پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ممنوعیت فصلی واردات برنج همچنان برقرار است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، این دفتر برقراری ممنوعیت واردات فصلی برنج را در نامه ای که به تاریخ ۲۳ مرداد ماه جاری برای سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان کشور و جنوب کرمان ارسال داشت، مورد تاکید قرار داد.

این نامه که به امضای سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات رسیده و نسخه ای از آن از طریق روابط عمومی استانداری مازندران امروز جمعه در اختیار دفتر ایرنا در ساری قرار گرفت ، هرگونه احتمال سوء برداشت از نامه قبلی وزارت صمت در باره واردات برنج را منتفی کرده است.

در این نامه نوشته شده است : پیرو نامه شماره ۶۰/۱۳۷۶۵۳ مورخه ۹۸/۰۵/۱۵ ، حسب تصمیمات تنظیم بازار و با عنایت به تامین کالاهای اساسی (برنج) به منظور ذخیره سازی و حمایت از مصرف کنندگان ، ممنوعیت فصلی واردات برنج کماکان در سال جاری برقرار است.

پیش از این برخی رسانه ها به استناد نامه مورخه ۱۵ مرداد ماه وزارت صنعت مدعی شده بودند که دولت ممنوعیت فصلی واردات برنج را لغو کرده است. این برداشت سبب نگرانی برنجکاران شمال کشور بویژه استان مازندران به عنوان تامین کننده حدود نیمی از نیاز برنج کشور شده بود.

استاندار مازندران هم هفته پیش به دنبال این موج تبلیغاتی و افزایش نگرانی در میان برنجکاران استان، تلفنی با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت و گو و از قول رضا رحمانی اعلام کرده بود که ممنوعیت فصلی واردات برنج خارجی همچنان برقرار است و هیچ تغییری در سیاست وزارات صمت در این زمینه صورت نگرفته است.

با این وصف موج رسانه ای برای نگران کردن برنجکاران شمال از طریق رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی آن هم در اوج برداشت این محصول ادامه یافت تا دلالان و واسطه ها فضای بازتری برای سودجویی از نگرانی و ترس کشاورزان داشته باشند.

آرامش چهار ساله ناشی از یک تصمیم درست 

سیاست ممنوعیت واردات برنج خارجی همزمان با فصل برداشت این محصول در کشور از چهار سال پیش و در دولت تدبیر و امید کلید خورد و به معضل دستکم دو دهه ای نوسان و کاهش شدید قیمت برنج در زمان برداشت به زیان کشاورزان خاتمه داد.

فصل برداشت برنج در مازندران از اول تیر ماه به صورت رسمی آغاز می شود و تا اواخر شهریور برای کشت اول ادامه می یابد. دولت تدبیر و امید طی این سال ها  با ممنوع کردن واردات برنج خارجی و همچنین توزیع آن در این دوره زمانی سبب شد تا بازار برنج در فصل برداشت به آرامش برسد و کشاورزان فرصت داشته باشند دسترنجشان را بدون نگرانی از احتمال کاهش قیمت به فروش برسانند.

دولت همچنین سال گذشته خرید توافقی ارقام کیفی و خرید تضمینی ارقام پرمحصول برنج را هم در دستور کار قرار داد تا علاوه بر پایدار نگه داشتن ثبات در بازار این محصول راهبری همزمان با برداشت ، فضا را هر چه بیشتر برای دلالی و سودجویی تنگ کند.

مازندران بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند. امسال با توجه به بارندگی های مناسب بهاری سطح زیر کشت برنج در استان به حدود ۲۱۴ هزار هکتار رسید و امکان کشت دوم و برداشت دونوچ هم تا دو برابر افزایش یافته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج داخلی بتازگی در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که  امسال به دلیل بارندگی برنج در استان هایی که ممنوعیت کشت داشتند مانند خوزستان، ایلام، لرستان، اصفهان، فارس و سیستان و بلوچستان هم به خوبی تولید شده و نیاز کشور را به واردات کمتر کرده است.

جمیل علیزاده شایق میزان تولید برنج امسال را بین ۲ میلیون و ۳۰۰  تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد که دستکم ۳۵۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته است.

وی با استناد به این که در سه ماهه امسال بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده، بر اساس میزان واردات سال های گذشته نتیجه گیری کرد که کسری برنج در کشور وجود ندارد و انبارها مملو از برنج است.

بر اساس آمارهای رسمی ، سطح زیرکشت برنج کشور ۶۲۰ هزار هکتار است که ۵۲۰ هزار هکتار آن مربوط به مازندران، گیلان و گلستان است.

    ۹۹۱۹/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.