پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرغ یک پایش را از سفره بیرون گذاشت/ جوجه ها لاغر شدند

0

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: بازی گنجشک پر، کلاغ پر سال هاست که از کوچه‌ها به سفرها کشیده شده و طی سال‌های اخیر به لطف برخی بی تدبیری‌ها و از وقتی کلید تدبیر را به رخمان کشیدند، خیلی چیزها از سفره خانوار پَر شد، گوشت، برنج، ماهی، … و اکنون نوبت به مرغ رسیده تا یک پایش را از سفره بیرون بکشد.

بانوی خانواده لیست خرید ماهیانه را که می‌بندد وقتی به مرغ می‌رسد، یک عدد از آن را خط می‌زند، تا ماه قبل با ۱۰۰ هزار تومان می‌توانست سه عدد مرغ بخرد و حالا مجبور شده یک قطعه از آن را حذف کند. قبلاً از مرغ فروش می‌خواست مرغ را برایش چهار یا نهایتاً هشت تیکه خرد کند اما اکنون می‌خواهد آن را ریز ریز کند.

هر روز بر قیمت اجناس اضافه می‌شود و مرغ هم امروز یک چشمش به دلار است وچشم دیگرش بر نهاده‌ها و دان. بافراز و فرود دلار و کم و زیاد شدن دانه برای مردم کرشمه می‌آید و دست برخی خانوارها دیگر به پایش هم نمی‌رسد.

غلامعلی باغدار مازندرانی است که در حیاط منزلش چند مرغ و خروس هم پرورش می‌دهد تا بانوی خانه‌اش برای درست کردن نیمروی ساده مجبور نباشد به بقالی سر کوچه رود. می‌گوید: مرغ‌ها کم کم دست از تخم گذاشتن کشیده‌اند، اگر روزی غذایشان پروپیمان باشد به زور یک دانه تخم مرغ می‌دهند و گرنه بی خیال آن یک دانه تخم مرغ می‌شوند.

از گرانی آذوقه و ذرت ناله دارد و می‌گوید ذرت چقدر گران شده، دیگر دخل مرغ‌ها به خرج شأن نمی‌ارزد و هرازچندگاهی که مهمان می‌آید به جای خرید مرغ کیلویی ۲۶ هزار تومانی مجبوریم یک عدد از مرغ‌های محلی را که هر روز وزن کم می‌کنند به سیخ بکشیم.

اوضاع و احوال مرغ فروشی‌ها هم در این بازار پرفراز و فرود مرغ چندان خوش نیست. یک مرغ فروش ساروی در حالی که مرغ سفارش داده مشتری را خرد می‌کرد، به خبرنگار مهر می‌گوید: قدرت خرید مردم کم شده و هر روز شاهد مراجعه افرادی هستیم که می‌خواهند پا و یا بال مرغ را خریداری کنند.

محمدی درحالی که عرق پیشانیش را باگوشه آستینش پاک می‌کند، ادامه می‌دهد، کشتارگاه هر روز و هر ساعت قیمت جدیدی برای مرغ می‌دهد و در گذشته به صورت چکی بار می‌داد و الان می‌گویند فقط نقد.

دیروز مرغ‌ها چاق بودند و امروز لاغر / ‏‬ استرس گرفتند

وقتی نوسانات بازار مرغ را در سال جاری مرور می‌کنیم، به یاد می‌آوریم در روزهای اول شیوع کرونا، اضافه وزنی و چاقی مرغ‌ها چالش شده بود و مرغداران از اینکه سرمایه شأن هر روز اضافه وزن می‌گیرند، نگران بودند. آن روزها مرغ داران با آنکه قیمت جوجه‌ها بین دو تا چهار هزار تومان بود، گلایه داشتند و معتقدند بودند هزینه‌های تولید بالا است و هر قطعه مرغ بین هشت تا ۱۰ هزار تومان هزینه دارد.

امروز با گذشته چند ماه از روزهای اول شیوع کرونا، بازهم بر قیمت جوجه هاافزوده شد اما مرغ‌ها دیگر اضافه وزن ندارند بلکه رژیمی و لاغر شدند. قبلاً وزن مرغ در مرغداری تا سه کیلوو ۲۰۰ گرم هم می‌رسید اما الان مرغداران از ترس و نگرانی از استرس مرغ‌ها آن را با اوزان یک کیلو و نیم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم تخلیه می‌کنند.

مرغداران چندان ناراضی هم نیستند

قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی مرغ، تاحدودی هزینه‌های مرغداران را جبران و حتی بین هزار تا دو هزار تومان نیز برایشان سود دارد. پرسجو از مرغداران و اتحادیه آنان نشان می‌دهد که مرغداران از اینکه پس از چندماه ضرر و زیان به یک سود مقطعی رسیده‌اند، ناراضی نیستند.

نوسانات قیمت مرغ درحالی است که مازندران مثلاً قطب تولید است و ۱۱ درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده و ۶۰ درصد تولیداتش نیز روانه بازار پایتخت می‌شود. عطاء اله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خلأ تولیدی را در سال جاری پشت سرگذاشتیم و قاعدتاً نباید روند افزایش قیمتی ادامه یابد، افزود: در حال حاضر روند جوجه ریزی مرغداران افزایش یافته است.

وی توپ را به زمین نهاده‌ها و مشکل تأمین آن می‌اندازد و می‌گوید، اگر مشکل تأمین نهاده نداشته باشیم باید ظرف یکماه آینده با توجه به حجم جوجه ریزی کنونی روال عادی شود.

وی با بیان اینکه کارگروه تنظیم بازار ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی را مصوب کرد اما انجمن جوجه ریزی نگاه دیگری دارد، گفت: در ماه‌های گذشته جوجه کشی‌ها با ضرر مواجه شد و امیدواریم در شرایط کنونی حداقل ۱۰۰ میلیون جوجه کشی را داشته باشیم.

قبلاً جوجه ریزی ها در بسیاری از مرغداری از ۱.۷ کیلوگرم شروع می‌شد و تا سه کیلوگرم ادامه می‌یافت اما اکنون بین ۱.۵ تا ۱.۸ کیلوگرم تخلیه می‌کنند

حسن زاده با عنوان اینکه کمبود دان سبب شده تا بسیاری از واحدها و مرغداران نسبت به تخلیه زودهنگام جوجه‌ها اقدام کنند، گفت: قبلاً جوجه ریزی ها در بسیاری از مرغداری از ۱.۷ کیلوگرم شروع می‌شد و تا سه کیلوگرم ادامه می‌یافت اما اکنون بین ۱.۵ تا ۱.۸ کیلوگرم تخلیه می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران با اشاره به اینکه تخلیه زودهنگام جوجه‌ها سبب می‌شود تا در ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی با کسری سه میلیون تن گوشت سفید مواجه شویم، ادامه می‌دهد: خیلی‌ها به این مسئله توجه‌ای ندارند زیرا در بازار مرغ اگر پنج هزار تن ماهانه تولید داشته باشیم همواره شاهدیم مرغداران با ضرر، جوجه‌ها را برداشت می‌کردند.

وی با اظهار اینکه میزان تولید ما بیش از مصرف کشور است ولی هر سال و هرماه با ضرر مواجه بودیم، افزود: در حال حاضر شرایط با گذشته متفاوت بوده زیرا تهیه نهاده‌ها و ذخیره آن در مرغداری‌ها به روز شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران یادآور شد: مرغدار در سن بالای جوجه‌ها همواره نگرانی واسترس تأمین علوفه و نهاده‌ها را دارد زیرا از ۲۰ تا ۳۰ روزگی اوج تغذیه جوجه است و نباید به گله استرس وارد شود.

حسن زاده ارزان بودن قیمت مرغ تاماه گذشته را ناشی از تخلیه سریع گله‌های مرغ در مرغداری‌ها دانست و گفت: عرضه بالا مرغ سبب شد تا قیمت مرغ مرز ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان باشد.

وی میزان موردنیاز نهاده‌های طیور را شش میلیون تن بیان کرد و گفت: سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ قطعه جوجه ریزی داریم و باید به ازای هر قطعه چهار کیلوگرم نهاده داشته باشیم.

توزیع ۶۰۰ تن مرغ منجمد و سهمیه‌ای

با همه تدبیرها و مسکن‌های نظارتی و زیر چشم مسئولان قیمت مرغ هم نجومی شد و در این بین مسئولان تنظیم بازار مازندران به فکر توزیع و تخصیص سهمیه مرغ منجمد افتادند تا به صورت مقطعی و موقت بازار مرغ را کنترل کنند. قرار است ۶۰۰ تن مرغ منجمد در مازندران توزیع شود و دوباره مردم استان برای خرید مرغ ارزان باید هر روز صف بکشند تا شاید بتوانند، یک قطعه مرغ با قیمت ۱۵ هزار تومانی تهیه کنند.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در این زمینه می‌گوید طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان، ۶۰۰ تن مرغ منجمد به عنوان سهمیه برای استان درنظر گرفته شد و با قیمت مصوب ۱۵ هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اختلاف ۱۰ هزار تومانی با بازار یادآور شد: امیدواریم بتوانیم بخشی از نرخ کاذب را بکاهیم و از سوی دیگر نظارت ویژه ای با کمک جهاد کشاورزی فعال کرده‌ایم تا با گرانفروشی در این زمینه برخورد شود.

درحالی توزیع مرغ ۱۵ هزار تومانی در مازندران آغاز شد که هنوز بسیاری از شهروندان و هم استان‌ها از مراکز عرضه و توزیغ خبر ندارند و طی روزهای گذشته، توزیع مرغ در اول صبح و هنوز کرکره مغازه‌ها بالاکشیده نشد، به پایان رسیده است.

کد خبر 5054875
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.