پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مهاجرت معکوس؛ ارمغان کشت گل‌محمدی به منطقه دودانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: چهارمین جشنواره گلاب‌گیری بعد از سه بار برنامه‌ریزی از روز چهارشنبه ۱۲ تیر ماه امسال در شهر فریم دودانگه ساری برگزار شده است.
با توجه به شرایط جوی امکان برگزاری جشنواره در بهار فراهم نشده به همین دلیل مردم منطقه با اشتیاق زیاد تولیدات خود را از جمله عرقیات، صنایع‌دستی، غذاهای بومی و محلی به نمایش گذاشتند‌.

شرایط جوی نیز این بار با مردم دودانگه همراهی کرد، چرا که در سه دوره قبل جشنواره شاهد بارندگی حتی در سومین جشنواره گلاب‌گیری در منطقه بندرج شاهد بارش تگرگ بودیم.

با توجه به اینکه چند بار زمان برگزاری جشنواره تغییر کرد موجب شد تعداد اشتقبال‌کنندگان این جشنواره که در سال گذشته به 10 هزار نفر رسید کاهش یابد ولی در مجموع رضایت نسبی از این جشنواره حاصل شده است.

در کنار برگزاری جشنواره، مراسم آیینی سوری‌شوران، مسابقات و بازی‌های محلی آن هم در منطقه خوش آب و هوای دودانگه برگزار شده است.

حضور غرفه‌داران از استان‌ها و شهرهای مختلف یکی دیگر از نکات مورد توجه بود که نشان‌دهنده این موضوع است این جشنواره توانسته نظر مردم را به سمت خود جلب کند.

کارشناس جهاد کشاورزی ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: یکی از اقدامات ما این بود که غرفه برای گل‌کاران با 40 درصد تخفیف نسبت به سایر در اختیارشان قرار گرفت.

محمد صادقی با اشاره به اینکه زمان برداشت گل‌محمدی از باغ‌ها و مزارع دودانگه از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه‌نخست خرداد ماه است، افزود: به‌دلیل شرایط اقلیمی و بارش‌هایی که در این مدت داریم معمولا شرایطی فراهم نمی‌شود تا به‌توان جشنواره را در این مدت زمانی برگزار کرد.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره گل‌محمدی موجب تقویت روحیه تعاونی میان مردم دودانگه شد به‌طوری‌که در حال حاضر بحث کشت، فرآوری و فروش در این منطقه صورت می‌گیرد.

مشاور فرماندار ساری در طرح اقتصاد مقاومتی پایلوت منطقه دودانگه ساری به فعالیت کارگاه سه تنی گلاب‌گیری در منطقه دودانگه اشاره کرد و افزود: تحقق این مهم این نوید را برای مردم به همراه خواهد داشت که شاهد آینده خوبی برای کشت گل‌محمدی در این منطقه خواهیم بود.

صادقی با اعلام اینکه براساس برنامه قرار بود تا سال 1400 کشت گل‌محمدی در 500 هکتار از مزارع دودانگه به اتمام برسانیم، تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها این مهم تا پایان سال 98 به اتمام خواهد رسید و پس از آن به گام دوم این طرح کشت یک‌هزار هکتار پیش خواهیم رفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین موافقت اصولی و مجوز کل مجموعه ۳۰ هکتاری کندلک دودانگه ساری به‌عنوان دهکده سلامت در حال پیگیری است که در صورت اخذ این مجوز این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شده و تمام روستاهای منطقه بندرج در پوشش طرح گردشگری بوم‌گردی قرار می‌گیرند.

نکته جالب در این جشنواره عرضه گلاب‌های منطقه با نام‌های محلی بوده در کنار آن پخت نان محلی، غذاهای بومی و محلی نیز حالت خاصی به جشنواره داده است.

یکی از شهروندان دماوندی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از طریق یکی از آشنایان با این جشنواره آشنا شدیم و علاقه‌مند بودیم در این جشنواره حضور یابم.

مریم تقوی افزود: سال گذشته که گلاب این منطقه را برای چند نفر از بستگان خریداری کردم که امسال از دو ماه قبل چندین نفر از آشنایان حتما تاکید کردند که گلاب را خریداری کنم.

سؤال یکی از شهروندان درباره عطر گلاب بود که در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: چرا گلاب عطر و طعم خاصی ندارد که در پیگیری‌ها مشخص شد این فرد گلاب سنگین خریداری کرده که هیچ بویی ندارد و به‌دلیل نداشتن اطلاعات لازم تصورش بر این بود این گلاب فاقد کیفیت لازم است با رقیق‌سازی گلاب مشخص شد این گلاب از کیفیت بیشتری نسبت به سایر گلاب‌ها برخوردار است ولی متاسفانه چون همه مردم اطلاعات لازم در این زمینه را ندارند طبیعی است چنین تصوری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت تعاونی دودانگه ساری نیز با تشکر از استقبال مردم برای حضور در این جشنواره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دلیل استقبال پایین‌تر مردم نسبت به سال‌های گذشته در این جشنواره تغییر زمان برگزاری بوده است.

خورشیدی با اشاره به گرفتن مجوز احداث کارخانه گلاب‌گیری در منطقه دودانگه ساری، تصریح کرد: تمام تلاش‌مان بر این است بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم و پیگیری‌های لازم در این زمینه درحال انجام است.

 کشت گل‌محمدی در منطقه محروم دودانگه ساری تا حدی توانسته غبار محرومیت را از چهره این منطقه دور کند و لبخند رضایت را به لبان مردم برگرداند، به‌طوری‌که مردم بومی که شاهد مهاجرت فرزندان‌شان بعد از ازدواج به شهر بودند درحال حاضر شاهد برگشت آنان به روستا هستند که این مایه خرسندی است.

مصطفی حمزه‌خانی یکی از گل‌کاران منطقه دودانگه ساری در ابن‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: حدود چهار است که با توجه به کشت و درآمد حاصل به روستا بازگشتم.

وی با اشاره به افزایش سطح کشت گل‌محمدی از یک‌هزار متر به سه هکتار، افزود: در کنار آن در فصل برداشت گل افراد بسیاری مشغول به کار شد.

وی با تأکید برضرورت برندسازی گل‌محمدی در منطقه دودانگه ساری، خاطرنشان کرد: اهتمام در این زمینه موجب دل‌گرمی کشاورزان و رونق بیش از گذشته صنعت در این منطقه خواهد شد.

به گزارش فارس، امیدواریم شاهد رونق بیش از گذشته کشت گل‌محمدی در این منطقه باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.