تشویقی تحویل پسماند خشک از مبداء گفت: شهروندان زباله های خشک را جداگانه به غرفه های بازیافت در ایستگاه های تفکیک یا وانت های تلفنی سازمان تحویل می دهند و در ازای آن شهروندان از خدمات رایگان اسنپ و مواد شوینده برخوردار می شوند، اما از ماه آینده مشوق ها ساماندهی شده و شهروندان در ازای تحویل زباله خشک کارت خرید از فروشگاه را دریافت می کنند.

ابوالقاسمی در پایان آموزش خانه به خانه شهروندان در جهت تفکیک زباله از مبدا را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد که در حال حاضر شهرک زعفرانیه پایلوت این اقدام فرهنگی است.

1 نظر
  1. حامد خليلي ازني می گوید

    با این افتتاح قصد تکمیل زباله سوز را ندارند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.