پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قول و قرار 3 ماهه‌ای که 14 ساله شد!/تداوم تجمع مسالمت‌آمیز زباله‌ها را فراری داد

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش بلاغ، آغاز حمل انتقال زباله به منطقه پشتکوه چهاردانگه ساری به بیش از 13 سال قبل یعنی سال 1384 بر می‌گردد، زمانی که مسئولان شهری به جهت میزبانی از جام جهانی کشتی آزاد، مستاصل از دپوی زباله شده بودند و با پیشنهاد انتقال زباله به چهاردانگه موافقت می‌کنند.

رایزنی‌های اولیه صورت گرفت و طبق توافق انجام گرفته، تصمیم به انتقال زباله به چهاردانگه به مدت 3 ماه گرفته شد و این توافق برای رهایی از مخمصه مسئولان در آستانه برگزاری مسابقات جهانی، چهاردانگه را در دام مخمصه‌ای بسیار بزرگ‌تر انداخت.

 

سه ماهی که بزرگتر از 14 سال است!!

این توافق سه ماهه در گام اول به 6 ماه و سپس به 9 ماه کشید و وعده پشت وعده و این امروز و فرداها اکنون به آستانه 14 سالگی رسیده است و صدای اعتراضات اهالی این منطقه طی این مدت نتوانست گره از گره شوم زباله باز کند.

مردم این منطقه که دیگر از امروز و فردای مسئولان طاقت‌شان به طاق رسیده بود، در ششمین روز از محرم با اجتماع در محل دپوی زباله مرکز استان در منطقه پشتکوه، از تخلیه دو کامیون حمل زباله جلوگیری کردند و با اوج گرفتن اعتراضات، حضور معاون فرماندار نیز نتوانست آتش این گلایه‌ها را دچار فروکش کند.

در عصر همان روز بود که رضایی فرماندار ساری با طی مسافتی 110 کیلومتری به محل تجمع معترضان آمد تا با سخن در میان مردم منطقه، غائله را به پایان برساند، اما این اوضاع قرار نبود مثل گذشته با حرف و وعده به اهالی، تمام شود.

از فردای همان روز تجمعات مردم به صورت خودجوش منسجم‌تر و منظم‌تر شد و این اجتماع با وحدت اهالی به صورت 24 ساعته تا به امروز ادامه یافته و معترضان به هیچ عنوان حاضر نیستند تا حتی یک کامیون حمل زباله پا به این منطقه بگذارد چه برسد به تخلیه زباله.

 

آقایان مسئولین! چرا باید کار را به اینجا بکشانید؟!

موضوع زباله سال‌ها بدلیل عدم تدبیر صحیح مسئولان همانند مالیخولیا به جان مردم مازندران افتاده، چالش امروز و فرداهای مازندران است که سرسبزی و خاک حاصلخیز آن را مورد تهدید جدی قرار داده است.

یکی از تجمع کنندگان گفت: از آن‌جا که در ایام ماه محرم قرار داشتیم و عزاداری‌های مردم ولایتمدار و دیندار منطقه با نزدیک شدن به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی پرشورتر می‌شد، موکبی در قسمت ورودی محل دپو برپا کردیم و هم در این موکب، اجتماع اعتراض‌آمیزمان را ادامه دادیم و هر شب هم عزاداری‌مان را در این مکان برگزار کردیم.

وی افزود: طی روزهای مانده به تاسوعا و عاشورای حسینی و حتی در روزهای تاسوعا و عاشورا، هیئت‌های مذهبی روستاهای منطقه با علم‌کشی و دسته‌های عزاداری به این موکب آمدند و در این منطقه اجتماع و عزاداری کردند.

این ساکن منطقه پشتکوه خاطرنشان کرد: چطور می‌شود در مکتب حسینی سال‌ها عزاداری کرد و برای امامی گریست که خود قیامش برای مبارزه با ظلم بود، اما بیش از یک دهه مقابل ظلمی که به این منطقه می‌شود، تنها سکوت کرد و مقاومتی نکرد.

 

وعده‌هایی که رکود صبوری اهالی را شکاند

یکی دیگر از تجمع‌کنندگان به خبرنگار ما گفت: ما دیگر از امروز و فردا و وعده‌هایی که تنها بیشتر به زمان خریدن شبیه است تا عمل و اقدام، خسته شده‌ایم و با بیش از 13 سال صبوری اگر خویشتن‌داری و همراهی بود، انجام دادیم اما دیگر این دیوار سکوت، شکسته شد و اجازه نمی‌دهیم بیش از این، زباله‌هایی که باید در کارخانه‌های زباله بسوزد، محیط زیست، آب و خاک این منطقه را آلوده کند.

وی افزود: آن مسئولانی که طی نزدیک به 13 سال از ما انتظار سکوت و صبوری دارند، پاسخ دهند آیا این همه مدت، کافی نیست، لبیک اهالی به انباشت موقت زباله برای برگزاری جام جهانی کشتی در مرکز استان اکنون به انباشت میلیون‌ها تن زباله و شیرابه در چندین هکتار از اراضی این منطقه انجامیده است و وعده‌های چندین و چند باره مسئولان موجب بی اعتمادی مردم به آنان شده است.

این فرد ساکن در یکی از روستاهای منطقه پشتکوه چهاردانگه اعلام کرد: ریخته‌شدن شیرابه‌ها و زباله از کامیون‌های حمل زباله در مسیر حرکت این خودروها در منطقه چهاردانگه، چه‌قدر احتمال تصادفات را در این منطقه افزایش داد؟ عبور و مرور کامیون‌ها در جاده باریک این منطقه علی‌رغم تردد فراوان انواع خودروهای عبوری و اهالی، چه‌قدر مخاطره و حادثه آفرید؟ بوی تعفن و بد زباله از کیلومترها دورتر از محل دپو، هر انسانی را می‌آزارد و انصاف است بوی تعفن زباله یک شهر این همه سال روی دوش اهالی این منطقه باشد؟.

یکی دیگر از تجمع‌کنندگان خطاب به خبرنگار ما عنوان کرد: ما اهالی منطقه به نوبت و به صورت منظم پس از روز عاشورا تا کنون در این موکب که محل تجمع اعتراض آمیز ما به ادامه انتقال زباله به چهاردانگه نیز است، حضور می‌یابیم و 24 ساعته کشیک می‌دهیم تا مانع از تخلیه کامیون‌های حمل زباله شویم.

وی متذکر شد: روزانه با همکاری اهالی و شوراها و دهیاری‌های روستایی، در این موکب‌ها 120 پرس غذا که در روستاهای مختلف و به نوبت تهیه و پخت شده سرو می‌شود و پس از آغاز تجمع تا کنون حتی یک کامیون حمل زباله هم به این منطقه نیامده است.

 

همت مردمی می‌تواند حلال چالش زباله باشد

این فرد ساکن در یکی از روستاهای پشتکوه اعلام کرد: این اجتماع تا قطع حتمی حمل زباله به این منطقه ادامه خواهد داشت و هرگز اجازه نخواهیم داد تا حتی یک کامیون هم در این منطقه زباله تخلیه کند و امیدواریم این تجمع ما منجر به عزم جدی مسئولان برای هر چع سریعتر به اتمام رساندن کارخانه زباله ساری شود.

آنچه در میان تجمع‌کنندگان نظر ما را جلب کرد و تعجب ما را برانگیخت، حضور بانوان بود؛ بانوانی که بعضاً اهالی این منطقه هستند اما محل زندگی‌شان، ساری و سمنان است و با این وجود کیلومترها راه را طی کرده‌اند و خواسته‌اند در این اعتراض، سهیم باشند.

یکی از بانوان حاضر که به گفته خودش از قشر تحصیلکرده و کارمند بازنشسته آموزش و پرورش است، به خبرنگار ما در خصوص علت حضورش در محل تجمع اهالی معترض به انتقال زباله می‌گوید: بنده به اتفاق یکی از خواهرهایم که ساکن ساری است، به محل تجمع آمدیم و همبستگی و موافقت خود را با این حرکت منصفانه و صحیح اعلام کنیم.

وی افزود: حفظ محیط زیست زادگاه و وطن‌ پدری‌مان که سال‌ها در آن زندگی کردیم، مرد و زن نمی‌شناسد و ما هم یکی از اهالی این منطقه هستیم و آمده‌ایم تا هم حمایت خود را از این حرکت اعلام کنیم و هم خود را در این حرکت اجتماعی محیط زیستانه سهیم کنیم.

این بانوی فرهنگی ادامه داد: ما که هر از چند گاهی برای دیدار خانواده‌مان به این منطقه می‌آییم از بوی بد و تعفن زباله به تنگ می‌آییم؛ وای به حال مردم منطقه؛ تمام این اراضی، بکر و جزو چراگاه‌های دام‌های اهالی بود اما اکنون به کوهی از زباله و مکانی متعفن تبدیل شده که سالیان سال، آسیبش وبال گردن اهالی این منطقه می‌شود.

این فرد مهاجرت کرده به شهر اعلام کرد: هر چند به دلیل اشتغال و ازدواج در شهر زندگی می‌کنم اما ذره‌ای از عرق و علاقه قلبیم به محل تولدم کاسته نشده است و این کمترین وظیفه من در قبال خودم، اهالی، زادگاهم و آینده فرزندانم است.

پای صحبت هر یک از این افراد که می‌نشینی چنان وحدت، اتفاق نظر، عزم جدی و تعصبی می‌بینی که اگر مشابه آن در میان برخی از مسئولان اجرایی استان بود، اکنون سال‌ها بود که کارخانه زباله‌سوز ساخته شده بود.

در کنار این حق به جای اهالی و بسی هم تاسف از بابت بدقولی و اهمال مسئولانی که مقصر اصلی این وضع و مسبب شکل‌گیری این تجمع هستند، به این می‌اندیشم که طی این 10 تا 12 روزه، زباله‌ها چه شده‌اند و در کجا انباشته می‌شوند؟.

به این می‌اندیشم که چرا باید گره‌ای که با دست باز می‌شد، اکنون با دندان باز شود و به این می‌اندیشم که وعده‌ها باز هم بیش از این به تعویق افتد و موجب شود تا گره از این کورتر شود و دیگر دندان هم کارساز نباشد!

علیجان شمشیربند رئیس شورای شهر ساری طی روزهای گذشته در جمع خبرنگاران درباره وضعیت انتقال زباله‌های ساری در منطقه چهاردانگه گفت: اعتراضات مردم چهاردانگه در ارتباط با انتقال زباله به حق بوده چرا که دیگر صبرشان لبریز شده و درخواست عدم انتقال زباله این منطقه معقول است.

وی با اعلام اینکه خواسته به حق مردم منطقه چهاردانگه به گوش مسؤولان استانی و ملی رسیده است، اظهار کرد: انباشت زباله و مشکلاتی که ایجاد شده مشکل مردم نیست بلکه ضعف مدیران شهرستانی و استانی است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.