پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محدودیت‌های کشت زعفران در مازندران برداشته شد

0

هادی ایزدی روز جمعه در بازدید از اولین جشنواره زعفران در روستای ” اندرات” شهرستان بهشهر یکی از اقدامات حفاظتی را شناسایی آفات ورود و کشت محصولات جدید در استان برشمرد و توضیح داد : در انتقال محصول از یک نقطه به نقطه دیگر برخی از بیماری ها می‌تواند به راحتی منتقل شود و به همین خاطر در انتقال پیاز زعفران هم این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا باید با هماهنگی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان ، بر کشت این محصول در مازندران نظارت و بازدید انجام می شد که هماهنگی های لازم انجام شد و برخی از محدودیت های کشت زعفران و انتقال پیاز از خراسان به مازندران برداشته شده است.

ایزدی شیوع آفت مگس مدیترانه ای را که اکنون خسارت هایش به باغ های مرکبات استان هم رسید ، ناشی از انتقال محصول از نقطه ای خارج از استان به مازندران دانست و در باره هرگونه انتقال محصول و کشت آنها بدون هماهنگی در استان هشدار داد.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران توسعه کشت گیاهان دارویی در استان را مانند کشت گلخانه ای از اولویت های این مجموعه برشمرد و گفت که دولت برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان در راستای حمایت از سرمایه گذاران هیچ محدودیتی ندارد.

وی افزود : سال گذشته از محل اشتغال روستایی و عشایری برای توسعه گلخانه ها ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ۱۴۰ بهره بردار در استان پرداخت شد و سهم مازندران هم در ایجاد فضای گلخانه ای ۲۵۰ هکتار است.

ایزدی حمایت از کشت زعفران را هم از برنامه های جهاد کشاورزی مازندران برشمرد ولی گفت : به همین دلیل محدودیت‌های گذشته برای کشت این محصول در استان برداشته شده ولی مشکل مهم کشت زعفران هزینه بالای آن است که بخش زیادی از آن به تهیه پیاز و محصور کردن باغ ها مربوط می شود.

وی توضیح داد : بخشی از نیازهای مالی این بخش در قالب تسهیلات گیاهان دارویی پرداخت می شود، ولی کشاورزان باید در باره احتمال انتقال بیماری از طریق محصول جدید به استان هوشیار و آگاه باشند و مراقبت های لازم را انجام دهند.

کشت زعفران در مناطق کوهستانی شرق مازندران از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ توسط بعضی از کشاورزان به صورت محدود و آزمایشی شروع شد و سال ۹۴ برای نخستین بار با برداشت حدود نیم تن گل زعفران در روستای اندرات و پیته نو شهرستان بهشهر به صورت رسمی به محصولات قابل کشت در اراضی استان اضافه شد.

در حال حاضر اطلاع دقیقی از سطح زیر کشت زعفران که به صورت پراکنده و گاهی غیررسمی در مناطق کوهستانی مازندران کشت می شود در دست نیست ولی کشت آن در شهرستان های گلوگاه ، بهشهر و نکاء در شرق استان در حال گسترش است. کشت زعفران در این مناطق از اوایل مرداد تا شهریور شروع می شود و زمان برداشت آن هم اواخر ماه مهر تا اوایل آذر بسته به اقلیم منطقه است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.