پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرور مطالبات صنفی تانکرداران/از کرایه ناچیز تا نوسازی نفتکش ها

0

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: پایین بودن و نامناسب بودن کرایه حمل نفتکش، فرسودگی و قدیمی بودن ناوگان، خروج ۴۰ درصدی فعالان حمل و نقل و سوخت رسان، اعمال ماده ۳۸ تأمین اجتماعی، نامناسب بودن زیرساخت‌های اجرای سامانه‌هایی نظیر «سپهتن» از جمله دغدغه‌های فراروی فعالان بخش حمل و نقل و تانکرداران است که در میزگرد خبرگزاری مهر مطرح شد.

در حال حاضر ۷۰ دستگاه ناوگان در بخش سوخت رسان و در قالب نفتکش‌ها در غرب مازندران فعالیت دارند که کار توزیع سوخت را بین جایگاه داران انجام می‌دهند.

حسن محمدی نماینده تانکرداران و نفتکش داران غرب مازندران در این میزگرد پایین بودن کرایه را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و افزایش آن را از مطالبات تانکرداران برشمرد و گفت: وجود محدودیت‌های ترافیکی و ترافیک سنگین منطقه درحالی است که کرایه تانکرها متناسب نیست بسیار آسیب رسان است.

وی با اظهار اینکه برخی مسائل فراروی تانکرداران ملی است و خواهان توجه مسئولان ملی هستیم و باید باکمک مسئولان منطقه‌ای و ملی مشکلات حل شود، ادامه داد: بیشترین و به حق ترین مطالبات ما کرایه ناچیز و اختلاف چندین برابری با بخش حمل و نقل کالا است.

محمدی یادآور شد: با اینکه بخش سوخت جزو مواد خطرناک محسوب می‌شود و باید ضرایب کالای خطرناک در کرایه آن اعمال شود اما متأسفانه کرایه پرداختی یک سوم کرایه سایر بخش‌های حمل و نقل از جمله کالا است.

با اینکه بخش سوخت جزو مواد خطرناک محسوب می‌شود و باید ضرایب کالای خطرناک در کرایه آن اعمال شود اما متأسفانه کرایه پرداختی یک سوم کرایه سایر بخش‌های حمل و نقل از جمله کالا است

وی با اظهار اینکه قبلاً تسهیلات و حمایت‌هایی نظیر لاستیک، روغن و غیره به رانندگان و تانکرداران ارائه می‌شد، افزود: چندسالی است این تسهیلات و حمایت‌ها قطع شده و حتی کوچک‌ترین کمک و حمایت برای خرید لاستیک و دیگر ملزومات صورت نمی‌گیرد.

این نماینده تانکرداران غرب مازندران با بیان اینکه به عنوان مثال کرایه حمل در بندر نوشهر با بندرعباس و دیگر مناطق متفاوت است، یادآور شد: بندر نوشهر در محدوده توریستی و پرترافیک و جاده‌های دارای دست اندازهای فراوان واقع شده است و کرایه آن با دیگر مناطق متفاوت است.

وی یادآور شد: در حال حاضر در مسیرهای ۲۰۰ کیلومتری و آزادراهی مانند شیراز و بندرعباس همان کرایه دریافت می‌شود که در منطقه توریستی و پرترافیکی غرب مازندران اعمال می‌شود.

محمدی به فرسودگی ناوگان حمل سوخت در منطقه اشاره کرد و آن را از دغدغه‌های مهم تانکرداران برشمرد و گفت: خودروهای چینی به درد ناوگان سوخت رسانی در منطقه نمی‌خورد زیرا این منطقه به ناوگان جوان و به روز نیاز دارد.

وی یادآور شد: میانگین سنی ناوگان سوخت رسانی بین هفت تا ۳۵ سال است ولی وضعیت برخی ماشین‌های مدل پایین اروپایی بهتر از دستگاه‌های جدید چینی است و ناوگان چینی و غیراستاندارد نیازمند نوسازی و بهسازی است.

محمدی تصریح کرد: اگر ۵۰ تا ۶۰ دستگاه ناوگان جدید و به روز داشته باشیم می‌توانیم نیاز منطقه را برای سوخت رسانی در ایام پرترافیک پاسخ دهیم.

خروج ۴۰ درصد ناوگان از سوخت رسانی

این نماینده تانکرداران غرب مازندران خروج ناوگان را از دیگر دغدغه‌ها برشمرد و گفت: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ناوگان طی شش ماه اخیر از بخش نفتکش و سوخت رسانی خارج شدند.

وی شمار ناوگان را در گذشته ۱۰۰ دستگاه بیان کرد و گفت: اکنون تعداد آن به ۷۰ دستگاه رسیده و حدود ۴۰ درصد از این بخش خارج شده است.

نماینده تانکرداران غرب مازندران با بیان اینکه با نرخ پایین کرایه کمتر کسی حاضر به فعالیت در بخش سوخت رسانی است، یادآور شد: اگر فعالیت در این بخش وجود داشت اجازه خروج از ناوگان سوخت رسانی نمی‌دادیم و اکنون انگیزه چندانی در این بخش وجود ندارد زیرا اختلاف بین نرخ کرایه نفتکش‌ها و بخش کالا زیاد است.

وی با اظهار اینکه تانکرداران هیچ وقت به دلیل مشکلات صنفی دست از کار نخواهند کشید، ادامه داد: به هیچ وجه تمایل نداریم، مردم در بخش توزیع سوخت با مشکل و گرفتاری مواجه شوند.

محمدی ماده ۳۸ تأمین اجتماعی را از دیگر دغدغه‌های فراروی نفتکش بیان کرد و گفت: در این ماده به وضوح تصریح شده که شامل چه افراد و شرکت‌هایی می‌شود و چگونه باید عودت داده شود اما متأسفانه تأمین اجتماعی پنج درصد از درآمد ماهانه هر نفتکش را در قالب ماده ۳۸ کسر می‌کند درحالی که خدماتی در قبال دریافت این پنج درصد ارائه نمی‌شود و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

این فعال در بخش ناوگان سوخت رسانی و حمل و نقل یادآور شد: ماده ۳۸ مهمترین مشغله تانکرداران به شمار می‌رود و در قالب این ماده رقمی از پول‌های تانکرداران مربوط به دو ماه از سال ۹۳ و ۹۴ بلوکه شده است و انتظار داریم نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.

وی با اظهار اینکه دو شرکت فعال در سوخت رسانی غرب مازندران حدود ۱۶۰ میلیون تومان مطالبه دارد، یادآور شد: هنوز پول بلوکه شده ۹۳ و ۹۴ عودت داده نشده است.

نماینده تانکرداران غرب مازندران با تقدیر از کارها و اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات تانکرداران در منطقه افزود: نوسازی ناوگان مسئله بسیار مهمی است که بیشتر از بحث کرایه حائز اهمیت است و باید از سوی بانک یا صندوق تعاون در این بخش حمایت‌های لازم صورت گیرد زیرا در بخش کاهش مصرف سوخت و افزایش اشتغال زایی در ناوگان سوخت رسانی تأثیر به سزایی دارد.

نوسازی ناوگان مسئله بسیار مهمی است که بیشتر از بحث کرایه حائز اهمیت است و باید از سوی بانک یا صندوق تعاون در این بخش حمایت‌های لازم صورت گیرد

وی همچنین بخشنامه‌های دست و پاگیر و اجرای سامانه‌هایی نظیر سپهتن را از دیگر مسائل بیان کرد و گفت: هنوز زیرساخت‌های اجرای این سامانه در منطقه فراهم نشده است.

محمدی گفت: طبق سامانه سپهتن به یک راننده بیش از هشت ساعت اجازه رانندگی داده نمی‌شود درحالی که مسیر ۲۰۰ کیلومتر برای سوخت رسانی در ایام ترافیک بیش از ۱۲ سال طول می‌کشد و علاوه براین زیرساخت‌های این سامانه به دستگاه‌های مختلف وصل نیست.

وی نصب ای دی آر را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: نصب این دستگاه‌ها بر روی خودروهای چینی سبب بروز مشکلات و گاه زمینگیرشدن دستگاه‌ها شده است.

محمدی با تاکید براینکه تمایل نداریم مردم و جایگاه‌ها دچار مشکل و گرفتاری شوند، تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان ملی به مشکلات قشر تانکرداران و نفتکش‌ها توجه و برای رسیدگی به آنها تلاش کنند.

نبی اله جهاندار دیگر فعال بخش سوخترسانی و نفتکش در غرب مازندران نیز در این نشست استهلاک ناوگان نفتکش را از مهمترین مشکلات بیان کرد و گفت: باید نظارت بیشتری در این بخش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه قرار است ارز دولتی از لاستیک برداشته شود، افزود: قیمت هر لاستیک بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان و هزینه‌ها بسیار سنگین شده است.

وی با تقدیر از مسئولان منطقه با بیان اینکه در حال حاضر قشر نفتکش و حمل و نقل فعال‌تر مشغول کار هستند، مشکلات لاستیک، پایین بودن کرایه را از جمله مسائل فراروی ذکر کرد و گفت: قبلاً کرایه حمل را ۲۵ روز بعد از ماه قبلی دریافت می‌کردیم اما در حال حاضر وضعیت پرداختی به روز شده است.

مطالبات صنفی تانکرداران در دست پیگیری است

تورج امانی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی غرب مازندران نیز در این نشست با اشاره به مطالبات تانکرداران و نفتکش‌ها و با تقدیر و تشکر از فعالان حوزه حمل و نقل گفت: این قشر بی ادعا در حال فعالیت هستند و ما نیز مسائل و مطالبات آنان را در کمیته‌های مختلف از جمله حمل و نقل در دست پیگیری داریم.

امانی با اظهار اینکه نشست‌های میدانی زیادی با بخش حمل و نقل داریم، یادآور شد: پیگیری لازم برای تحقق مطالبات فعالان حمل و نقل در حال انجام و مسائل صنفی به جد در حال پیگیری و رسیدگی است.

مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی غرب مازندران با اظهار اینکه باور شرکت بر این است که فعالان حمل و نقل شریان اصلی سوخت رسانی در کشور به شمار می‌روند، عنوان کرد: اعتقاد داریم برخی از مسائل به صورت دیدارهای چهره به چهره حل می‌شود.

وی با تاکید براینکه نباید به سو ء استفاده گران فرصت داد، افزود: بین مطالبات صنفی و دیگر مسائل فرق است و در حال حاضر تلاش داریم مطالبات نفتکش‌ها را روز به روز کمتر کنیم.

وی با بیان اینکه ذخیره سازی سوخت در منطقه بسیار عالی است، نقش فعالان حمل و نقل را در تأمین این ذخایر حائز اهمیت و برجسته دانست و گفت: غرب مازندران منطقه‌ای پرتردد و مهم محسوب می‌شود.

امانی یادآور شد: بحث سوخت رسانی بسیار مهم و حیاتی است و در این راستا در حال حاضر تعامل مطلوب بین فعالان حمل و نقل و شرکت پخش فراورده‌های نفتی در منطقه وجود دارد و امیدواریم مطالبات تانکرداران یکی پس از دیگر برطرف شود و کارها به سمت مثبت در حال سیر است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از مهر، سالانه شمار زیادی مسافر به مناطق مختلف مازندران سفر می‌کنند از این‌رو تأمین سوخت برای خدمات دهی به این مسافران ملی نیازمند توجه ویژه برای رفع دغدغه‌ها و مطالبات فراروی فعالان بخش حمل و نقل و سوخت رسان خواهد بود.

کد خبر 5033602
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.