پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای مازارستاق بخش چهاردانگه

روستای مازارستاق که به زبان محلی ماجوستا هم گفته می شود، دردهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه در کنار یکی از سرشاخه های رودخانه تجن  و در فاصله 55 كيلومتري جنوب شهر ساري واقع شده است.

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستای مازارستاق که به زبان محلی ماجوستا هم گفته می شود، دردهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه در کنار یکی از سرشاخه های رودخانه تجن  و در فاصله 55 كيلومتري جنوب شهر ساري  و در 53 درجه 25 دقيقه و 31 ثانيه شرقي و 36 درجه و 15 دقيقه و 24 ثانيه شمالي در کنار رودخانه  واقع شده است.

براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۴نفر (۲۰خانوار) بوده‌است.(مركز آمار ايران)

بر اساس سرشماری 1335، اولین سرشماری سراسری، روستای مازارستاق 90 نفر جمعیت داشت(46 نفر مرد و 44 نفر زن )

روستاي مازارستاق از شمال به روستای اسکارد از جنوب به روستای ازنی و از شرق به روستای تلوکلا و از غرب به روستاهای لسفرم و کنتا همسایه می باشد.

رابينو.  در کتاب مازندران و استر آباد ص 191 مازارستاق  از دهات ساري .

در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران روستای مازارستاق چنین معرفی شده است:

دهی از دهستان زیرکوه سورتجی بخش چهاردانگه ساری، 9 کیلومتری شمال باختری ساری، 1 کیلومتری راه کاروان رو ساری به کیاسر، کوهستان جنگلی، معتدل مالاریایی، سکنه 200 نفر، شیعه، مازندرانی و فارسی، آب از چشمه، محصولتات غلات و برنج، شغل زراعت، صنایع دستی زنان شال و کرباس بافی، راه مالرو.(فرهنگ جغرافیایی ایران، ج 3 ص 276 )

يكي از حوادث قابل ذكر پيرامون اين روستا غارت و آتش سوزي اين روستا توسط احمد خلخالي از اهالي خالخيل مي باشد. شكايت مردم اين روستا از نامبرده  به مجلس شوراي ملي. در مركز اسناد مجلس موجود است. عنوان شكايت به شرح ذيل مي باشد.

«اهالي محال چهاردانگه شكايت از غارتگري احمد خلخالي و همدستانش مبني بر غارت قريه مزبور و به آتش كشيدن قريه مازارستاق، درخواست رسيدگي و تأمين امنيت را دارند »

وجه تسميه مازارستاق

الف) مازارستاق از دو بخش ماز+ رستاق تشکیل شده است. ماز در زبان مازندراني به معني مگس، زنبور و رستاق به معني روستا و آبادي است كه پسوند روستاهاي زيادي در مازندران مي باشد مانند اجارستاق و….

چون در اين روستا در فصل بهار و تابستان مگس و زنبور فراوان است به اين نام ناميده شده است. اين وجه تسميه  با توجه به قدمت روستا چندان درست به نظر نمي رسد.

ب) بناي اين روستا به زمان مازيار  كه يكي از حاكمان تبرستان بود نسبت می دهند و قلعه اي كه در مجاور اين روستا مي باشد را قلعه مازيار مي نامند. مي گويند يكي از مقر هاي حكومتي مازيار همين روستا بوده است و مازيار اين روستا را بنا نمود و اين روستا« مازيار رستاق» به معنی آبادی مازیار ناميده مي شد كه در اثر كثرت استعمال به «مازارستاق» تبديل شد.

پ) عظيمي در كتاب پژوهشي در نام آبادي شهرستان ساري وجه تسميه اين روستا را چنين شرح مي دهد:

مازارستاق به نظر مي رسد كه نام واژه در اصل مازار رستاق بود كه صامت ((ر)) اول به دليل قرار گرفتن در كنار صامت((ر)) ديگر در تلفظ حذف شد.

مازرار mazrar: 1- فرشته نگهبان2- مزرعه

در اين صورت نام  مازرار رستاق  است.

مازار مي تواند مخفف واژه مازيار باشد.  مازيار : ماه ايزد يار

مازارستاق:1- آبادي فرشته نگهبان 2- آبادي مازيار بن قارن /( عظيمي، پژوهشي در نام آبادي شهرستان ساري، ص 210)

مدرسه مازارستاق

دبستان سپاهي دانش مازارستاق در سال 1344 داير شد كه احد حسيني اولين معلم آن بودند.  در بدو تاسيس دانش آموزان آن عبارت بودند از:

پايه اول: محمدرضا گلي، محترم سعادت، رمضانعلي خواجه، نورعلي نصيري، حسين امير فخريان، سيد جلال موسوي، اسماعيل قدبنان، فتح الله يساري. عبدالله ملكي

پايه دوم:

سيد جواد موسوي، محمد علي يساري، هادي ملكي

پايه سوم: حسين موسوي، فرنگيس ملكي، نادعلي درواري، مسعود سعادت، رمضانعلي امير فخريان، حسينعلي چنگال

پايه چهارم: سيد علي اكبر ساداتي ( خليلي ، شريعت نژاد، تاريخ آموزش و پرورش چهاردانگه ، ص 127 و 128)

 

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.