پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای تاریخی نپنی چهاردانگه

روستای متروکه نپنی(nepni) در غرب روستای جدید بندبن واقع شده  و سکونت گاه اولیه اجداد اهالی بندبن بوده و هنوز آثاری از خانه‌ها و باغات و درختان کهن سیب و گردو در این منطقه  وجود دارد.

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: در طول تاریخ شهرهای و روستاهای زیادی بر روی کره زمین  بوجود آمدند و به علت‌های مختلف هم از بین روی کره زمین محو شدند. در بخش چهاردانگه هم تعدادی زیادی روستا از صفحه روزگار محور شدند و روستاهای دیگری جایگزین آنها در همان مکان و یا مکان های دیگر پا به عرصه وجود گذاشتند.

یکی از این روستاهایی که در صد سال اخیر از بین رفت، روستای تاریخی نپنی می‌باشد.

روستای متروکه نپنی(nepni) در غرب روستای جدید بندبن واقع شده  و سکونت گاه اولیه اجداد اهالی بندبن بوده و هنوز آثاری از خانه‌ها و باغات و درختان کهن سیب و گردو در این منطقه  وجود دارد. با توجه به بودن پسوند نپنی در شناسنامه عده‌ای از اهالی روستای بندبن، این موضوع نشان می‌دهد روستای نپنی تا سال 1305 آباد بود( زمان صدور شناسنامه) و هنوز روستای بندبن شکل نگرفته بود.

مردم در دوره پهلوی اول به علت دوری نپنی از زمین های شالیزاری  به حاشیه چشمه کنار رودخانه تجن ( یکی از سرشاخه های اصلی رودخانه تجن ) مهاجرت کردند و روستای جدید بندبن را بوجود آوردند.

در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران روستای نپنی چنین معرفی شده است:

نپنی دهی از دهستان نرماب بخش دودانگه ی شهرستان ساری، ۱۱کیلومتری جنوب خاوری سعید آباد در کنار راه پشت کوه، کوهستانی، سردسیر، مرطوب، ۲۰۰ نفر سکنه، شیعه، فارسی و مازندرانی تلکم می‌کنند.

آب آن از چشمه و رودخانه تجن تامین می‌شود، محصول غلات، برنج ، لبنیات، شغل کشاورزی و گله داری، راه مالرو

در ۳ کیلومتری باختر آبادی قله کوه سوت رجه آثار قلعه خرابه بسیار قدیمی وجود دارد. برنج  در طول رودخانه تجن کاشت می‌شود.

آبادی نپنی مخروبه فعلا در اراضی مشهور بندبن که یک کیلومتری با نپنی فاصله دارد آباد گردید، گله‌داران در زمستان به مازندران می‌روند. ( فرهنگ جغرافیایی ایران، ج ۳ ص ۳۰۰)

نام این روستا در هیچ ‌یک از سرشماری‌های سراسری ایران نیامده است چرا که پیش از نخستین سرشماری در سال ۱۳۳۵ خالی از سکنه شده‌است.

قابل ذکر است دهستان نرماب در سال 1367 با نام  دهستان چهاردانگه  از بخش دودانگه جدا و به  بخش چهاردانگه پیوست.

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.