پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فشار خوش نشینی در مازندران بر دوش نیروهای امدادی

0

مازندرانِ مملو از جاذبه های طبیعی همچون جنگل، دریا و رودخانه همواره کانون توجه و نگاه ویژه برای سفر و گردشگری بود، اما در این بین بی توجهی به ویژگی های طبیعی استان در فصول مختلف برای نهادهای خدمات رسان دردسرساز شده است و باعث شده تا هزینه مکافات این بی توجهی را نهادهای خدمات رسان پرداخت کنند.  

این معضل را می توان در تازه ترین گزارش امدادرسانی جمعیت هلال احمر مازندران به حادثه دیدگان باران شدید و برف و بوران چند روز گذشته مشاهده کرد. بر اساس این گزارش ۹۰ درصد اعزام امدادگر و تجهیزات مرتبط به مناطقی بود که خوش نشین ها در آن ساکن بودند و اکثر این خدمات به همین دست افراد ارائه شده است.

این گزارش نشان می هد که از ۲۴ آبان تاکنون امدادگران هلال احمر به ۳۲۰ خانوار به تعداد یک هزار و ۳۶۷ نفر خدماتی در قالب رهاسازی خودروها، ارسال محموله های غذایی به وسیله بالگرد و نجات گمشدگان انجام دادند.

گزارش هلال احمر این نکته را هم روشن می کند که از این پس ” برف ” نیز در کنار دریا، جنگل و سرسبزی به جاذبه های گردشگری مازندران اضافه شده است. با توجه به این که بارش برف عمدتا در مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران در فصل پاییز و زمستان رخ می دهد و در ترکیب با طبیعت بکر زیبایی بی بدیلی را خلق می کند،نهادهایی امدادرسانی مانند هلال احمر باید بیشترین بار این بخش را باید به دوش بکشند.

نکته قابل توجه اما این است که عمده گردشگران برف دوست در مازندران را افرادی تشکیل می دهند که با شرایط جغرافیایی و توپوگرافیک استان آشنایی زیادی ندارند و فرقی میان مازندران فصل تابستان و بهار با مازندران فصل پاییز سرد و زمستان برفی نمی بنینند و به همین دلیل هم برای لذت بردن از بارش برف بدون توجه به هشدارهای هواشناسی ، پلیس راه و دیگر دستگاههای مرتبط پا به رکاب می شوند و دل به جنگل و کوهستان می زنند.

هزینه این گونه برنامه ریزی افراد خوش نشین اعم از بومی و غیربومی بدون توجه به هشدارهای مراجع ذیربط را در حال حاضر تنها نهادهای امدادرسان با اعزام امداگران و تجهیزات پرداخت می کنند، وضعیتی که به نظر می رسد باید هم در نگاه به تجهیز و تقویت این نهادها مورد توجه قرار گیرد و هم در بخش فرهنگ سازی برای این گروه از گردشگران دردسرساز برنامه ریزی شود. 

بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۴۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفری مازندران در روستاها سکونت دارند که  حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از این جمعیت را خوش نشینانی تشکیل می دهند که به صورت فصلی و بیشتر در بهار و تابستان و ایام مناسبتی به روستا می روند.

بنا به اعلام و هشدارهای مکرر اداره کل هواشناسی مازندران با ورود سامانه بارشی  و سرد به این استان از اواخر هفته گذشته ضمن بارش شدید باران، در مناطق ییلاقی و کوهستانی برف مسیرهای ارتباطی این مناطق را در بر گرفته است.

هواشناسی مازندران بیشترین میزان بارش برف در استان را در آلاشت حدود یک و نیم متر اعلام کرد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : ۲۹ تیم به تعداد ۱۵۰ امدادگر در باران شدید و برف و کولاک اخیر استان خدمات رسانی می کنند.

غلامعلی فخاری افزود: این امدادگران با انجام فعالیت های شبانه روزی از ۲۴ آبان تاکنون به ۳۲۰ خانوار به تعداد یک هزار و ۳۶۷ نفر خدماتدهی شد که این خدماتدهی شامل رهاسازی خودرو، ارسال محموله های غذایی، نجات افراد از برف و بوران است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۱۱۲ مورد رهاسازی خودرو انجام شد، ادامه داد : به طور معمول و عادی رهاسازی خودروها می بایست در جاده های اصلی انجام شود اما در هنگام بارش برف اکثر این خدمات به مناطق ییلاقی و خوش نشین سوق داده می شود .

معاون هلال احمر مازندران گفت: سرنشینان این خودروها که خوش نشین های مناطق ییلاقی استان هستند بدون توجه به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران به این مناطق می روند در حالی که تجهیزات و امکانات مورد نیاز را با خود همراه ندارند .

وی افزود: این کار آنها باعث می شود که خودروها در مسیر گیر بیفتد یا در این مناطق بدون غذا و راه دسترسی بمانند و بیشتر وقت ، انرژی و هزینه هلال احمر استان صرف کمک رسانی و نجات این افراد شود .

فخاری با اشاره به اینکه هزینه یک سورتی پرواز بالگرد هلال احمر رقمی معادل ۳۰۰ میلیون ریال می شود ، ادامه داد : در بارندگی های برف و باران اخیر با توجه به گیر افتادن حدود ۵۰ خوش نشین در روستاهای برفگیر آلاشت، بالگرد پرواز کرد تا غذای مورد نیاز برای این افراد ارسال شود، در حالی که این منطقه مملو از برف به ارتفاع یک و نیم متر است و این افراد با وجود هشدارهای مکرر هواشناسی به منطقه رفتند و با نادیده گرفتن هشدارها بخش زیادی از توان نیروهای امدادی را درگیر خدماتدهی به خودشان کردند.

معاون هلال احمر مازندران همچنین به رهاسازی خودروها در ییلاقات استان اشاره کرد و گفت : مناطقی مانند تلمادره ، بلده و کیاسر که از راههای اصلی استان به شمار نمی روند و بیشتر مسیر تردد خوش نشینان است این روزها بخش عمده ای از خدماتدهی نیروهای جمعیت در این مناطق است .

وی تاکید کرد : همچنین بسیاری از این افراد بدون همراه داشتن وسایل مورد نیاز از جمله غذای کافی و لباس گرم به دلِ کوه و جنگل می زنند و به دلیل ناآشنایی به مسیر گم می شوند و پس از آن امدادگران می بایست برای نجات آنها اقدام کنند .

فخاری از همگان بویژه افراد غیر بومی مازندران خواست که به توصیه ها و هشدارهای هواشناسی توجه بکنند و بی ملاحظه این مسائل به این مناطق نروند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.